To, že vlastní telefonní číslo bude bránit svobodnému výběru telekomunikačního operátora, asi napadlo jen málokoho. "Každá síť musí umět rozlišit kromě toho, komu voláte, také společnost, jež spojení provede. A to ta současná zatím neumí," vysvětluje šéf Českého telekomunikačního úřadu David Stádník. Je to nutné nejen k tomu, aby se každý dovolal, kam potřebuje, ale také k tomu, aby platil jenom "své" firmě. Po prvním lednu příštího roku by
totiž každý měl mít možnost vybrat si pomocí kódu ukrytého v telefonním čísle, přes jakou firmu a za kolik bude telefonovat, i když zůstane například klientem Českého Telecomu.Pokud bude hovor například z Brna do Ostravy levnější s Aliatelem, Contactelem nebo i mobilním operátorem než s Telecomem, měl by mít možnost zvolit si toho nejlevnějšího. To ovšem současná telefonní síť neumožňuje. "To vychází z historie budování sítě, kdy se nepočítalo, že dojde k nějaké liberalizaci," vysvětluje mluvčí Českého Tel
ecomu Vladan Crha. "My samozřejmě jsme připraveni zmodernizovat síť tak, aby vyhovovala všem požadavkům. Teď čekáme na rozhodnutí telekomunikačního úřadu, v jehož rukách je přečíslování," dodává. Do toho ovšem bude muset Český Telecom znovu investovat a akce bude nějakou dobu trvat. Stát mu na řešení tohoto problému dal dva roky, což ovšem reálný vstup konkurence zdrží. "Jenom při přečíslování je nutné minimálně půl roku nechat číslo takzvaně mrtvé, nesmí nikomu patřit.To je proto, aby si nevolali cizí lidé
zvyklí na staré číslo," vysvětluje Crha. Podle odborníků ovšem stačí na změnu všech čísel osm měsíců včetně půlročního čekání. Český telekomunikační úřad zatím spolu s ministerstvem dopravy balancují mezi dvěma krajními řešeními. Rychlost je spojena s velkými investicemi, které nechce zaplatit ani stát, ani Telecom, a otálení s sebou zase přináší pozdější konkurenci, která by měla telefonní služby zlevnit. Konečné rozhodnutí ještě nepadlo. Telekomunikační úřad zatím připravil první krok. "Takzvané zkrácené volby budou platit pouze do poloviny letošního roku, aby se daly využít při volbě operátora," říká Stádník.V praxi to znamená, že například čísla 1065 nebo 1070 se rozdělí mezi telekomunikační společnosti. Zákazník pak tento kód vytočí před číslem volaného a tak si zvolí operátora. Podle odborníků je to ovšem dočasné řešení, po němž se stejně musí síť modernizovat a stanice přečíslovat.
Zdroj: MF Dnes z 28. 1. 2000