Měsíce a roky neúspěšného hledání práce ve svém oboru na straně jedné, na druhé pak marná snaha zaměstnavatelů sehnat pracovníky s odpovídající kvalifikací: dvě opačné strany nezaměstnanosti. Míst především pro dělníky, ale i techniky z těžkého průmyslu či strojírenství bude tot
iž stále ubývat. Naopak již dnes firmy obtížně hledají lidi schopné firmy řídit, odborníky na špičkové technologie či výzkumníky. Právě úzkou odbornost pro dělnické profese v průmyslu, které byly pilíři ekonomiky před rokem 1989, má velká část zaměstnanců. Za posledních devět let ubylo v těchto profesích 350 tisíc pracovních míst. "Tento vývoj odpovídá poměrům ve vyspělých evropských ekonomikách.Tam již několik desetiletí přibývají místa především v oborech s vysokými nároky na vzdělání a kvalifikaci. Na řízení a servis v průmyslu jsou potřeba odborníci," míní studie Národního vzdělávacího fondu a programu Evropské unie PHARE. České podniky, chtějí-li uspět v konkurenci se světem, musí jít - byť se zpožděním - stejnou cestou. Většině zaměstnanců, kteří v dě
lnických či technických profesích ztratí práci v průmyslových firmách, tedy zbývá, pokud chtějí najít práci, jediná možnost: změnit profesi a přeškolit se na jiné povolání. "U mladých lidí to nebude velký problém.Navíc pro ně nejsou tyto profese atraktivní, a tak ani o školy na tyto obory není velký zájem. Střední generace však nemá ani chuť a často už ani schopnost naučit se dělat jinou profesi. Žijí prostě ve schématu: celý život jsem byl nástrojařem, tak jak bych teď mohl dělat něco jiného. Bude trvat n
ejméně jednu generaci, než se to změní," míní Věra Frohlichová, ředitelka Úřadu práce Praha 2. "Nároky na kvalifikaci stále porostou ve všech povoláních. Už i na dělnická místa u zahraničních firem je požadována znalost cizích jazyků," upozorňuje. Lidé z řady dělnických profesí ve velkých průmyslových kolosech, které nyní mají problémy, byli navíc zvyklí na nadprůměrné mzdy. A každý přestup nejen do jiné profese, ale také jiné firmy s sebou nese start od nižšího platu.Martin Roman, generální ředitel Škody Plzeň a bývalý šéf Ranky Radotín, upozorňuje: "Vloni na jaře, když ČKD Dopravní systémy přestaly vyplácet mzdy, jsme nabídli jejich zaměstnancům místa v Jance, kde se vyrábí vzduchotechnika. Nikdo ale o přestup neměl zájem, a to přesto, že jde o prosperují
cí firmu, která nabízela perspektivu." Janku ovládá americká společnost Lennox a je zisková. Průměrná dělnická mzda v Dopravních systémech je kolem osmnácti tisíc korun, v Jance však dostali lidé nabídnuto méně.Zdroj: MF Dnes z 18. 2. 2000