Investory rozčiluje, když politici prozrazují jejich cíle

23.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zájemci, kteří chtějí v České republice investovat, většinou udržují svoje záměry dlouho v tajnosti

Zájemci, kteří chtějí v České republice investovat, většinou udržují svoje záměry dlouho v tajnosti. Prozrazují je až v okamžiku, kdy je jejich rozhodnutí pevné. Sdělovací prostředky se naopak chtějí o expanzích velkých firem dozvědět co nejdříve. Obzvláště atraktivní jsou pak informace o tom, že některý ze světových gigantů míří právě do ČR. Ne všichni čeští politici a státní úředníci, kteří bývají s plánovanými investicemi v ČR dříve obeznámeni, odolají

pokušení být tím, kdo dobrou zprávu první oznámí lidem. Nekontrolované úniky informací ze státní správy jsou mezi zahraničními investory vnímány velmi negativně. "Nepřispívá to k dobrému jménu země.

Vypadá to, jako bychom neuměli držet slovo," říká ředitel vládní agentury CzechInvest Martin Jahn a připouští, že předčasné zveřejnění zájmu investora může mít za následek, že se firma raději rozhodne pro jinou zemi. Případy, kdy "prosáknutí" informací odradilo investora od záměru usídlit se v tuzemsku, existují

a stály Českou republiku již stovky milionů amerických dolarů a stovky nových pracovních míst. Například jeden z největších světových producentů integrovaných obvodů americká firma Jabil plánoval investovat v ČR zhruba 50 milionů amerických dolarů do nové výroby v Pardubicích. "Kvůli tomu, že členové místního zastupitelstva předčasně zveřejnili úmysl Jabilu, rozhodl se nakonec investovat v Maďarsku," vzpomíná Jahn.

Podle něj stejné důvody sehrály také významnou roli v tom, že se firmy Intel a Sony přestaly zajímat o Pardubice a v ČR nakonec neinvestovaly. "Měly to být řádově stovky milionů dolarů. Dnes už je v Pardubicích jiný starosta, který má situaci pevně v rukou a něco takového by nedovolil," soudí Jahn. Investoři si podle Jahna také stěžují na to, že

z českých ministerstev unikají materiály pojednávající o záměrech investora a následně se objevují v některých novinách. "To se stává nyní a stávalo se to i za minulých vlád," říká Jahn. Koncem minulého týdne prozradil premiér Miloš Zeman na své návštěvě severní Moravy, že do tamního regionu míří nizozemský Philips. Sklidil za to kritiku místních představitelů, některých poslanců i CzechInvestu.

Philips se totiž stále rozhoduje mezi tím, zda investuje v ČR, nebo Polsku. Na stejné cestě se premiér blýskl tím, že o kopřivnickou Tatru usiluje Volvo. To, že tato švédská firma je skutečně mezi zájemci o Tatru, se dosud Revitalizační agentura, která má prodej Tatry na starosti, snažila držet v tajnosti. Zeman navíc prohlásil, že dohoda s Volvem je velmi pravděpodo

bná. Agentura se následně snažila dopad Zemanova výroku zmírnit prohlášením, že Volvo je jen jeden z desítek možných kupců. "Politici takové věci dělají rádi, premiér Zeman není výjimkou.

Zadání politiků je zcela odlišné od zájmu těch, kteří se snaží, aby transakce s investorem dopadla co nejlíp," říká člen představenstva Revitalizační agentury Miroslav Zámečník. Nevěří, že by Volvo své záměry v ČR nyní nějak přehodnotilo. "Naopak bych řekl, že premiér zlepšil vyjednávací pozici Volva a o něco zhoršil pozic

i státu vůči Volvu," říká. Podle Zámečníka může informace o zájmu Volva přitáhnout do hry i další velké firmy. "Obecně je ale lepší držet věci pod pokličkou, očekávání veřejnosti a tlak médií nepřispívá nikdy k tomu, aby smlouva s investorem dopadla dobře," dodává.

Zdroj: LN z 23. 2. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU