Téma týdne: Poplatky a nutné výdaje
Mobilní telefon se pro mnohé stal nedílnou součástí každodenního života a nepostradatelným pomocníkem. Přestože z komunikačního trhu již téměř vytlačil dříve tolik populární pevnou linku, někteří především starší lidé si nechtějí zvykat na nové vymoženosti. Tak sofistikovaná věcička jako mobil jim přijde jako nepřekonatelný technický zázrak. Proto i pevná linka má stále své místo v nejedné domácnosti.
Ať už dáváte přednost jakémukoliv komunikačnímu prostředku, vždy je třeba počítat s poplatky. Výdaje za telefon tak může být důležitou položkou v rozpočtu domácnosti. Přitom právě výši telefonních účtů můžete uvážlivým způsobem volání výrazně ovlivnit. A nemusíte ani omezit délku svých hovorů. Začněme u mobilů …
Mobilní karta nebo tarif?
Koupit si předplacenou kartu a nebo zvolit některý z mnoha tarifů tuzemských operátorů? Věčné dilema každého, kdo platí účty za telefon z vlastní kapsy. Každá z možností má své výhody a nevýhody. Tarifový zákazník je pro operátora věrnější, stabilnější a perspektivnější, zároveň ale i rizikovější. Volá totiž zdarma a účet za telefon proplácí až zpětně. Naopak držitelé předplacených karet "dobíjí" finance na svůj účet a tak vlastně operátora dopředu úvěrují. Proto si operátoři předcházejí předplatitele a na druhé straně nadevše mají rádi věrnost a tak je tarifní zákazník vždy vítán.
Najít mezi stávajícími operátory ten správný tarif, není jednoduché. Přesto bychom se při výběru měli držet pětici základních nepsaných pravidel:
- Stanovte si částku, kterou jste ochotní za mobilní služby měsíčně utratit.
- Pečlivě zvažte, které mobilní služby budete nejvíce využívat (telefonování, SMS, data, fax,...).
- Zvolte tarif s nejbližším nižším paušálem a zvolenými službami.
- Využívejte volné minuty převedené z předchozích měsíců.
- Nebudete-li spokojeni se službami, poskytovatele mobilních služeb můžete kdykoliv změnit. Při změně poskytovatele nemusíte měnit již jednou přidělené číslo včetně volacího znaku sítě.
Pevná linka v nabídce více společností
Přestože doby monopolu jsou již v nedohlednu, pro mnohé z nás bylo a doposud je pro synonymem pevnou linku žlutá barva a společnost Český Telecom. Doba se změnila, když zářivou žluť vystřídaly bublinky a i název operátora je poněkud delší - Telefónica O2 Czech Republic. I po změně si tato společnost udržuje pozici bezkonkurenčně největšího poskytovatele pevného připojení u nás.
Ovšem nejen Telefónicou je tuzemský trh pevných linek živ. Na tomto trhu působí několik alternativních operátorů, kteří mají oprávnění na základě licence udělené Českým telekomunikačním úřadem poskytovat hlasové služby. Většina z nich se zaměřuje pouze na firmy, ovšem vybrat si mohou i domácnosti. Prvním krokem k úspoře tak může být volba alternativního operátora.
Nehroťte volání, využijte internet
A´t už zvolíte Telefónicu nebo některého z alternativních operátorů, stovky korun měsíčně můžete ušetřit díky správné volbě tarifu. Důležitou roli při konečných nákladech na hovor hraje i čas. Volání či surfování mimo špičku je mnohem levnější, u některých tarifů nejsou mimošpičkové aktivity zpoplatněny vůbec.
Jednou z možností, jak za hovorné výrazně ušetřit, je využít služeb internetu. Volání skrz nejširší pavučinu světa může přinést výraznou úsporu, kdy platíte jen za to, co opravdu provoláte. Volat můžete jak přes české VoIP (Voice over Internet Protocol) operátory, jako např. Fayn (www.fayn.cz), Ipex (www.ipex.cz), NetPhone (www.netphone.cz), ha-vel (www.ha-vel.cz), tak i světové (Skype či VoipBuster). Díky internetu můžete volat třeba za oceán téměř zadarmo, tj. za cenu svého připojení k internetu. Z tohoto důvodu se VoIP hodí spíše pro připojení hrazené měsíčním paušálem než vytáčeným přístupem skrze telefonní linku, kde platíte za každý "provolaný" impuls.
V řadě případů nemusíte volat vůbec. Díky internetovým aplikacím se snadno a rychle dostanete ke svému bankovnímu účtu, můžete sledovat průběh svého stavebního spoření, získat informace o uzavřených pojistkách nebo nahlásit pojistnou událost. Internet tak ušetří volání na různé infolinky (které nemusí být vždy bezplatné) a čekání, až se po několika přepojeních dostanete ke kompetentní osobě.
Občas zjistítme, že mimo daní musíme platit i další položky a nutné výdaje. Právě jim se tento týden věnujeme v naší pravidelné rubrice finančních tipů a triků, ve které se podíváme na poplatky za rozhlas a televizi, za odpady a nechybí ani platby na poště a bankovní poplatky. |