Jaguar XF: kočka už zase skáče vysoko

28.08.2007 | , AUTO.CZ
STYL/auto


perex-img Zdroj: Finance.cz

Britská značka Jaguar, která zřejmě již brzy opustí ochranná křídla Fordu, představuje model, který lze bez nadsázky označit jako nejdůležitější v této dekádě. Jeho úspěch rozhodne o budoucnosti celé automobilky.

Kritika příliš usedlého designu končícího Jaguaru S-Type a nepříliš optimistická prodejní čísla ostatních modelových řad přiměla Jaguar Cars Ltd. ke strategickému zamyšlení nad budoucností firmy. S postupnými inovacemi stávajícího designérského jazyka to dále nešlo a proto letos v lednu v Detroitu přišel koncept CX-F, který byl automobilovým publikem přijat s nadšením.

Sériové provedení se pak odhalovalo jen po částech, zejména díky našim spolupracujícím špionážním fotografům a ke cti firmy jde i to, že se nikdy nepovedlo vyfotografovat automobil bez maskování nebo v takovém úhlu, který by dovolil sestavení věrného počítačového obrazu budoucího modelu.

Dohadům je však nyní konec. Nový Jaguar XF, nástupce modelu S-Type, zachovává hlavní proporce a tvarová řešení studie CX-F. Čtyřdveřový sedan připomíná svou sportovní siluetou kupé řady XK, boční dveře mají jen nízká boční skla a za předními koly jsou v blatnících podobné "žábry". Oproti konceptu je pozměněná příď s podobnou oválnou maskou s výrazným jemným mřížováním a zcela novými sdruženými světlomety. Ty spojují tradiční kruhové motivy s aerodynamicky optimálním tvarováním. Přibyly nová chromovaná žebra po stranách přídě. Nový Jaguar si zepředu rozhodně s ničím jiným nespletete.

Clipboard03_27.jpg

Mezi nejzdařilejší partie karoserie patří záď. Elegantní nízké a široké svítilny by klidně mohly patřit luxusnímu kupé. Svítilny jsou dělené, jejich část je na víku zavazadlového prostoru a obě strany opticky spojuje chromovaný pás s nápisem Jaguar, který přirozeně pokračuje ve světlech. Stylisticky čisté funkční řešení zádě počítá i se zavazadly a tak víko vykrajuje příslušný tvar do výše umístěného zadního nárazníku.

Jaguar bude hrát na srdce skalních i nových zákazníků krásnými detaily. Nemusí to být ale jen pozlátko v podobě chromovaného orámování oken nebo masky chladiče. Krásu příznivci značky najdou i v oválném víčku nádrže nebo v originálním designu kol z lehké slitiny.

Interiér na první pohled velkou revoluci nepřinesl. Druhý detailnější pohled ale odhalí absenci klasické páky voliče na středové konzole, která byla nahrazena otočným multifunkčním ovladačem na vysoké středové konzole. Automatickou převodovku ale lze také ovládat pomocí páček pod volantem.

V nabídce budou čtyři motorizace. Základním turbodieselem bude známý motor 2,7 V6 (154 kW), který potřebuje k akceleraci na 100 km/h necelých 8 sekund a nejvíce jede 230 km/h. Vidlicový šestiválec 3,0 V6 (179 kW) bude základní zážehovou motorizací a nad ním budou prozatím dva vidlicové osmiválce 4,2 l. Atmosférické provedení má výkon 224 kW (0-96 km/h za 6,2 s), mechanicky přeplňovaná verze pak 313 kW (0-96 km/h za 5,4 s). Všechny zážehové motory mají nejvyšší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

 

Autor článku

Ondřej Láník  

Články ze sekce: STYL/auto