GSM banking je vlastně jeden ze způsobů přímé komunikace klienta s bankou pomocí mobilního telefonu. Nedá se použít jakýkoli telefon, ale pouze přístroj vybavený technologií SIM Toolkit. Seznam vhodných mobilů se stručnou charakteristikou uvádíme v tabulce. Navíc musí být telefon provozován v síti Radiomobil, další dva operátoři službu pro své klienty teprve připravují.
Od telefonického bankovnictví se GSM banking liší tím, že při něm klient využívá speciálního programu nainstalovaného bankou. Ten mu umožňuje pasivní i aktivní komunikaci. Pasivně může klient využít informačního servisu banky, kde získá například aktuální kurzovní lístek, přehled nabídky produktů, ceník poplatků, případně přehled aktuálních úrokových sazeb.
K pasivní službě patří i informace o vlastním účtu klienta, především o jeho aktuálním stavu. Banky nabízejí také historii účtu, ale v různé kvalitě. Někdy je to jen přehled posledních operací, jindy lze vyhledat operace podle plátce nebo příjemce, popřípadě objednat pořízení a zaslání výpisu mailem nebo faxem.
Nabídka se liší
Druhým okruhem GSM bankingu jsou aktivní bankovní operace. Klient posílá bance příkazy v podobě SMS zpráv a dostává stejnou cestou potvrzení o svých transakcích. Tato komunikace je v obou směrech zabezpečena kódováním a šifrováním. V některých případech platí klient poplatek za potvrzení bankovní operace.
Při aktivním využití GSM bankingu je běžné zadávat jednorázové příkazy pro platby v České republice, a to v rámci jedné banky nebo mezi bankami. Ne všechny banky však již umožňují komunikaci mezi korunovými účty i účty v cizí měně. Ne všechny také dovolují, aby si klient založil pomocí mobilního telefonu termínovaný vklad a převáděl na něj přebytky z běžného účtu. Jen v Expandia Bance je možné získat s pomocí GSM bankingu úvěrovou linku.
Jednoznačnou spotřebitelskou výhodou GSM bankingu je vyšší komfort a dostupnost běžných bankovních operací. Klient může komunikovat se svým účtem odkudkoli a kdykoli, což je pro něj velmi pohodlné.
Výhody však přináší tento způsob komunikace i bankám. Bankovní služby prostřednictvím GSM bankingu jsou přitažlivější pro všechny, kdo nemohou trávit během dne čas ve frontách před bankovní přepážkou.
Kdo získá víc?
Další výhodou pro banky je perspektiva snižování provozních nákladů, protože masovější rozšíření GSM bankingu spolu s ostatními komunikačními kanály přímého bankovnictví omezí nutnost udržovat rozsáhlou síť poboček a početný personál. Určité procento provozních nákladů se tak bude postupně přesouvat na klienta. I když dnes to ještě není tak patrné, protože banky zavádějící GSM banking zatím nabízejí jeho aktivaci zdarma, poskytují podstatné slevy na poplatcích nebo mají po určitou dobu jeho provoz dokonce zcela bez poplatků. GE Capital Bank dokonce nabízí klientům při zřízení této služby mobilní telefon zdarma.
V ostatních případech si zájemce o GSM banking musí pořídit za své mobilní telefon vhodný k aplikaci bankovního programu, v některých případech zaplatí aktivaci služby a musí platit za správu SMS. Má pak zpravidla levnější poplatky za provádění jednotlivých bankovních operací. V každém případě se na něj přenáší podstatná část odpovědnosti za přesné sdělení požadovaných údajů.
Jak ukazuje náš přehled, služby GSM bankingu nejsou zatím zcela adekvátní službám poskytovaným bankovní přepážkou. Chybí možnost zadání trvalého příkazu, jinde se nedá otevřít nebo spořicí účet či vyřídit půjčka nebo kontokorent, nedají se nakupovat podílové listy otevřených podílových fondů. To všechno jsou služby, na které si mnozí klienti už zvykli. Zdá se tedy, že některé banky přicházejí s GSM bankingem na trh jen proto, aby se vyrovnaly konkurenci. Jejich nabídka se však hodí jen k velmi jednoduché obsluze účtu. Často věnují větší péči reklamní kampani než rozsahu a kvalitě této služby. Když uvažujeme o sjednání GSM bankingu, měli bychom si přesně rozmyslet, co od něj vlastně očekáváme, abychom předešli zbytečnému rozčarování i výdajům.