Jezděte bez nehod, ušetříte tisíce!

04.05.2006 | , Finance.cz
FinTriky


perex-img Zdroj: Finance.cz

Povinné ručení a havarijní pojištění. Dva produkty, které má ve své nabídce nejedna tuzemská pojišťovna. V čem se liší a co mají naopak společné? A co ovlivňuje jejich cenu?

Téma týdne: Starosti i radosti na čtyřech kolech

Zákonné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla, známé spíše pod termínem povinné ručení, musí mít uzavřen každý, kdo chce se svým vozem brázdit pozemní komunikace. Zákon totiž stanoví, že vozidlo bez platné pojistky nesmí na silnici. Naopak uzavření havarijního pojištění je dobrovolné a záleží na libovůli každého z nás, zda smlouvu o havarijním pojištění uzavřeme či nikoliv.

V čem jsou rozdílné?
Oba výše uvedené produkty se od sebe liší událostmi, na které se vztahují. Povinné ručení se vztahuje resp. jsou z něj hrazeny pouze na škody na majetku či zdraví, které způsobíte třetí osobě. Havarijní pojištění pak chrání vaše vozidlo před škodou, kterou jste si neúmyslně způsobil sám nebo tak učinil někdo jiný, ať už nenechavý zloděj, vandal nebo přírodní živel. Ovšem musíte mít ve smlouvě sjednané krytí těchto rizik.

Další odlišnost je v ceně, tj. výši zaplaceného pojistného, kdy cena havarijní pojištění bývá obecně vyšší, než v případě povinného ručení. Konečnou částku, kterou pojišťovna bude při podpisu smlouvy havarijního pojištění požadovat, ovlivňuje řada faktorů. Mimo stáří a objemu vozu je to např. úroveň jeho zabezpečení nebo zvolená spoluúčast. V obou případech platí nepřímá úměra, tj. čím více ochranných prvků resp. spoluúčast, tím nižší odváděné pojistné.

Co mají společné?
Ačkoliv cena je rozdílná, společným znakem jsou faktory, které ji ovlivňují. V obou případech totiž platí, že na konečnou výši sazeb pojistného má vliv:

  • kubatura - objem motoru ovlivňuje konečnou cenu dosti výrazně, a to zvláště u povinného ručení, kdy za vozidlo nad 2.500 ccm zaplatíte podstatně vyšší cenu než za "třináctistovku". Ovšem i u havarijního pojištění platí, že s rostoucím objemem roste výše pojistného.
  • stáří vozidla - čím je vozidlo starší, tím je pojistné nižší. Zatímco u havarijního pojištění se na výši pojistného podepíše každý rok, pro nižší sazbu povinného ručení musí mít vozidlo odslouženo více než 10 let, aby pojišťovna promítla jeho stáří do ceny.
  • bezeškodný průběh, resp. nehodovost - jak u povinného ručení, tak i u havarijního pojištění platí, že pokud jezdíte bez nehod, získáte každý rok bonus z pojistného. Ten může dosáhnout až 50 %. Stačí po dobu 6 let nezpůsobit žádnou nehodu, tzn. nebýt jejím viníkem.

Bezeškodný průběh je jeden z opomíjených, ale o to důležitějších faktorů, jelikož může rodinnému rozpočtu ušetřit tisíce korun. Celkové náklady si vzorný účastník silničního provozu může snížit až na polovinu. Stačí po dobu 6 let nezpůsobit žádnou nehodu, tzn. nebýt jejím viníkem a sleva na pojistném může vyšplhat až na 50 %. Po tuto dobu nemusíte být registrováni u jedné pojišťovny. Přechodem ke konkurenci totiž nárok na bonus neztrácíte, stačí jeho existenci věrohodně doložit.

Naprostým opakem bonusu je tzv. malus, který naopak může cenu pojistného výrazně zvýšit. Je to určitý druh sankce za zvýšenou nehodovost. Způsobíte-li v průběhu jednoho roku se svým vozidlem nejednu nehodu, pojišťovna zvýší sazbu pojistného až o desítky procent. Takže jezdit zodpovědně a bez nehod se opravdu vyplatí.

Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky