Jde o největší akci svého druhu u nás a jednu z nejprestižnějších v celé Evropě, která pomáhá Brno zviditelnit. Peníze z prodeje vstupenek, stejně jako turistický ruch jsou přínosem nejen pro jednotlivé městské části, ale pro celou jihomoravskou metropoli.
Program festivalu byl opět bohatý, k vidění byla nejen vojenská letadla, ale svou dovednost ukázala i akrobatická světová esa. Vše bylo navíc “okořeněno” dopravními letadly, celá akce se totiž konala za běžného provozu.
K dokonalosti letecké show chyběl snad jen menší zájem ze strany diváků, vinou nepříznivého počasí jich přišlo zhruba o třetinu méně než v loňském roce.
Kometa jede, město jí pomáhá
Hokejová Kometa si na nedostatek fanoušků nemůže stěžovat. Na první zápas v letošní sezoně přišlo brněnský tým podpořit zhruba čtyři a půl tisíce diváků, čímž se nemůže pochlubit ani řada extraligových klubů.
Všimli si toho i brněnští radní, kteří chtějí kdysi slavný klub dostat znovu na výsluní. I proto koncem minulého roku schválili Kometě pětačtyřicetimilionový grant. Po dobu tří let bude hokejový klub čerpat patnáct milionů, které jsou určeny především na podporu hokeje v jihomoravské metropoli. Již první zápas naznačil, že hokejová euforie ve městě Brně neopadla a lidí s modrobílou šálou na krku neubylo.
Ovšem jít do extraligy se stávající hokejovou halou by pro město nebyla příliš dobrá vizitka. Stařičké Rondo, které desítky let spíše chátrá než vzkvétá, rozhodně neodpovídá ligovým parametrům.
Pokud budou fanoušci cestující na zápas využívat brněnskou hromadnou dopravu, od příštího roku si za ni připlatí. Dopravní podnik se totiž rozhodl zdražit většinu svých jízdenek. Tímto krokem chce městská společnost získat navíc padesát milionů korun, alespoň od uvědomělých cestujících. Ne každý však zdražení pocítí.
Alespoň ne ti, kteří považují městskou hromadnou dopravu za bezplatnou. A jak tedy omezit počet černých pasažérů? V tomto případě by mohla platit nepřímá úměra s počtem revizorů. Přestože pracovní kapacity dopravního podniku nejsou neomezené, rozšířit stávající řady revizorů by jistě neškodilo. Zvýšení mzdových nákladů by bylo více než kompenzováno objemem vybraných peněz, ať už na pokutách, či na řádně zaplaceném jízdném.
Viry z Brna do Bulharska
Zdražení jízdného se však určitě nedotkne nových zaměstnanců brněnské firmy Grisoft, která je autorem známého bezpečnostního softwaru AVG a která otevřela nové centrum technické podpory. Bohužel ne v Brně, ale v hlavním městě Bulharska Sofii. Zaměstnává zde čtyřicet lidí, přičemž v centrále firmy v Brně působí osmdesát IT specialistů. Nové centrum v Sofii by navíc v brzké době mělo personálně posílit až o polovinu.
Důvodem, proč firma nové centrum přesunula do zahraničí, nejsou jen nižší mzdové náklady, ale především fakt, že na tuzemském pracovním trhu je chronický nedostatek IT specialistů. Z kontaktního centra v Sofii poskytuje společnost zatím e-mailovou technickou podporu a do měsíce ji hodlá rozšířit do některých zemí i o podporu telefonickou. Tým centra vyřizuje v nepřetržitém provozu měsíčně více než padesát tisíc e-mailových a zhruba čtyři tisíce telefonických dotazů s průměrnou dobou reakce do dvou hodin. Produkty se značkou AVG dnes pracují na přibližně pěti procentech počítačů ve světě.
LUKÁŠ BUŘÍK, Autor je analytik internetového serveru Finance.cz