Nedílnou součástí leasingu je pojištění

12.10.2000 | ,
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Leasing je u nás velmi populární formou nákupu, snad proto, že se dá již téměř vše pořídit na dluh. Boom leasingu vítají kvůli růstu zájmu o své produkty i pojišťovny, protože krytí poškození či odcizení splácené věci je v tomto případě samozřejmostí.

Po skončení doby leasingu však dochází ke změně majitele a pak musí nový majitel s pojišťovnou uzavřít novou smlouvu. Tedy nemusí, nechce-li, s výjimkou povinného ručení. Tomu se vyhnout nemůže. Co se týče aktuálních trendů - velmi populární je v poslední době zejména leasing ojetých motorových vozidel.

Není možná tak úplně známou věcí, že jednou z podstatných podmínek leasingové smlouvy je pojištění předmětu po celou dobu trvání leasingu. Je zjevné, že leasingová společnost, která je po celou dobu majitelem spláceného majetku, se tak musí chránit před škodami na tomto majetku, nad nímž nemá ani nemůže mít přímou kontrolu. Mezi výjimky zpravidla patří drobné spotřebitelské úvěry na splácení například elektroniky - u těchto věcí do několika desítek tisíc korun se předpokládá, že krytí škod je součástí jiné pojistky, například pojištění domácnosti.

Nájemce má možnost využít výhodných podmínek pojištění předmětů leasingu, které nabízejí spolupracující pojišťovny. Leasingová smlouva sice také zpravidla umožňuje, aby nájemce pojistil předmět leasingu sám a pojistné plnění vinkuloval ve prospěch leasingové společnosti. Tento způsob se nicméně používá jen ve výjimečných případech, protože silná leasingová společnost pochopitelně je schopna díky objemu pojištění sjednat výhodnější podmínky než jednotlivec.

Mechanismus a šíře krytí

Nejčastější způsob pojištění leasingových společností je uzavření rámcové smlouvy s několika vybranými pojistiteli. Například v oblasti motorových vozidel pak má klient možnost vybrat si z několika pojišťoven, případně, jak již bylo řečeno, pojistit si auto jinde sám. Splátky pojistného jsou součástí leasingových splátek. Stejně tak velké pojišťovny spolupracují zpravidla s několika významnými leasingovými společnostmi najednou. Například Kooperativa, které patří v oblasti pojištění motorových vozidel druhé místo na trhu, má rámcové smlouvy uzavřené mimo jiné se společnostmi CAC, OB, GE Capital, VB Leasing atd.

Co do šíře pojistné ochrany, je možno rozlišit tři základní druhy - pojištění majetkových škod, pojištění odpovědnosti a pojištění finančních ztrát. Daleko nejčastěji je využíváno pojištění majetkových škod, jež chrání pronajímatele před ztrátami vzniklými zcizením splácených věcí či jejich poškozením. Pojištění finančních ztrát je doplňkové a zajišťuje leasingové firmě úhradu splátek v případě, že pronajímatel splácet nemůže - například kvůli nemoci či ztrátě zaměstnání.

Auta na neztrácejí na popularitě

Velký zájem v poslední době mají tuzemští motoristé zejména o ojetá vozidla na leasing. I v tomto případě je nedílnou součástí pojištění, a to jak havarijní, tak pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla (tzv. povinné ručení). Nájemce však nesmí zapomenout, že po skončení doby leasingu se stává majitelem a povinnost uzavřít smlouvu o pojištění (v případě povinného ručení) je na něm. V případě havarijní pojistky zpravidla sama pojišťovna, která dosud inkasovala splátky od leasingové firmy, přijde se svojí nabídkou. Dlužno také podotknout, že při vysoké konkurenci několika set leasingových firem v České republice není na trhu nouze o nejrůznější zvýhodnění. Ať už výbavy vozidla či právě například několika let pojištění zdarma. Pojistné pak hradí místo klienta leasingová společnost, na druhou stranu díky objemu má možnost získat od pojišťoven výhodnější podmínky.

V loňském roce vznikly určité nejasnosti kolem povinného ručení kvůli zavedení nového systému. Zákon říká, že smlouvu mají povinnost uzavírat vlastníci motorových vozidel (tedy leasingové společnosti). Ty musí zajistit, aby všechna jimi vlastněná vozidla byla řádně pojištěna, protože škody způsobené provozem nepojištěného vozidla, ať na majetku, ušlém zisku či zdraví by musely hradit samy. Existovaly dvě možnosti, buď uzavřít povinné ručení hromadně za celou leasingovou společnost, nebo nechat na výběr svým klientům, aby si pojišťovnu našli sami. Většina leasingových společností doporučila svým klientům, aby pojištění odpovědnosti uzavřeli sami. Pro rok 2001 a další roky však bude podle dostupných informací upřednostňován hromadný způsob pojištění.

Na splátky se kupují zejména osobní vozy

Odborníci odhadují, že přibližně tři čtvrtiny vozů na jsou osobní automobily, zbytek užitkové a nákladní a rovněž autobusy. Zatímco počátkem loňského roku bylo tímto způsobem prodáno pouze nízké procento ojetých vozů, v současné době již volí celá polovina kupujících. Výhledově je očekáváno zvýšení zájmu až na přibližně 60 až 70 procent.

Zástupci leasingových společností uvádějí, že jejich klienty je možné rozlišit také podle různých přístupů k nabídkám - menší klienti mají zájem i o některé další služby, jako je třeba zahrnutí havarijního pojištění a tzv. povinného ručení do nabídky. Velké dopravní firmy naopak samy dosáhnou výhodnějších podmínek přímo od pojišťoven.

Značné rozdíly samozřejmě jsou i mezi stylem nabídek a práce jednotlivých pronajímatelů. Velké společnosti mají větší finanční sílu, což jim dává prostor nabídnout lepší podmínky a vyšší komfort pro zákazníka. Ty menší vyhovují těm, kteří upřednostňují osobní styk s klientem a možný individuálnější přístup.

Autor článku

 

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY