Brno se připravuje na jednu z největších oslav letošního roku. Výstavišti, světoznámé architektonické i hospodářské chloubě města, bude totiž osmdesát let. A Veletrhy Brno si místo obřího dortu nadělí větší dárek: nový výstavní pavilon P za zhruba osm set milionů korun. Má být největší ve střední Evropě.
První návštěvník prošel branou areálu 26. května 1928. „Brno se pak postupně stalo hlavním středoevropským městem veletrhů. Abychom si tuto pozici udrželi, tak nový moderní pavilon potřebujeme,“ vysvětlil důvody investice generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Škrla.
Nová hala má vyrůst vedle pavilonu Z příští rok. V červnu 2009 už uvítá návštěvníky Autosalonu. Pavilon by mohl nalákat další vystavovatele. A vyhovět těm stálým. Ti si stěžují, že výstaviště při stavebním, strojírenském a automobilovém veletrhu nestačí.
Nová hala má navíc podle plánů do roku 2020 zvednout roční obrat firmy asi o jednu a půl miliardy korun.
PavilonP bude skutečně obří stavba. „Na délku má měřit dvě stě metrů, na šířku devadesát. Firmám nabídne výstavní plochu o velikosti dvou fotbalových hřišť,“ poznamenal Škrla.
Projekt vypracuje architekt Jaroslav Dokoupil, který už má za sebou výstavbu pavilonu V. Sto pětasedmdesát milionů zaplatí hlavní akcionáři, tedy město Brno a společnost Messe Düsseldorf. Zbytek z osmiset milionového rozpočtu stavby si Veletrhy půjčí.
Odborníci výstavbu nové haly vítají. Upozorňují však, že existují i jiné možnosti rozvoje. „Veletrhy nejsou pouze o pavilonech, ale také o programu a zaměření. Některé výstavy jako třeba Invex už nelákají tolik, co dříve. Veletržní program by si zasloužil změnu,“ upozornil analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík.
Brněnské veletrhy ale i tak zůstávají ve střední Evropě jedinečné. „Lákají statisíce návštěvníků, kteří pak samozřejmě utrácejí v brněnských hotelích, restauracích a turistických památkách,“ vyzdvihl přínos průmyslových výstav Buřík. Do Brna díky nim pravidelně míří i nejvýznamnější politici České republiky a další významné osobnosti.
Rozšíření výstaviště podporují i zastupitelé města. „Je to dobrá investice, která udrží konkurenci města. Důležité bude také, aby se na veletrhy jednoduše dostali lidé z celého světa,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.
Areál výstaviště významně formuje tvář Brna doma i v zahraničí. To potvrzuje i socioložka Barbora Vacková. „Veletrhy jsou image Brna. Vzhledem k tomu, že Brno nemá třeba tolik památek co Praha, je výstaviště důležité pro urdžení atraktivity města,“ myslí si Vacková.
Vedení Veletrhů Brno plánuje osmdesátiny výstaviště oslavit také ohňostroji a dalšími akcemi. Přesný program však zatím teprve vzniká.