Platební karty - díl druhý

02.01.2001 | ,
ÚČTY A SPOŘENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

V minulém příspěvku jsem se Vás pokusil seznámit se základními pojmy v oblasti platebních karet. Dozvěděli jste se, co dělat například v případě ztráty či zcizení karty. Ve výjimečných případech se Vám ale může také stát, že při výběru hotovosti zůstane Vaše platební karta zadržena v bankomatu. Co v takové situaci můžete udělat?

V minulém příspěvku jsem se Vás pokusil seznámit se základními pojmy v oblasti platebních karet. Dozvěděli jste se, co dělat například v případě ztráty či zcizení karty. Ve výjimečných případech se Vám ale může také stát, že při výběru hotovosti zůstane Vaše platební karta zadržena v bankomatu. Co v takové situaci můžete udělat? Při obdržení platební karty v bance jsou klientům obvykle předávány informace, jak v takovýchto případech postupovat. Komerční banka svým klientům předává Podmínky pro držitele platebních karet - kde je tento postup přesně popsán. Obecně, při zadržení karty v peněžním automatu v tuzemsku musí držitel do 3 pracovních dnů požádat pobočku banky, která spravuje peněžní automat, o vydání takto zadržené karty. Karta nebude držiteli vrácena, porušil-li držitel karty/majitel účtu "Podmínky" nebo uplynula-li výše uvedená lhůta. Při zadržení karty v peněžním automatu v zahraničí doporučujeme poznamenat si datum a čas zadržení, umístění bankomatu a provozovatele bankomatu dle loga na obrazovce. Držitel má možnost požádat příslušnou zahraniční banku spravující bankomat o její navrácení, tato banka však není povinna kartu vrátit.

Držitelům platebních karet Komerční banky doporučujeme, aby se neprodleně obrátili na centrálu KB, prostřednictvím nepřetržité klientské telefonní linky "Customer Service KB ".

Pokud nepoužíváte platební kartu jen k výběru peněz z bankomatů, tak se určitě setkáváte s pojmem „platební terminál“. Platební terminál je elektronické zařízení, které slouží k ověřování transakcí při použití platebních karet při bezhotovostních platbách. Platební terminály pracují v režimu on-line s využitím veřejné telefonní nebo datové sítě. Pro ověření klienta se využívá jeho podpisu nebo zadání PIN. Používání PIN je u vybraných platebních karet povinné tam, kde je terminál vybaven klávesnicí pro zadání PIN.

Všechny transakce provedené platební kartou Komerční banky jsou zúčtovány na vrub účtu, ke kterému byla karta vydána, jakmile o transakci obdrží Komerční banka zprávu od banky, která spravuje dané obchodní místo. Majitel účtu získává v dohodnutých termínech výpis transakcí uskutečněných platební kartou, eventuelně platebními kartami. Výpis obsahuje datum transakce, číslo platební karty, adresu obchodního místa (peněžního automatu), částku transakce v místní měně (u transakcí v zahraničí) a částku v českých korunách. Zahraniční transakce jsou účtovány dle aktuálního kurzu.

 

Autor článku

Petr Skok  

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ