Konzervativní nebo klasický design?
I když se pětimetrové limuzíny v poslední době vzdávají klasických tvarů, patří Lexus, i přes své image technologického lídra třídy, spíše ke konzervativnější části trhu. Automobil s výrazně pontonovitou tříprostorovou karoserií má v některých pohledech robustní a těžkopádně působící vzhled, ale z většiny úhlů působí elegantně a dynamicky. Úspěšně svými tvary maskuje skutečné rozměry, které si uvědomíte nejspíše až ve městě nebo při parkování do „překvapivě malého“ parkovacího místa u hypermarketu.
Na přídi najdeme asi jediné asijské prvky v podobě opakujícího se motivu světel, velmi evropsky je ztvárněná záďˇ. Moderním detailem jsou výfuky integrované do nárazníků, podrobnější zkoumání však ukáže, že to co zdálky vypadá jako koncovka, je ve skutečnosti pouze chromovaný rámeček do kterého poněkud nepřesně ústí více vevnitř nárazníku utopená výfuková soustava.
Život s LS 460 (staticky)
Jestliže lze na vnějším designu jednoznačně tříprostorové karoserie najít velmi moderně zpracované detaily, interiér největšího Lexusu nepůsobí ani trochu futuristicky. Přístrojová deska s klasickým uspořádáním – vikýřem s přístroji před řidičem, středovou konzolou a nižší sekcí před spolujezdcem – nemá nic takového jako iDrive známý z vozů BMW nebo COMMAND známý z Mercedesů. K ovládání velkého množství funkcí slouží značné množství ovládacích tlačítek, v mnoha případech jednoúčelových. Jestli je to dobře nebo špatně je obtížné posoudit, protože to velmi závisí na subjektivních preferencích každého řidiče. Jisté je, že ovládání těch základních funkcí je stejné jako u jiných vozů a tak se otvírá prostor pro postupné poznávání dalších technických libůstek, jakmile se s vozem sžijete a začnete si jej užívat. Jako problematické shledáváme tlačítko automatické parkovací brzdy utopené na přístrojové desce vpravo pod volantem. Přeci jen jej čas od času budete potřebovat…
Každého řidiče potěší velmi dobře čitelné optitronové přístroje. Jejich podstatou je, že v nich svítí jednotlivé elementy, a nejedná se tedy o klasické podsvícení masky přístrojového štítu, běžně používané u levnějších modelů. Volant velkého průměru nabízí mj. funkci vyhřívání věnce v místech nejčastějšího kontaktu s dlaněmi řidiče (pouze v místech kde je věnec obšit kůží), ale jen za nemalý příplatek (30.000,-Kč). Zajímavá je funkce brzd zabraňující plíživému pohybu vozu s automatickou převodovkou na křižovatce - aniž by řidič musel brzdit – s ovládáním přes tlačítko na volantu. Řidič a spolujezdec mají k dispozici rozměrná vyhřívaná a ventilovaná sedadla čalouněná jemnou kůží. Ta ale na řidičově místě již po několika tisících kilometrech vykazovala mírné prosezení, což se při dlouhodobém používání může ještě více projevit. Špičková sedadla jsou také vzadu, za příplatek s mnoha nastaveními, včetně podélného posunu za současné změny polohy opěradla.
Komfort na zadních sedadlech zvyšuje zábavní systém s obrazovkou výklopnou ze stropu. Ovládací centrum pro audio/video aparaturu, stejně tak jako pro nastavení sedadla a klimatizace pro cestující vzadu, je umístěno na středové loketní opěrce. V rámci paketu pro zadní sedadla dostává zákazník samostatnou klimatizační jednotku pro zadní sedadla a možnost individuálního nastavení teploty pro cestujícího vpravo nebo vlevo. Dálkový ovladač je množstvím funkcí plně srovnatelný s tím, co máte doma. V námi zkoušeném automobilu byl příplatkový audiosystém Mark Levinson Reference Surround, se kterým dostáváte 19 reproduktorů a měnič na 6 DVD disků integrovaný do středové konzoly. Jeho špičkové vlastnosti ocení zejména hudební labužníci, protože jeho zvuk je jen minimálně zkreslen i při velmi hlasité reprodukci hudby nebo videa z DVD přehrávače. Kombinace kvalitní aparatury s velmi tichým provozem se zdá být tedy optimální.
Mezi překvapující detaily patří design středové konzoly, který je dost podobný tomu, co známe z levnějších Lexusů. Špičkový hardware navigačního systému reprodukuje obraz i zvuk výborně za všech světelných podmínek. V autě, které se díky nekompromisnímu přístupu tvůrců blíží k dokonalosti, udivuje nedokonalost pokrytí ČR mapovými daty. Shazuje to výrazně prestiž, kterou Lexus LS má. Vyjedete-li mimo hlavní silnici, pohybujete se podle navigace ne po silnici, ale jen po bílé/černé ploše, zasluhující nápis Hic Sunt Leones, dříve používaný pro neprobádaná území ovládaná Barbary. Příznivci Toyot odhalí koncernovou příbuznost díky ovladačům a páčkám obdobného vzhledu. Asi jen opravdový znalec dokáže ocenit kvalitu dřevěné intarze na přístrojové desce, věnci volantu a dveřích. Obyčejný smrtelník je bude považovat za plastové napodobeniny.
V případě, že si objednáte Paket pro zadní sedadla, za 135.000,-Kč dostanete chladicí box, 4zónovou, multifunkční zadní loketní opěrku, elektricky ovládaná a klimatizovaná zadní sedadla s pamětí nastavení, elektricky ovládané zadní hlavové opěrky, boční airbagy vzadu, stropní klimatizační difuzéry a efektní elektricky ovládané sluneční clony v oknech zadních dveří. Počítat ale musíte také s tím, že instalací Paketu pro zadní sedadla se snižuje velikost zavazadlového prostoru z obvyklých 505 l na skromných 385 l.
Nepříjemným překvapením bude pro majitele, který zvolí většinu prvků příplatkové výbavy, vysoká pohotovostní hmotnost vozu (více než 2,1 t) a velmi omezená užitečná hmotnost (méně než 400 kg).
K Lexusu neodmyslitelně patří precizní detaily. V LS jsou jimi například středová loketní opěrka vpředu, která se tlumeně uzavírá, elektrické výškové nastavení úchytů bezpečnostních pásů a elektrické nastavení podélné polohy sedadla předního spolujezdce dostupné i z místa vzadu.
Život s LS 460 (dynamicky)
Lexus ohromí asi každého, kdo do něj poprvé usedne, velmi dobrou zvukovou izolací. Extrémně tichý automobil, zřejmě nejtišší mezi luxusními limuzínami a zřejmě i na celém trhu, se plíží v běžném provozu takřka neslyšně a i ve chvíli, kdy se ručka otáčkoměru vydá za 6000 ot./min, zůstává LS 460 především komfortním vozem. Posádka je přitom oddělena od okolního světa laminovanými skly pouze vpředu, zatímco konkurence mívá laminování i v zadních dveřích.
Supermoderní vidlicový osmiválec 4,6 l (280 kW, 493 Nm) kombinující přímé vstřikování benzinu do válců se vstřikováním do sacího potrubí před sací ventil, nabízí vysoký výkon motoru a plynulý nárůst točivého momentu. Motor je standardně spojen s rychle řadicí a promyšlenou osmistupňovou automatickou převodovkou. Při deceleraci je schopna účinně podřazovat a připravit se tak na rychlý výjezd ze zatáčky. Při akceleraci z klidu umí naopak přeskočit dvojku a optimalizovat tak využití potenciálu motoru v závislosti na aktuální prioritě (maximální výkon, maximální spotřeba, atp.). Osmiválec s osmistupňovou převodovkou generuje snadné akcelerace bez náznaku vlivu vysoké hmotnosti vozu. V disciplíně „podélná dynamika“ se opravdu nemá Lexus za co stydět, tvoří dnes totiž špičku v této třídě a kubatuře.
Vertikální dynamika je ovlivňována zejména vzduchovým odpružením podvozku s elektronicky řízenými tlumiči. Převážně komfortní podvozek s několika stupni nastavení doporučujeme kombinovat se základními osmnáctipalcovými pneumatikami s vyššími profilovým číslem. Vůz se vám za to odmění maximálním komfortem a lepším tlumením krátkých příčných nerovností. Ty byly s devatenáctipalcovými zimními plášti asi jedinou mírně problematickou oblastí.
Boční dynamika, tedy to jak je automobil schopen odolávat bočním zrychlením při jízdě v zatáčce, má co do činění s řízením, nápravami a naprosto příkladným a komplexním elektronickým systémem, který bdí nad jízdní stabilitou vozu. Řízení s variabilním převodem a účinkem posilovače odpovídá komfortnímu zaměření vozu - v malých rychlostech je poměrně málo citlivé, ve vysokých rychlostech ale poskytuje více kontaktu s vozem, ale pořád je to především luxusně orientované řízení, umožňující vodit automobil s minimálním vynaloženým úsilím ze strany řidiče. Automobil je z principu velmi přetáčivý a ani vyspělý podvozek a rozdělení hmotnosti na nápravy v poměru 51:49 s tím mnoho nesvedlo. S vypnutým stabilizačním systémem není snadné s velkým a těžkým autem jezdit rychle na zatáčkovité trati. Je-li veškerá elektronika v činnosti, je ovládání bezproblémové, jednoduché a příjemné.
Při parkování pětimetrového LS vypomáhá arzenál čítající kameru, ultrazvukové snímače a výpočetní systém, který navádí a dokonce i řídí auto při typickém parkovacím manévru. Čas k tomu nezbytný a úspěšnost manévru (obdobná jako u Toyoty Prius), ale pořád ještě nedává signál ke zrušení výuky parkování v autoškolách.
S Lexusem LS 460 jsme absolvovali 800 kilometrů převážně na českých silnicích a dálnicích. Spotřeba v extrémním případě pomalé dálniční jízdy rychlostí 100 km/h se zastavila na 8,7 l/100 km, při běžné rychlosti 130 km/h žádá moderní agregát LS 10,5 l/100 km a ve městě pak 15 l/100 km. Maximální spotřeba při velmi dynamické jízdě se pohybovala kolem 20 l/100 km.
Závěr
Základní cena 2,459 milionu korun se může na první pohled zdát ve srovnání s hlavními německými rivaly příliš optimisticky přemrštěná. Nejbližší osmiválcové Audi A8 je levnější, má pohon všech kol ale nižší výkon, BMW 750i – výkonově nejbližší osmiválec – přijde na 2,5 milionu a Mercedes-Benz S 450 je v základní ceně o desítky tisíc levnější. Cenová výhoda LS se ukáže až ve chvíli, kdy se konkurenční limuzíny dovybaví na úroveň LS 460. To pak bývá evropská smečka výrazně dražší. Zásadní nevýhodou Lexusu, která z něj činí outsidera, je momentálně jediný agregát v nabídce. Napínavé očekávání příchodu druhého modelu – hybridního LS 600h - již nebude trvat dlouho.
Lexus LS 460 je plnohodnotným představitelem vozu luxusní třídy. Cenová výhoda není podbízení se cenou kvůli neznámosti značky, nýbrž spíše výhodou, která vyplynula z výroby většího množství shodných, lépe vybavených vozů, kterou japonské automobilky s oblibou využívají. Proti konkurentům ztrácí Lexus momentálně jen několik málo bodů v oblasti jízdy (chování v zatáčkách), tlumení krátkých příčných nerovností nebo provedením některých ovládacích prvků. Konkurence by se v Japonsku měla učit jak ukázkově izolovat hluk svých modelů, navrhovat výkonné a přitom úsporné motory a zejména jak velkoryse přistupovat k otázkám souvisejícím s bezpečností. Na straně Lexusu zůstává také tříletá záruka, která ani u automobilů za více než 2 miliony korun kupodivu pořád ještě není standardem.
Plusy
- Výkonný, tichý anbsp;úsporný motor
- Výborné odhlučnění interiéru
- Rychle a komfortně řadící převodovka
- Velmi dobrá podélná dynamika jízdy
- Bohatá výbava
- Ukázková bezpečnostní úroveň
- Komfort cestování – zejména na zadních sedadlech
Minusy
- Vysoká pohotovostní hmotnost, nízké užitečné zatížení
- Ergonomické prohřešky v interiéru
- Problematická ovladatelnost vozu s vypnutým stabilizačním systémem
- Omezený objem zavazadlového prostoru s Paketem pro zadní sedadla