Platíme i za dlouhou regulaci

19.10.2000 | ,
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Minulý týden vyhlásila česká kancelář pojistitelů minimální sazby pojistného za takzvané povinné ručení pro rok 2001. V porovnání s minimálními sazbami letošního roku stouply o 30 %.

Samozřejmě se to netýká všech skupin vozidel ve stejném rozsahu. Nadprůměrné zvýšení je především u některých typů dvoustopých vozidel, tahačů, sanitek a přívěsných vozidel. U kategorie vozidel s obsahem 1000 až 1350 ccm je nejnižší deklarovaná sazba 2682 korun, což je o 26 % navíc.

Proč rostou?

Sazby pojistného u povinného ručení jsou u nás zatím ještě stále regulovány, i když jinak, než tomu bylo do roku 1999. Podle zákona mohou pojišťovny zvyšovat minimální sazby o růst spotřebitelských cen. Ten je podle posledních údajů Českého statistického úřadu 4,1 % a to by znamenalo zvýšení velmi příjemné.

Pojišťovny však mohou do výpočtu minimální ceny promítnout ještě takzvaný škodný průběh. To je vlastně poměr mezi objemem škod a objemem vybraného pojistného. Česká kancelář pojistitelů tvrdí, že členské pojišťovny provedly analýzu a došly k závěru, že objem škod u všech skupin vozidel vzrostl. Přitom mohly porovnávat pouze údaje za devět měsíců letošního roku s údaji, které měla k dispozici jenom Česká pojišťovna, do loňska monopolní poskytovatel povinného ručení. Česká policie tak razantní růst škod zpochybnila a uvádí, že za prvních devět měsíců letošního roku byl počet dopravních nehod o 6185 nižší než za stejné období 1999. Odhadem tyto škody stály na majetku jen o 1,3 % více. Kde se tedy vzalo oněch 30 % navíc?

Pojišťovny operují tím, že pojistné musí hradit nejen škody na majetku, ale i na zdraví a tam se často pojistné vyplácí ve velkých objemech a po celou řadu let. Kromě toho se povinné ručení vztahuje i na škody způsobené v zahraničí a ty podle pojišťoven údajně při škodách ekologických nebo na zdraví jdou do milionů. To se bohužel nedá tak snadno ověřit.

Do výpočtu sazeb se promítl odhad budoucích nepokrytých závazků, které zůstaly z povinného ručení v České pojišťovně. Závazek ve výši 2,56 miliardy korun převzaly všechny pojišťovny s licencí. I když odmítla spekulace o výši pohledávky a neprozradila ani, kolika procenty se podílí na letošním zvýšení, jisté je, že majitelé vozidel budou muset sáhnout hlouběji do svých kapes.

S bonusem i pod minimum

Všechny pojišťovny, které dosud oznámily svou konstrukci sazeb pro příští rok, jdou ve standardní variantě na minimální sazby. Tak tomu nebylo ani v minulém roce, když se vlastně trh povinného ručení dělil. Vypadá to, že se pojišťovny shodly nejen na minimálních sazbách, ale také na své letošní obchodní politice.Všechny přiznávají bonus za bezškodní průběh pojištění. Bude se týkat zhruba 95 % majitelů vozidel, kteří si tak od minimální sazby pojišťovny mohou odečíst ještě 5 %.

Majitelé motorových vozidel by se však při uzavírání smlouvy o povinném ručení měli řídit nejen sazbou pojistného. Důležitější by mělo být, jak rychle a pružně pojišťovna smlouvu dokáže uzavřít, jaké smluvní podmínky a další služby k povinnému ručení poskytuje zdarma nebo se slevou. Nejde ani tak o soutěže a trička, podstatnější výhodou může být například dodatečná bonifikace některých skupin majitelů vozidel, bezplatné poskytnutí asistenční služby nebo úrazového pojištění řidiče nebo vyšší krytí škod, než je stanoveno zákonem. Některé pojišťovny nabízejí spolu s povinným ručením i havarijní pojištění, a to se značnou slevou.

Jak bude za dva roky

Od roku 2003 si budou moci pojišťovny sazby kalkulovat bez omezení a majitelé motorových vozidel se obávají skokového nárůstu až na násobky současných sazeb. Pojišťovny budou mít snahu promítnout do výše pojistného už nejen zákonem povolenou inflaci a škodný průběh, ale i náklady, které měly se zavedením povinného ručení. Nakupovaly software, školily pracovníky, budovaly sítě prodejců a nemálo věnovaly i na reklamu.

Sazby v České republice jsou stále ještě nízké, což dává poměrně velký prostor pro jejich zvyšování. V Německu však pojistné již pátý rok klesá, přestože regulace skončila. Projevuje se konkurence pojišťoven, které se snaží získat co největší podíl na trhu a vytlačit slabší hráče. Ke stejnému konkurenčnímu boji může dojít i v České republice, kdy se 12 pojišťoven bude dělit o přibližně 5,2 milionu vozidel.

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ