Jasno zatím není v otázce změny daně z přidané hodnoty u některých komodit a služeb, což má pro příjmovou stránku rozpočtu podstatný význam. Daňová problematika v poslední době tamním odborníkům notně zamotala hlavu. Kromě jiných příčin to totiž bylo právě zvýšení spotřební daně na automobily, co letos vedlo k prudkému a nečekanému poklesu jejich prodeje na jinak růstovém polském trhu. To se zpětně promítlo do nižších příjmů z výběru DPH. Státní pokladně tak budou chybět prostředky řádu několika set miliónů zlotých čili miliard korun. Situace na trhu automobilů, kterou už média označují pojmem kolaps, začíná nepříznivě ovlivňovat zaměstnanost. Společnost Daewoo oznámila, že ze závodu v Lublinu propustí 1200, tedy více než čtvrtinu pracovníků.
Obecně je vývoj na polském pracovním trhu velmi nepříznivý a nejeví známky zlepšení. V srpnu tam bylo registrováno 13,8 procenta nezaměstnaných. Podle prognózy ING Barings, která vychází z náročných kritérii Mezinárodní organizace práce (ILO), je jich ovšem 16,3 procenta a v prvním čtvrtletí 2001 to může být až 18 procent. Ekonomové zdůrazňují, že tempo hospodářského růstu kolem čtyř procent na významnější oživení zaměstnanosti nestačí. Navíc se dále restrukturalizují těžké obory a do první práce se hlásí silné ročníky.
Hospodářský růst přitom bude spíše pomalejší, než se očekávalo. Jeho prognóza, z níž vychází rozpočtový návrh na příští rok, hovoří o 5,3 procenta a ani následující roky větší zrychlení neslibují. Schodek na běžném účtu platební bilance - jeden z hlavních problémů polské ekonomiky - by měl odpovídat 6,8 procenta HDP. Dobrou zprávu tak představuje snad jen to, že letní cenová "špička" je zažehnána a inflace by nyní měla už jen klesat.