Současné sazby pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla se stanoví podle obsahu válců příslušného automobilu. Řada odborníků je toho názoru, že takto stanovené sazby jsou nesmyslné, neboť postihují vlastníky například vozů s dieselovými motory, které mají vyšší obsah válců než vozy s motorem benzínovým, ale mají stejný nebo i nižší výkon.
Zpravodaj HN v Düsseldorfu Josef Veselý zjišťoval, jak se stanoví pojistné sazby v Německu.
Obsah válců motoru je tu jen jedním z mnoha dalších ukazatelů, podle nichž se pojistné určuje. V důsledku toho jsou pak značné rozdíly v pojistném podle toho, zda se jedná o vozidlo osobní, užitkové nebo nákladní, zda se používá pro soukromé nebo podnikatelské účely. Důležitým hlediskem je i trvalé bydliště majitele, protože o výši pojistného rozhoduje také statistika dopravních nehod v různých regionech. Zajímavým ukazatelem je i profese majitele. V tomto ohledu mají například státní úředníci nižší pojistné než ostatní kategorie zaměstnanců. Pro stanovení výše pojistného je rovněž důležitý bezeškodní průběh a pochopitelně výše plnění za škody, na něž je pojistka uzavřena.
Mluvčí a. s. Škoda Auto Milan Smutný však říká, že současná situace v určování výše pojistného celkem vyhovuje, protože vůz s větším obsahem válců je těžší, výkonnější, a proto také rychlejší. Následky jeho havárie jsou dramatičtější a oprava nákladnější.
S tím nesouhlasí čtenář Václav Stárek, který nám v reakci na stanovení pojistného pro příští rok napsal, že má zaplatit vyšší pojistné jen proto, že si koupil vůz s dieselovým motorem, který má větší obsah, ačkoli karosérii má stejnou s vozem s motorem benzínovým a při eventuální srážce to odnese většinou právě karosérie a ne motor.
Při uzavírání havarijních pojistek i pojišťovny přihlížejí k většímu počtu kritérií, než je jen obsah válců motoru.