Organické (Bio-) potraviny jsou v Německu předmětem zvýšeného zájmu spotřebitelů

18.04.2007 | , Retail in Detail
Konference


perex-img Zdroj: Finance.cz

Organické potraviny jsou trhem, který má budoucnost. V minulém roce to bylo již téměř 90% německých domácností, které zakoupily nějaký bioprodukt a celkový obrat za tyto potraviny kontinuálně narůstá. Přinášíme shrnutí z monitoringu trendů na německém trhu bioproduktů tak, jak je zveřejnil GfK Panel Services Deutschland.

Trh s biopotravinami zaznamenal v roce 2006 významný posun – domácnosti zvýšily své výdaje za organické potraviny o 17% v porovnáním s rokem 2005. Díky rozšíření nabídky bioproduktů v maloobchodě se zvýšila jejich dosažitelnost – 90% domácností v Německu si v průběhu 3 čtvrtletí loňského roku zakoupilo alespoň jeden potravinářský organický výrobek (v roce 2005 to bylo 85%). Trh se však nerozšiřuje jen zasažením většího počtu domácností, ale i zvyšujícím se počtem nákupů – v průměru 2 ze 13 potravinářských výrobků  zakoupených domácnostmi jsou organické. A celkově dosáhl tržní podíl biopotravin  2.7% na německém potravinářském trhu (údaj za první 3 čtvrtletí roku 2006).

Rostoucí poptávka po biopotravinách
V rámci sledovaných 29 skupin výrobků jsou předmětem nejvyššího zájmu čerstvé biopotraviny jako ovoce, zelenina, brambory, vejce a mléčné výrobky. Nicméně spotřebitelé začínají objevovat i snídaňové biovýrobky jako je med, džem nebo cereálie. Dynamika růstu naznačuje, že trh ještě zdaleka není nasycen a s dalším posílením distribuce a marketingu bioproduktů bude dále narůstat i jejich popularita.

Dobrá příležitost pro diskonty
Bioprodukty jsou dražší než běžné potraviny – například plnotučné bio-mléko stojí v supermarketu o 50 % více  (v cenovém vyjádření o cca 30 Eurocentů více). Při stejném objemu nákupu to tedy obchodníkům umožňuje vyšší tržby. V průměru na celém trhu však ceny bioproduktů převyšují běžné potraviny jen o 17%. Je to dáno především cenovou politikou diskontů – navýšení ceny bioproduktů v nich není tak výrazné. Diskontéři tak využívají bio-produktů k významnému posílení svého businessu – nárůst prodejů biopotravin v diskontní síti zhruba  o 5%  převyšuje průměr. 

Clipboard02.jpgTři typy nakupujících
Mezi nakupujícími organických potravin lze vysledovat 3 základní kategorie:
Nakupující  “na zkoušku”  představují více než polovinu zákazníků kupujících organické produkty. Výdaje za biopotraviny jsou u těchto domácností  poměrně zanedbatelné v porovnání s celkovými výdaji za potraviny.
Jednu třetinu spotřebitelů však již představují “informovaní nakupující” , u nichž organické potraviny tvoří pravidelnou část nákupů.
A u jedné desetiny domácností jsou biopotraviny “jádrem spotřeby ”. Nekupují sice výlučně jen je, ale kladou důraz na jejich vysoký podíl v rámci svých nákupů.
Společným rysem všech zmíněných kategorií je, že jsou ochotny platit za biopotraviny více a současně u nich  narůstá podíl organických potravin zakoupených v diskontech. U prvních 2 kategorií se nákup v diskontu stává velmi významným faktorem nárůstu jejich spotřeby biopotravin. Třetí skupina zákazníků, tzv. “jádro spotřeby”, zůstává loajální specializovaným prodejnám s organickými potravinami a diskonty využívá pouze jako nevýznamné rozšíření možností nákupu.

Trh s organickými potravinami nabízí rozvojový potenciál
Segment biopotravin je stále zralý pro další rozvoj. Připravenost přijímat organické potraviny je obecně vysoká, počet jejich nákupů a podíl na celkovém spotřebním koši je však ještě relativné nízký. Maloobchodníci však již objevili, jak skvělý obchodní potenciál pro ně nabídka biopotravin představuje. Jedinou bariérou se zdá být zajištění kvality těchto potravin.  Aby organické produkty splňovaly očekávání, musí být absolutně “čisté”  a nesmí dojít k jakýmkoliv sebemenším desinterpretacím jejich  podstaty. Spotřebitelé by se měli do budoucna spolehnout na to, že organické potraviny jsou opravdu organické.

Více informací poskytne Wieland Juergens, Marketing Consultant z GfK Panel Services, který vystoupí ne konferenci Retail in Detail/Food & Quality 2007. Ta se koná ve středu 23.5.2007 v pražském hotelu President a bližší informace včetně on-line registrace získáte na www.retail21.cz.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Konference