Zjevně se prokázalo, že na českém trhu dochází ke zlomu – nejnovější výzkumy spotřebního chování prezentované na konferenci dokumentovaly, že nakupující více než dříve začínají při výběru potravinářského zboží upřednostňovat kvalitu. Cena sice zůstává i nadále důležitá, není však již zdaleka jediným, a ani hlavním kritériem při výběru nákupního místa.
Z prvního programového bloku konference Food & Quality účastníky nejvíce zaujal příspěvek Toma Václavíka (Green Marketing), který přednesl fakta popisující vzestup segmentu biopotravin v České republice a dále vystoupení analytika z Panel Services GfK Deutschland pana Wielanda Juergense, který poskytl velmi zajímavá srovnávací data z německého trhu. Tam byly biopotraviny před časem rovněž označovány za pouhou ideologii ekologických aktivistů, avšak dnes se podle veškerých dostupných údajů staly zcela běžnou součástí spotřebitelských nákupů. Biopotraviny, wellness potraviny a chlazené výrobky určené k přímé konzumaci představují v Německu nejvíce rostoucí kategorie na trhu potravin.
V druhé části konference zazněly zajímavé případové studie z ČR i ze zahraničí poukazující na to, jak se důraz na kvalitní potraviny či rozšíření sortimentu o bio výrobky může obchodníkům vyplatit. Nejlepší ohlas měl příspěvek Stanislava Sekyry (Makro ČR), který na konkrétních případech přiblížil pohled řetězce Makro ČR na stěžejní roli kvalitních potravin v sortimentu a dále prezentace Emila Kaspera (Maso Planá), který představil nový technologicky revoluční obal na masné výrobky a dokumentoval jeho přidanou hodnotu pro obchodníky i spotřebitele.
Závěr konference poskytl prostor široké panelové diskusi o tom, jakými cestami a s jakým prospěchem lze zvýšit kvalitu nabídky potravin v maloobchodní síti v ČR. Z diskuse mj. vyplynulo, že očekávaný růst segmentu kvalitních potravin bude klást zvýšené nároky na obchod i dodavatele v oblasti prezentace zboží, logistiky i marketingu, ale ve svém důsledku se všem zúčastněným nepochybně vyplatí. Jak uvedl moderátor diskuse Martin Dokoupil, v nákupních zvyklostech spotřebitelů dochází k obdobě voleb – hlasování se odehrává „nohama“. Pětina spotřebitelů vypovídá, že kvůli nízké kvalitě změnila obchod a chodí nově do prodejen, které je kvalitou nabízeného zboží lépe uspokojí.
Více informací: www.retail21.cz/retailindetail
Kontakt: programový garant - Martin Dokoupil (dokoupil@incoma.cz), sekretariát konference (konference@incoma.cz)