Nová generace Imprezy je již definitivně tady. Co se většině motoristických nadšenců vybaví, když se řekne „Impreza“? Odpověď jistě znáte – modrá barva, zlatá kola, powerslide na zledovatělé silnici při švédské rallye. Všechny civilní verze modelu Subaru Impreza nepochybně těží z popularity speciálů Impreza WRC, určených pro mistrovství světa v rallye. Impreza WRX STI si ovšem za těch relativně málo let, co se vyrábí (od roku 1994), stačila vydobýt svojí velmi pozitivní pověst polozávodního vozu, dostupného za cenu lehce přes milion korun každému řidiči, který najde dost odvahy a poměrně nekompromisní čtyřkolku si pořídí. Spolu s vozem Mitsubishi Lancer Evo tvoří „ostré čtyřkolkové duo“ ze země vycházejícího slunce. Čas ale nekompromisně plyne a tak bylo třeba uvést na trh další generaci modelu Impreza.
První věc, které si na nové Impreze všimnete, je její design. Po odchodu šéfdesignéra Zapatinase opustilo Subaru jeho „letecké“ linky a Impreza dostala velmi konvenční kabátek, jehož usedlý střih nabourávají pouze netradičně zpracované čiré zadní svítilny. Nemá smysl o výsledku hovořit, každý si jistě svůj postoj k němu nalezne sám, pravdou ovšem je, že minimálně na evropské půdě si Impreza na svou adresu vyslechla dost nelichotivých vět. S příchodem oficiálních fotografií verze STI hodně negativních hlasů utichlo, je nesporné, že „zlý“ výraz se pro Imprezu hodí velmi dobře.
Rozdílů mezi současnou a minulou generací Imprezy WRX STI najdeme opravdu hodně. Zaprvé je nová generace hatchback, Subaru opustilo tradici sedanů a sází na více praktičtější pojetí karoserie. S karosářskou variantou sedan se počítá pouze pro slabší motorizace, Impreza WRX STI definitivně o svůj zadeček přišla. Jedním z důvodů je již zmíněná lepší přístupnost a tím i využitelnost zavazadlového prostoru, která je důležitá zejména pro použití vozu jako rodinného automobilu. Druhou často zmiňovanou skutečností je fakt, že v rallye jsou velké převisy sedanu na škodu a s kompaktnějším hatchbackem to jistě půjde lépe. Nelichotivé výsledky Imprezy WRC v posledních letech nejsou pro tým ani fanoušky nic příjemného a na slavná vítězství již pomalu usedá prach.
Další změnou je to, že svou nadprůměrnou sílu dává verze STI, oproti minulé generaci, mnohem markantněji najevo. Jednu koncovku výfuku vystřídaly hned čtyři, byl rozšířen rozchod kol vpředu (+ 40 mm) i vzadu (+ 45 mm), rozvor náprav byl prodloužen o téměř deset centimetrů (+ 95 mm) na konečných 2625 mm. Pro ještě lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách byl čtyřválcový motor s protiběžnými písty umístěn o 22 milimetrů níže než tomu bylo dříve. Konečné rozměry Imprezy WRX STI jsou (d x š x v) 4415 x 1795 x 1475 mm. Bohužel, jak to již bývá u nových generací zvykem, narostla i hmotnost vozu. Ten nyní váží celých 1480 kilogramů. Impreza WRX STI obouvá osmnáctipalcová kola s pneumatikami Bridgestone Potenza o rozměru 245/40 R18.
V interiéru je změn také hodně, zastaralý vzhled vnitřku předchozí generace byl nahrazen výrazně modernějším. Své místo si i nadále v kokpitu nachází ovladač mezinápravového diferenciálu DCCD (Drivers Control Center Differential) spolu s systému SI-Drive (Subaru Intelligent Drive). Subaru zůstává u svého osvědčeného symetricky uspořádaného permanentního pohonu všech kol (S-AWD), STI však nově dostává systém jízdní stability VDC, který nabídne tři pracovní módy (normal, traction a off). Mimo přepracované manuální šestistupňové převodovky se má, podle zdrojů blízkých automobilce, do STI dostat také poloautomatická převodovka Aisin, která bude alternativou dvouspojkové převodovce v novém Mitsubishi Lancer Evo X. Co ale bude zajímat čtenáře hlavně jsou změny pod kapotou. Pro verzi STI jsou připraveny dva agregáty – jeden určený pro Japonsko a druhý pro zbytek světa.
Stále není na 100% řečeno, že japonská verze se k nám nikdy dovážet nebude, je to však (bohužel) velmi pravděpodobné. V Japonsku čeká na kupce pod kapotou Imprezy WRX STI dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o nejvyšším výkonu 227 kW při 6400 ot./min a točivém momentu 422 Nm při 4400 ot./min. Všude jinde bude STI pohánět konvenčním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2500 cm3, nejvyšším výkonu 221 kW (300 koní) při 6000 ot./min. a točivým momentem 407 Nm při 4000 ot./min. Jedná se podle všech informací o přepracovaný dvou a půl litrový agregát z minulé generace.
Motor určený pro nejaponské trhy tedy nabídne nižší výkon a točivý moment, jeho projev by ale měl být více lineární. Uvidíme, budeme si muset počkat na první jízdní srovnání. Proslýchá se také, že od dalšího modelového roku by mohly být agregáty ještě více posíleny, takže by kupříkladu agregát o zdvihovém objemu 2,5 l měl mít vrcholný výkon až 239 kW.