I když Česká spořitelna přibližně před rokem investovala do modernizace svých bankomatů nemalé množství peněz, problémy způsobené jejich nedostatečnou kapacitou přetrvávají. Poslední dlouhodobý výpadek zaznamenali držitelé karet 20. září. Byl ale skutečně poslední?
Před několika dny nebylo možné žádnou platební kartou vydanou prostřednictvím České spořitelny téměř nikde zaplatit. Hotovost z bankomatů také nebylo možné vybrat. Naše největší klientská banka tehdy ujišťovala, že udělá vše pro to, aby se situace již neopakovala. Je ale skutečně schopná dostát svým slibům v krátkém časovém horizontu?
Podle nejmenovaného pracovníka společnosti, která je dodavatelem karetních systémů pro konkurenční ústavy však nelze problémy s výpadky této sítě vyřešit během několika málo dnů. To nakonec potvrdila i tisková mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková, která na otázku HN, proč se krátkodobé výpadky sítě stále opakují, uvedla, že k dlouhodobým výpadkům platební sítě České spořitelny by nemělo v budoucnu již dojít, ale krátkodobé vyloučit nelze. Obecně ale panuje přesvědčení, že důvod neustálých, i když krátkodobých výpadků v České spořitelně se pravděpodobně skrývá v malé výkonnosti karetního systému.
V ČR bylo ke konci srpna 2000 vydáno v České spořitelně téměř dva milióny platebních karet. Průměrné množství transakcí je deset za sekundu, ve špičce pak 50 transakcí za sekundu. Pokud se v jeden časový okamžik sejde více výběrů a plateb, což nebývá žádnou výjimkou, požadavky na uskutečnění transakce se kumulují. V případě "dlouhé" fronty je však systém zahlcen a jednoduše padá. Pomoci již může jen zvýšení jeho kapacity. Klára Gajdušková k tomu dodává, že v roce 2001 by měl být informační systém posílen a v roce 2003 by mělo být dokonce přebudováno celé kartové centrum České spořitelny. Dá se ale na tyto informace stoprocentně spolehnout?
V oficiální tiskové zprávě, vydané Českou spořitelnou k omezení služeb 20. září 2000, se uvádí, že toto omezení nevzniklo vinou České spořitelny. Jediným jmenovaným dodavatelem na oficiální tiskové zprávě však byla společnost Hewlett Packard, která je ale pouze jedním z dodavatelů České spořitelny. Na otázku HN, o které další dodavatele se jedná, odmítla Gajdušková odpovědět s tím, že o ostatních společnostech banka nebude informovat. Jak se nám ale podařilo zjistit, dalším nejmenovaným dodavatelem je společnost NCR, která své dodávky pro ČS neoficiálně potvrdila a zároveň popírá chyby na své straně. To je ale v rozporu s oficiálním stanoviskem banky. Kde je tedy pravda? Možná někde uprostřed.
Realita v současné době je taková, že další krátké výpadky bankomatů či problémy při platbě kartou v obchodní síti zatím nelze vyloučit. Pokud se zájemce o bankovní účet přesto rozhodne pro tento peněžní ústav, měl by i s takovými případy trochu počítat. Nejsložitější situace vesměs mohou vzniknout za hranicemi země při platbě mezinárodní kartou či výběru z bankomatu. Za předpokladu, že se držitel takového mezinárodního platebního instrumentu dostane v důsledku problémů karetního systému České spořitelny do nepříjemných potíží, měl by se připravit na to, že bude na něj v zahraničí nazíráno přinejmenším s nedůvěrou. Míru nedůvěry v očích zahraničních obchodníků navíc zvyšuje nepatrný fakt, který si většina z tuzemců vůbec neuvědomuje. Česká spořitelna totiž nemá ve svém názvu žádné slovíčko podobné výrazu "banka". Vysvětlovat potom zahraničnímu obchodníkovi, že se jedná o jeden z největších českých peněžních ústavů, pak nemá příliš velkou váhu. Obecně v takové situaci ale platí, že po návratu do republiky může takový držitel karty žádat svoji banku o náhradu škody, pokud se skutečně prokáže, že se jednalo o chybu vydavatelského ústavu, což mělo za následek určitou újmu či poškození klienta v zahraničí.
Pro eliminaci takové nepříliš záviděníhodné situace je třeba se pojistit ještě jinou formou peněžních prostředků (např. cestovní šeky) nebo další platební kartou, ale hlavně od jiného peněžního ústavu. Pravdou je skutečnost, že spolehlivost karet jiných bankovních domů je výrazně vyšší, než je tomu prozatím u České spořitelny.
Držitelům platebních karet České spořitelny zatím nezbývá nic jiného než občas přimhouřit oko nad tím, že si nevyberou hotovost z bankomatu či nezaplatí kartou za nákup. Česká spořitelna si je vědoma této nepříliš lichotivé situace a snaží se ji, jak nejrychleji je to možné, napravit. V takovém objemu vydaných karet a klientelské základny to ale není jednoduchá záležitost. Viditelné zlepšení by mělo být pozorovatelné již v průběhu příštího roku a postupně bude měněno celé kartové centrum.