Deregulace státních monopolů je jedním z důležitých úkolů dalšího vývoje patnáctky. Evropská komise připravuje další postup v tomto směru.
Na pořad dne se mají v nejbližší době dostat odvětví, v nichž stále ještě převládá státní monopol, jako jsou pošty či železniční doprava. Chystaná opatření se nesetkávají se všeobecným souhlasem, například odbory se obávají podstatného snížení pracovních míst, jak se stalo i v jiných sektorech, které již liberalizací do značné míry prošly.
Během několika minulých let byly otevřeny konkurenci státní monopoly v elektrárenském a plynárenském sektoru, telefonní sítě a letecká doprava. Veřejnost zaznamenala příznivý vývoj především u cenových relací, některé tarify se snížily dost podstatně. Tak například telekomunikační tarify klesly ve Francii o 30 a v Německu o 23 procent, u odběru elektřiny v Německu o 15 a ve Francii o 12 procent atd. Ve všech sektorech, do nichž vstoupila konkurence, vzrostla produktivita práce, v mnoha případech se také snížil počet zaměstnanců.
Důležitý problém, o kterém se v Bruselu diskutuje s představiteli zainteresovaných odvětví, spočívá v kvalitě poskytovaných služeb. Nejen v kruzích komise se připomíná, že konkurence v odvětvích, která se považují za oblast veřejného zájmu, by mohla vést ke snížení obslužnosti jak v teritoriálním, tak i meritorním směru.
Státní monopoly byly nuceny do určité míry sledovat veřejnou poptávku a udržovat méně lukrativní služby. Naproti tomu soukromý sektor bude v rámci snahy o zvýšení produktivity vždy v pokušení tyto služby omezit. Důležitým úkolem tedy bude sice nastolení konkurenčního prostředí, na druhé straně by se měla udržet v co největší míře obslužnost sektorů veřejného zájmu.