Samotný okamžik nahlášení krádeže nebo ztráty platební karty je pro držitele klíčovou záležitostí, neboť se od něj ve většině případů odvíjí lhůta, během níž za případné zneužití karty nese odpovědnost původní majitel karty. V takovém případě jsou následně dané platby zúčtovány na vrub účtu držitele karty jako každá jiná transakce. Ve vlastním zájmu každého držitele platební karty proto je, aby samotné nahlášení vzniklé události bylo provedeno co možná nejdříve. Jedině tímto způsobem je pak v případě krádeže karty možné eliminovat nebezpečí zneužití.
Pro provedení blokace po telefonu je základem znalost příslušného telefonního čísla, na které je třeba zavolat. Toto číslo je sice v mnoha případech uvedeno na samotné platební kartě, ale pro případ krádeže nebo její ztráty je vhodné ho mít poznamenáno ještě někde bokem spolu s číslem karty. Po nahlášení všech potřebných údajů je pak držitel karty vyzván, aby se do několika dní osobně dostavil na svoji pobočku a sepsal protokol.