Za povinné ručení zaplatí řidiči v příštím roce víc než letos. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) již stanovila, že minimální cena stoupne v průměru o třicet procent. Toto výrazné zdražení však není zdaleka poslední. Již od roku 2003 totiž přestane zákon cenu usměrňovat, což ji vyžene dál dramaticky nahoru.
"Sazby povinného ručení jsou v ostatních postkomunistických zemích s výjimkou Slovenska výrazně vyšší než u nás. Regulace sazeb v ČR skončí 30. července 2002, a poté se budou muset narovnat tak, aby odpovídaly alespoň úrovni těchto zemí, a jednou i Evropské unie," řekl v pátek Právu tiskový mluvčí ČP Michal Urban. Jaké ceny tedy čeští motoristé mohou za dva roky očekávat? Například v Chorvatsku je cena ručení za osobní auto s objemem motoru 1000 až 1350 ccm v přepočtu na naši měnu 6283 korun a v Polsku 4492 korun.
Přechodné období, které po skončení monopolu ČP na léta 2000 až 2002 stanovil zákon, mělo být pojistkou jak obrovskému nárůstu cen zabránit. To se ale podařilo jen letos, kdy pojišťovny v průměru zdražily proti roku 1999 o patnáct procent, ačkoli jim zákon umožňoval až třicetiprocentní zvýšení. Pro příští rok už minimální cena poskočí nahoru téměř o třetinu. Navíc zákon vlastně znemožnil možnost výhodnou pro klienty, že se jim pojišťovny v boji o co největší podíl na trhu budou podbízet co nejnižšími cenami. Pro řidiče, kteří jezdí bez nehod, však podle ČKP nebude zvýšení cen nijak dramatické. "Skutečný nárůst sazeb bude v příštím roce daleko nižší, než vyplývá z prostého porovnání sazeb roku 2000 a 2001.
Téměř devadesát procent motoristů, kteří nezavinili žádnou nehodu, totiž bude mít nárok na pětiprocentní bonus. Těm se pak pojistné zvýší o méně než osm procent," sdělil Právu výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec. Například u nejběžnější kategorie vozů s objemem motoru 1000 až 1350 kubických centimetrů je minimální cena za ručení stanovena pro příští rok na 2682 korun. Po započtení pětiprocentního bonusu by však řivětšinu motoristů, kteří jezdí bez nehod, pravděpodobně nijak dramatický," potvrdila včera Právu Květa Voglová, tisková mluvčí pojišťovny Allianz. Pojišťovny také připouštějí, že by se v dohledné době mohla zmírnit nespravedlnost, kterou je stanovení sazby pojistného pouze podle kubatury vozu.
Například řidič, jehož vůz má benzínový motor 1,3 ccm, totiž za pojistné v příštím roce zaplatí až o 6381 korun méně než vlastník stejného typu auta, ale s motorem vyššího objemu. "Je možné, že stanovení pojistného nebude pouze podle kubatury vozu, ale může být ovlivňování i jinými faktory, jako je například výkon motoru, věková kategorie řidičů či jejich zkušenosti s řízením," uvedla Voglová. Roli by podle ní mohl při stanovení ceny hrát i fakt, jestli motorista převážně jezdí na venkově, nebo ve velkoměstě, kde je riziko nehody podstatně větší.