Cílem výměny dat je podle něj zjištění vlastníků vozidel, kteří provozují vozidlo na veřejných pozemních komunikacích bez uzavření smlouvy o pojištění odpovědnosti. Zjištění vlastníci budou okresními úřady v místech bydliště vyzváni vysvětlit, jak to, že mají vozidlo v evidenci, ale nemají zaplaceno pojištění.
Nepředložení dokladu o pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na požádání příslušníka Policie ČR je považováno za přestupek a lze za něj uložit pokutu do 500 Kč. Poté policie řidiče nahlásí okresnímu úřadu, pod který spadá místem svého bydliště. Ten mu pak v případě nezaplacení povinného ručení správním řízení může vyměřit až 20.000 korun pokuty.
Bez obav ze sankcí mohou být ti vlastníci vozidel, kteří uzavřeli s některou z pojišťoven smlouvu o pojištění odpovědnosti z provozu těchto vozidel. Ve vlastním zájmu by si však měli ověřit správnost dat uvedených v pojistné smlouvě a dokladu o pojištění dané odpovědnosti. Obávat se sankcí nemusí ani vlastníci, kteří odevzdali příslušnému okresnímu dopravnímu inspektorátu státní poznávací značku a osvědčení o technickém průkazu vozidla, nebo vozidlo trvale vyřadili z provozu.
Sankcím nejsou vystaveni ani vlastníci vozidel, která nebyla od 1. ledna 2000 provozována na veřejných pozemních komunikacích, tedy jim ani nevznikla povinnost uzavřít pojistnou smlouvu, nebo ti, kteří nahlásili Policii ČR před nabytím účinnosti zákona odcizení vozidla. Tyto skutečnosti však budou muset na vyzvání správního orgánu prokázat.
Z informací ČTK vyplývá, že pojištění povinného ručení bylo uzavřeno koncem ledna na zhruba 5,276 miliónu vozidel. Podle některých zpráv byl nedávný odhad celkového počtu vozidel 5,5 miliónu, avšak mnozí odborníci o tomto čísle pochybovali s poukazem na časté odhlašování vozidel z evidence před koncem roku.
Nový zákon o povinném ručení zrušil monopol České pojišťovny na jeho poskytování a uložil motoristům, aby do konce roku 1999 uzavřeli novou smlouvu s některou z 12 oprávněných pojišťoven.
Zdroj: ČTK