Pro výuku cizích jazyků, jako rozšíření komunikačních schopností zaměstnanců, hovoří například sociální akvizice v rámci mezinárodního firemního prostředí či kariérový růst, ale i rozšíření obecného přehledu a rozhledu. Výuka cizí řeči poslouží studentům z řad zaměstnanců při obchodních jednáních, při uzavírání mezinárodních smluv, pro korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci se zahraničím.
Jazykové vzdělávání patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům. Z pohledu manažera firemní výuky jazykové agentury mohu říci, že ne vždy je tento benefit správně zacílen, aby byl prospěšný nejen pro zaměstnance, ale zejména pro zaměstnavatele. Pokud je zaměstnancům umožněna výuka na pracovišti a zároveň poskytnuta část pracovní doby na výuku, měla by být tato doba řádně využita.
V prvé řadě je nutno, zejména ze strany personalistů, studenty pro daný typ výuky motivovat a stanovit cíle výuky. Mezi základní cíle výuky patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období.
Pro názornost uvádím příklad. Student před vstupem do firemního kurzu absolvuje diagnostický test, na jehož základě jazyková škola stanoví vstupní úroveň studenta. Po této diagnostice zástupce jazykové školy určí v jakém časovém horizontu je student schopen zvládnout o stupeň vyšší úroveň. Průměrný student je schopen zvýšit svoji úroveň o jeden stupeň přibližně za 140-160 vyučovacích hodin (1 vyučovací hodina = 45 min.).
Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce zdaleka nekončí.
Jazyková agentura může zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí a zejména závěrečné hodnocení práce jednotlivých studentů a dosažení stanovených cílů.
Kromě zvýšení stupně jazykové znalosti může personalista motivovat zaměstnance také ke složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky.
Motivace zaměstnanců při umožnění jazykové výuky na pracovišti je přesto velmi náročná. Z praxe v roli manažera firemního vzdělávání jazykové agentury Channel Crossings proto mohu doporučit kombinaci motivačních faktorů, resp. stanovení cílů výuky se zavedením částečné finanční spoluúčasti, která je podmíněna výsledky. Tento způsob se osvědčil ve většině firem a přináší velmi dobré výsledky, což potvrzují i průzkumy, které byly v českých i zahraničních společnostech učiněny. Zaměstnanci, kteří si výuku částečně hradí, jsou vždy na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a úspěšně dosahují stanovených cílů.
Cíle firemního jazykového vzdělávání
· dosažení vyšší jazykové úrovně
· složení mezinárodní jazykové zkoušky
Formy finanční spoluúčasti na vzdělávání:
· částečná – nenávratná
· částečná – vratná (po dosažení stanoveného cíle)
· částečná - při nesplnění cílů
· nulová finanční spoluúčast podmíněná výsledky
Níže uvádím přehled administrativních činností, které naše jazyková agentura firemním klientům poskytuje:
· vstupní analýza znalostí
· rozřazení studentů do skupin
· studijní materiály
· pravidelné monitorování výuky (sledování docházky)
· pretestace (mezinárodní zkouška nanečisto)
· průběžné a závěrečné testování a hodnocení studentů
Mgr. Petr Plocek
manažer jazykových kurzů, jazyková agentura Channel Crossings
www.chc.cz