Mezi limuzínami luxusní třídy je opět živo – po dlouhodobé hegemonii Audi A8 vnesl do třídy čerstvý vítr modernizovaný Mercedes-Benz třídy S a ani BMW sedmičkové řady neztrácí příznivce. Kromě míry luxusu, jízdních vlastností či designu se boj odehrává také pod kapotami – a v souladu s trendem celé Evropy se výrobci stále častěji předhánějí i v parametrech supervýkonných turbodieselů.
Modernizace motoru 4.0 TDI se tedy od Audi v podstatě očekávala jako téměř povinnost. Jak vyplývá z označení, nový 4.2 TDI proti předchůdci zvětšil objem o 0,2 litru na 4134 cm3, vrtání narostlo o 2 mm, zdvih zůstal nezměněn (95,5 mm). Jednotka přeplňovaná dvěma turbodmychadly měří na délku 520 mm. Blok motoru váží pouhých 62 kilogramů, celý motor potom 255 kg, což je o 15 méně než u 4.0 TDI. Co by to však bylo za nový motor, kdyby nevzrostl výkon, točivý moment, či v nejlepším případě obojí. Co se výkonu týče, ve srovnání s 202 kW výkonu agregátu 4.0 TDI narostl dosti výrazně, a to na rovných 240 kW při 3750 ot./min. Maximální točivý moment 650 Nm zůstává podle všeho nezměněn a nadále dosahuje 650 Nm mezi 1600 – 3500 otáčkami.
Suchá teorie umístěná mezi přední kola pětimetrového korábu ale napovídá, že se zde odehrálo zřetelně více než by odpovídalo dvěma decilitrům. Projev motoru je zřetelně kultivovanější i při studených startech a po zahřátí nepozná jeho naftovou identitu málem ani vnější naslouchatel.
Tiptronic se stará o podobně bezhlučné řazení, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s si tedy užije spíše rychloměr než posádka – auto prostě jen trochu zahučí a hned je na dálničním limitu. Do zatáček sice pohon všech kol quattro poskytuje potřebnou jistotu, dvoutunové auto s relativně těžkou přídí je ale neutrální takříkajíc „z donucení“ a jízdní emoce jsou téměř neznámým pojmem.
Co ubírá na řidičských zážitcích, to Audi přidává na skvělém (a nastavitelném) komfortu odpružení a luxusu v interiéru – seznam výbavy připomíná telefonní seznam a příplatky jsou čím dál častěji pěti a šestimístné.
Nejlépe je Audi A8 pochopitelně v dálničním provozu – zde lze díky až strašidelné pružnosti motoru zařadit v Praze šestý rychlostní stupeň a až do Olomouce či Mnichova se o řazení nestarat. Jízdu, jejímž převažujícím zvukovým projevem je odvalování devatenáctipalcových pneumatik, si lze dopřát s osmilitrovou spotřebou, naopak ve městě se pod dvanáctilitrovou hodnotu téměř nelze dostat.
Oproti turbodieselovému třílitru s výkonem 171 kW je A8 s vrcholným naftovým osmiválcem dražší o 531.000,- Kč, oproti verzi se zážehovým motorem 4.2 FSI/260 kW pak kupující zaplatí více o 200.000,- Kč při totožné základní výbavě.
První cena vozu | |
První cena vozu s testovanou motorizací | |
Základní cena testovaného vozu | |
Cena testovaného vozu vč. příplatků |
Plusy
- Výkonný motor a jeho sladění s převodovkou
- Odhlučnění vnitřní i vnější
- Vnitřní prostor
- Komfortní nastavitelné odpružení
Minusy
- Málo jízdních emocí
- Časté zásahy ESP