Výběr mýtného v ČR

06.02.2007 | , FINANCE.CZ
Finance.cz v médiích


perex-img Zdroj: Finance.cz

ČT 1  Téma Dobrého rána - Brno (6.2.2007) - Lukáš Buřík: "Já si myslím, že systém mýtného je dobrý systém. Že zvyšuje státní rozpočet a tím, že je dělaný určitou výkonovou formou, to znamená, že za počet ujetých kilometrů zaplatím určitou částku, tak je i spravedlivý."

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A krásné ráno vám přejeme i z brněnského studia České televize. Máme právě sedm hodin a devět minut, někteří z vás právě vstávají, zapli si naši televizi Dobré ráno z Moravy a Slezska a my už tady máme prvního hosta, takže bych tady ráda přivítala Lukáše Buříka, ekonomického redaktora z internetového serveru Finance.cz. Dobré ráno.

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Dobré ráno.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A my si tady budeme povídat o mýtném. My už jsme tady měli spoustu takových malých dotazů, které diváci posílali, k těm se, k těm se dostaneme. Také máme telefonickou otázku právě na mýtné. Ale vůbec, kdybychom začali tím, jak byste zhodnotil ten měsíc toho fungování, protože od 1. ledna vlastně se mýtné zavedlo. Takže změnila se nějak hustota kamionové dopravy? Jak to vypadá teď 6. února?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak, já, já myslím, že se nijak výrazně nezměnila, že to, co Kapsch vlastně slíbil, že měl nějaký plán, kolik se bude vybírat, tak to se skutečně vybralo možná i nad očekávání dobře. Trošku problém je v tom, že musíme věřit údajům, které Kapsch říká, protože neexistuje žádný nezávislý auditor, který by ověřil, že skutečně ty příjmy jsou takové, jaké jsou.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A plánuje se třeba, že by se nějaký takový auditor udělal nebo někdo, kdo by to kontroloval do budoucna?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Určitě, určitě, protože stát bude mít povinnost nebo respektive on sám by byl proti sobě, kdyby to nekontroloval a kdyby pouze dal na údaje té společnosti.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Pane Buříku, vraťme se ale úplně na začátek ještě před 1. leden roku 2007. Proč bylo vlastně vůbec nutné zavést mýtný systém, ať v té současné podobě mýtných bran, nebo nějaký jiný, ale proč vůbec musel tento systém začít v České republice fungovat?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak Česká republika svou polohou vlastně leží ve středu Evropy a byla výrazným centrem té mezinárodní kamionové dopravy. Po roce 2004 nebo v roce 2004 jsme vstoupili do Evropské unie a tím se zvýšil vlastně počet kamionů na našich dálnicích a rychlostních komunikacích, stejně tak po zavedení mýtného v okolních státech, jako bylo Rakousko a Slovensko. Ty dálnice byly přetěžované a vlastně bylo potřeba to nějakým způsobem řešit, aby potom se mohla rozvíjet dále infrastruktura a ty dálniční sítě, aby ten rozvoj mohl dále, dále fungovat, takže proto se ten ...

Michal FILA, moderátor
--------------------
Jinak řečeno, do 1. 1. 2007 byly kamiony, anebo jiné nákladní vozy nad dvanáct tun v podstatě bezprizorní, nic neodváděly státu za to, že používají jeho dálnice.

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Odváděly, odváděly, protože platily jakousi paušální částku za známku, ovšem tady ten systém mýtného je poněkud spravedlivější, protože tady opravdu přepravce platí za to, kolik skutečně, skutečně odjede.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Takže myslíte, že to byla ta nejlepší varianta, že opravdu to má od toho 1. 1. přínos pro stát?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
O tom termínu, o tom datu, to už je, můžeme jenom spekulovat. Myslím si, že to mohlo být zavedeno i podstatně dříve, ale určitě přínos pro stát to má.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A nezmínili jsme tady vůbec, jaká jsou ta aktuální čísla, to znamená, za ten leden kolik se vybralo?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Vybralo se zhruba čtyři sta dvacet dva milionů korun a těch registrovaných vozidel bylo zhruba sto dvacet, sto dvacet tisíc a polovina z nich byla domácích, polovina zahraničních přepravců.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Ten plán na celý rok 2007 je více než pět miliard korun. Dá se už z těch lednových čísel, z těch čtyř set dvaadvaceti milionů korun usoudit, jestli pět miliard je to reálné číslo, není to reálné číslo. Leden je možná takový nevyzpytatelný měsíc, chvíli sněží, chvíli se stojí, potom se zase jede po dálnicích, tak jaké jsou ty propočty?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak já myslím, že těm lednovým statistikám nahrálo výrazně počasí, protože nebyly, až na některé výjimky, nebylo to zas tak nepříznivé pro kamionovou dopravu, ale myslím si, že ten odhad, těch pět miliard korun je reálný, i zástupci, i zástupci samotné firmy Kapsch hovoří o těch ...

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Zatím se to tedy týká kamionové dopravy. Myslíte, že do budoucna se plánuje, že by mýtné platily i osobní vozidla?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Nevím, jestli konkrétně osobní vozidla, ale dá se počítat s tím, že budou zpoplatněny vozy i nad tři a půl tuny. Doposud jsou zpoplatněny pouze vlastně kamiony a autobusy, které mají více než dvanáct tun.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Už zaznělo několik čísel, čtyři sta dvacet dva miliony, pět miliard, mluvíme o tom, že se jedná o přínos pro stát, nicméně je možné říci: "Tato suma, to je to, co přiteče do státní pokladny, do státního rozpočtu, anebo přece jenom nějaké náklady Kapsch má na vybudování a provozování toho systému, takže jak se to dá rozdělit?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak ta celá, celá částka, kterou Kapsch vlastně on navrhoval ve svém výběrovém řízení, tak byla stanovena na dvacet dva miliard korun. Musíme počítat také s tím, že budou vybudovány nové, nové brány, takže to přinese další náklady, ale dá se počítat, že ty odhady, které byly v prvopočátku, tak by mohly být, tak by mohly být naplněny.

Michal FILA, moderátor
--------------------
To znamená, skutečně do státního rozpočtu přiteče, řekněme, čistých pět miliard korun za rok 2007.

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
To nevím, jestli by, jestli to bude zrovna tohle číslo. Spíš bych to viděl, jako že se vybere, tady tato suma se vybere, samozřejmě musí se zaplatit další poplatky a další náklady, které Kapsch má, takže tohle nebude čistý zisk určitě, když ...

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste tady mluvil o tom, že se budou stavit nové mýtné brány. Uvažuje se třeba o tom, protože určitě se bude stavět spousta nových dálnic, nových silnic, že to bude automatické, že tam budou ty mýtné brány také nebo o tom bude někdo rozhodovat?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak z toho dlouhodobého hlediska se dokonce uvažuje, že u nás bude jakýsi hybridní systém, to znamená, ty mýtné brány budou společně fungovat se satelitním systémem. Uvidíme, zatím je to v jednání, uvidíme, jak to dopadne.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Já vás teď přeruším, protože už jsme zmínili mýtné brány, teď se mluví o hybridním systému. Jedná se tedy o několik systémů toho, jakým způsobem vybírat poplatky od nákladních vozů ať už nad dvanáct tun nebo nad tři a půl tuny. Těch systémů je několik a teď se podívejte, jaké jsou v Evropě ty nejpoužívanější varianty.

REPORTÁŽ

redaktorka
--------------------
Není to tak dávno, kdy i u českých dálnic vyrostly kovové konstrukce, brány pro elektronické mýto, které od letošního roku platí řidiči vozidel s hmotností nad dvanáct tun. Opomeňme teď všechny peripetie, které s výstavbou souvisejí, politickou scénu nebo soudní rozhodnutí a podívejme se, jaké druhy mýtného v Evropě existují.

Miloslav VĚŽNÍK, Centrum dopravního výzkumu, Brno
--------------------
V zásadě na dálnicích jsou využívány takové tři systémy. Je to německý systém založený na sledování vozidel pomocí satelitu, satelitní navigace. Ten start byl poměrně obtížný, protože zvolili nejnovější technologii.

redaktorka
--------------------
V řadě zemí Evropské unie v Itálii nebo Španělsku funguje naopak zastaralejší systém vybírání mýtného v podobě výběrčích kabin a zaměstnanců. Někde je možné vhodit obnos do kasičky, v jiném případě se platí obsluze, která vystaví účtenku a pustí závoru. Nevýhodou je ztráta času.

Miloš NOS, řidič autobusu
--------------------
Tak ve Francii, v Chorvatsku se platí, že jsou mýtný brány a platí se normálně, si vezmu lístek na mýtnici a až sjíždím z dálnice, tak vlastně zaplatím v hotovosti nebo kartou.

Miloslav VĚŽNÍK, Centrum dopravního výzkumu, Brno
--------------------
Dále je to, řekněme, rakouský systém, který se používá i v jiných zemích, Norsku, ve Francii, v Itálii, který je vybudován i v České republice.

redaktorka
--------------------
Tento systém funguje na takzvaném principu mikrovlnné technologie. Každé vozidlo je vybaveno jednotkou GO Box, zpoplatněné komunikace jsou osazeny přijímacími přístroji, které jsou na branách a mostech při průjezdu pod takzvanou mýtnou branou jsou data posílána na centrálu.

Miloslav VĚŽNÍK, Centrum dopravního výzkumu, Brno
--------------------
A třetí je švýcarský systém, který je založen na sledování veškerých ujetých kilometrů na silnicích.

redaktorka
--------------------
U nás je elektronické mýto na začátku. Do července letošního roku by se zpoplatněné silnice měly rozšířit o dalších více než tisíc kilometrů.

KONEC REPORTÁŽE

Michal FILA, moderátor
--------------------
Pokračujeme v debatě o mýtném. Ve studiu je Lukáš Buřík, ekonomický redaktor serveru Finance.cz. Pane Buříku, teď jsme viděli těch několik systémů, které fungují v Evropě. Často jsme slyšeli také slova kritiky na systém, který funguje od 1. ledna v České republice, proč mýtné brány, proč ne, proč ne satelit. Kdybyste nás měl zařadit do nějakého pomyslného žebříčku těch nejmodernějších zemí Evropské unie podle systému vybírání mýtného, kde bychom se umístili?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak já bych nechtěl hnedka tady na začátku nás řadit, jelikož u nás ten systém funguje pouze krátce. Společnost Kapsch je vlastně nebo realizátorem v Rakousku stejného systému. Tam funguje poměrně, poměrně bezpečně, proto se vybral tento systém. Druhou alternativou byl již zmíněný satelit. Je to možné sofistikovanější forma, ale také možná trošku komplikovanější a nákladnější.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Když jste zmínil slovo komplikovanější, tak bychom se hned mohli věnovat prvnímu diváckému dotazu. "Proč se vše dělá tak složitě, proč nešlo například zvýšit daně?" To vše se dělá složitě asi, míněno, tedy nákup jistých přístrojů do automobilů, teď odvádění těch peněz, takže mýtné versus zvýšení daní.

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
To si myslím, že by byla možná otázka na naše poslance, proč zrovna tady tím systémem. Já si myslím, že systém mýtného, že nejsme v Evropě sami a že je to dobrý systém, že opravdu se zvyšuje vlastně státní rozpočet a tím, že je to právě že dělaný určitou výkonovou, výkonovou formou, to znamená, za počet ujetých kilometrů zaplatím určitou částku, tak je i spravedlivý, bych řekl.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A když byste to měl srovnat třeba s jinými zeměmi, jak to třeba funguje v Německu nebo v Rakousku nebo kde je vlastně vybírání toho mýtného nejdražší, kdybyste to měl zhodnotit, v porovnání s Českou republikou.

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Tak pokud, pokud jde o Německo, tak tam jsou ty sazby, řekl bych, na stejné úrovni. Platí se nějakých deset až čtrnáct centů za kilometr, což odpovídá těm čtyřem korunám, které jsou u nás průměrně. Rakousko má o něco vyšší sazby a právě Rakousko má stejný systém, jako máme my, to znamená, mikrovlnnou technologii.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Co třeba Španělsko?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
To jsou země, Španělsko, Francie, kde to mýtné se může výrazně projevit do nákladů autodopravců. Řada dopravců, místně znalých samozřejmě, to řeší objížděním, kdy vlastně využívají vedlejší komunikace. Stěžuje to samozřejmě tu dopravu na těch vedlejších komunikacích a v případě, že nejsem znalý místně, tak samozřejmě ten vynaložený čas a ty spotřebované pohonné hmoty mohou vlastně, nemusí kompenzovat ty náklady, které bych zaplatil za mýtné.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
A myslíte, že to tak bude probíhat i u nás, že časem každý si najde tu skulinku a budou jezdit po těch bočních komunikacích nebo to není možné už teď?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Řada měst v případě, že by tohle nastalo, to chce řešit nějakým zpoplatněním třeba objezdů, a tak dále, takže myslím si, že tohle u nás v nějaké větší míře nehrozí.

Michal FILA, moderátor
--------------------
Je možná už po měsíci fungování mýtných bran zhodnotit, řekněme, vedlejší efekty, ovšem důležité efekty, které souvisí právě se zavedením mýtného, tedy platím více za dopravu, takže se zdraží výrobky, služby, které nabízím. Jak hodnotí ekonomové?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Určitě, určitě to mýtné se podepíše, řekl bych, že do všech sfér. Nejdůležitější samozřejmě je doprava, ať už jsou, je to autobusová doprava, která například, u nás největší dopravce zvýšil svou trať Brno - Praha zhruba o dvacet procent, ale ...

Michal FILA, moderátor
--------------------
Ekonomové určitě spekulovali o tom, do jaké míry se zdraží výrobky a služby. Překvapil vás ten výsledek za ten měsíc nebo v podstatě je to to, co jste predikovali?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Dá se říct, že tohle se dalo očekávat.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Teď ještě poslední dotaz. Plánuje se, aspoň to proběhlo v médiích, v tisku, že by se zpoplatňovaly i silnice prvních tříd. Je to to, co nás čeká do budoucna, kromě dálnic?

Lukáš BUŘÍK, ekonomický redaktor Finance.cz
--------------------
Myslím, že ano, že od roku 2008 dokonce vláda už naplánovala, že by měly být zpoplatněny některé silnice prvních tříd, takže nejenom rychlostní komunikace, nejenom dálnice, ale i některé silnice prvních tříd.

Petra POLZEROVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem byl Lukáš Buřík, ekonomický redaktor ze serveru Finance.cz. My vám děkujeme za návštěvu. Já doufám, že o mýtném jste se dozvěděli hodně, že třeba jste se dozvěděli i to, co je v naší soutěžní otázce.

Autor článku