Největší tuzemské pojišťovny slibují, že cena povinného ručení se příliš zvedat nebude. A to přesto, že minimální sazby pojistného u povinného ručení se podle údajů České kanceláře pojistitelů zvýší o třicet procent. "Téměř všichni klienti České pojišťovny budou mít v příštím roce povinné ručení za nejnižší možnou cenu," tvrdí tiskový mluvčí České pojišťovny (ČP) Michal Urban. Stejně se chtějí zachovat podle svých slov i další velcí hráči na trhu s povinným ručením: Kooperativa, Allianz a Komerční pojišťovna. "Pojišťovny se budou snažit co nejvíce se přiblížit zákazníkovi," dodává tiskový mluvčí Komerční pojišťovny Zdeněk Smetana. Pokud pojišťovny splní skutečně to, co slibují, pojistné se v průměru zvýší zhruba o třináct procent.
K plnění jejich slibů je přitom bude tlačit především konkurence. Například pro majitele nejrozšířenějších automobilů (s objemem motoru od 1000 do 1350 ccm) by to znamenalo, že za povinné ručení zaplatí 2682 korun, což odpovídá zvýšení o 26 procent. Hůře než "rekreační" motoristé na tom však budou autodopravci. Pojištění tahačů se totiž zvýší o devětadvacet procent a bude stát minimálně 13 570 korun. To se podnikatelům vůbec nezamlouvá. "Další zvýšení nákladů sehraje roli při jednáních s ministerstvem financí a ministerstvem dopravy," zdůraznil Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad. Autodopravci se na jednáních s ministerstvy snaží získat kompenzace za příliš drahou naftu.
Nové ceny však nemusejí být konečné. V ceně pojistného pro motoristy budou totiž hrát svou roli i bonusy neboli slevy na pojistném. Ty může řidič získat, pokud jezdí bez nehod. "Vzhledem k tomu, že na základě bezeškodného průběhu bude mít více než devadesát procent motoristů nárok na bonus, zvýší se jim pojistné o méně než osm procent," domnívá se Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Trh s ručením přitom ovládají čtyři největší pojišťovny: čtyři auta z pěti jsou pojištěna u některé z nich. Je tedy pravděpodobné, že podobné podmínky bude nabízet izbylých osm pojišťoven, které mohou rovněž poskytovat pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel neboli povinné ručení. Pojistné přitom musí zaplatit každý, kdo chce vyjet s autem nebo motorkou na silnici.
Dluhy z minulosti zdražily povinné ručení
Na růstu cen se podílí zejména závazky ve výši 2,6 miliardy korun, které zůstaly po ČP. Ta měla v minulosti monopol na poskytování povinného ručení, jehož cenu však stát reguloval. Peníze vybrané od motoristů však nestačily na vytvoření dostatečných rezerv, které v současnosti musejí tvořit členové ČKP (kde je sdruženo dvanáct pojišťoven). Pojistné se tak bude zvyšovat i přesto, že "škodní průběh byl příznivý", což znamená, že čeští řidiči jezdili ukázněně a nebourali. Na zvýšení pojistného se však podílejí i náklady na zřízení České kanceláře pojistitelů, o čemž však představitelé ČKP "taktně" mlčí.