Penzijní připojištění zatím využívají převážně občané s nižšími příjmy - Nevýhodou
je neexistence pojištění vkladů
Až 50% zhodnocení mohou, díky státnímu příspěvku, přinášet prostředky investované do
penzijních fondů. Poněkud problematický je fakt, že toto zhodnocení se paradoxně snižuje
s růstem pravidelných měsíčních úložek a dobou spoření.
PRAHA- Šanci uzavřít smlouvu o penzijním připojištění mají občané České republiky od
roku 1994. Přesto však podíl prostředků investovaných do penzijních fondů činí pouze
2,2 % z celkového objemu úspor obyvatel, což představuje asi 25 miliard korun. Ačkoliv
je toto číslo oproti evropským zemím velmi nízké, ještě větším problémem je patrně téměř
úplné zastavení růstu počtu klientů penzijních fondů. Na vině je, jako v tolika jiných
případech, především nedokonalá legislativa. Př edplaťte si spokojené stáří Základním
impulsem k zavádění systému komerčního penzijního připojištění a jeho státní podpoře je
nepříznivý vývoj demografické struktury obyvatelstva, takzvané stárnutí populace.
Jednoduše řečeno, snižují se počty dětí a mladých lidí a naopak přibývá obyvatel v
důchodovém věku. Tento trend způsobuje, že dosud poměrně spolehlivě fungujícím
státním penzijním systémům pracujícím na principu solidarity začíná docházet dech. Lidí,
kteří vydělávají, a tudíž přispívají na penzi dnešním důchodcům, ubývá. Penzistů je naopak
stále více a jelikož se prodlužuje průměrná délka života, důchod pobírají déle. Je tudíž
stále zjevnější, že úroveň státem vyplácených starobních důchodů bude klesat a vystačí
tak maximálně na uspokojení základních životních potřeb. Zodpovědnost za životní úroveň
budoucích důchodců se tedy do značné míry přesouvá ze státu právě na ně. Ten kdo se v
budoucnu neplánuje smířit s drastickým poklesem životní úrovně či se nechce stát přítěží
pro rodinný rozpočet svých dětí, měl by již nyní uvažovat o způsobu, jak svůj příjem v
postproduktivním věku vylepšit. Ve světě je tímto způsobem nejčastěji penzijní
připojištění. Těžko najdete vyšší zhodnocení V České republice má penzijní připojištění
formu státem dotovaného pravidelného spoření. Od normálního spoření na spotřebu či
spoření stavebního se penzijní připojištění liší především v následujících rysech. Cílem
zpravidla není, nebo by alespoň neměla být, jednorázová spotřeba našetřené částky, ale
její postupné čerpání v podobě starobní penze. Občany, kteří prostřednictvím penzijního
připojištění projeví dostatek zájmu o svoji budoucí sociální situaci, stát odměňuje formou
státního příspěvku. Jeho velikost závisí na výši pravidelné měsíční úložky. V případě
minimálního měsíčního vkladu 100 Kč je státní příspěvek 50 ko-run a maximálně dosahuje
150 Kč měsíčně. To platí v případě, že měsíční úložka je 500 Kč a vyšší. Dalším rozdílem
je, že penzijní připojištění nabízejí na trhu pouze specializované instituce- penzijní fondy.
Na jejich účet posílají jak klienti, tak stát pravidelně své měsíční příspěvky a celková
částka se klientovi připisuje na jeho individuální účet. Penzijní fondy s penězi svých klientů,
tedy tím, co si naspořili plus státní příspěvek, hospodaří, čímž je zhodnocují. Toto
zhodnocení obvykle mírně osciluje kolem míry inflace. Za loňský rok se tedy připisované
zhodnocení u většiny fondů bude pravděpodobně pohybovat mezi 8 a 10 procenty z
naspořené částky již zvýšené o státní příspěvek. Ten v něm tedy není zahrnut. Pokud o
státním příspěvku uvažujeme jako o výnosu, kterým ve skutečnosti pro občana je, vyjde
nám zhodnocení dosahující v určitém případě až 60 % (jde o případ, kdy měsíční úložka
je 100 Kč, odpovídající státní příspěvek je tedy 50 Kč a fond tyto prostředky zhodnotí
10 %). Takový výnos nenabízí žádný jiný na trhu dostupný finanční instrument. Toto
pohádkové zhodnocení však s sebou přináší dvě podstatná ale . První se týká omezení
vývoje výše státní podpory ve vztahu k hodnotě pravidelně spořené částky. Státní
příspěvek se totiž s růstem měsíční úložky zvyšuje stále pomaleji a pokud dosáhne
pravidelný vklad 500 Kč, příspěvek se zastaví na hodnotě 150 Kč měsíčně. Stát tedy
občany vlastně paradoxně nabádá , aby nespořili více než oněch 500 korun měsíčně.
Druhým problémem je fakt, že takto vypočtené zhodnocení se s přibývajícími lety spoření
a růstem absolutně naspořené částky snižuje. Jednoduchý příklad: pokud během prvního
roku naspoříte 6000 Kč, tedy 500 Kč měsíčně, stát vám přispěje 1800 Kč což
představuje třetinu stavu vašeho konta. Při stejné úložce máte po 12 letech spoření na
účtu více než 170 tisíc korun a roční státní příspěvek 1440 Kč je už jen nepatrným
zlomkem této částky (po prvních dvou letech je maximum státní podpory sníženo ze 150
na 120 korun, tedy 1440 Kč ročně). V této a především následující době nad státním
příspěvkem výrazně nabývá na významu kvalita fondu a jeho schopnost zhodnocovat
svěřené prostředky. Nabídka penzijních fondů Produktem, který fondy nabízejí klientům,
je starobní nebo výsluhová penze. V prvním případě se jedná o základní typ penze.
Jelikož nejlépe naplňuje původní záměr zákonodárce o vlastním smyslu penzijního
připojištění, musí být součástí každé smlouvy. Jediná podmínka k její výplatě (vedle délky
tzv. pojištěné doby) je ze zákona dosažení 50 let věku účastníka. Výsluhovou penzi může
čerpat klient, který zaplatil příspěvky nejméně za 180 kalendářních měsíců bez ohledu na
věk. Tento druh dávek je tedy vhodný pro klienty, kteří začali spořit před třicátým rokem
věku. Poslední možností, jak své úspory, odpovídající státní příspěvek a jejich zhodnocení
z fondu vybrat, je jednorázové vyrovnání. Tohoto instrumentu mohou opět využít výhradně
občané starší padesáti let. Stačí splnit minimální dobu spoření (obvykle tři roky, u
některých fondů však pouze jeden rok), zažádat o jednorázové vyrovnání a za dva až tři
měsíce, což je obvyklá lhůta před vyplacením, dostanete své peníze. Penzijní fondy a
bezpečnost vkladů Určitým problémem investice do penzijních fondů je menší ochrana ve
srovnání s vklady u bank. Na rozdíl od bank totiž pro penzijní fondy neexistuje žádný fond
pojištění vkladů. Jejich klienti se tedy musí spolehnout na několikanásobnou kontrolu
státních úřadů. Hospodaření a další činnost fondů kontroluje Ministerstvo financí ČR,
Komise pro
cenné papíry a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Navíc jsou penzijní
fondy ještě pod neustálým dohledem svých depozitářů, tedy bank, u nichž mají své účty.
Dalším mechanismem, který zvyšuje bezpečnost klientů, jsou omezení, kterými se penzijní
fondy musí řídit při svém investování. Fondy například nemohou na rozdíl od bank peníze
svých klientů půjčovat. Zbývají tedy
termínované vklady a investice do cenných papírů,
nejčastěji státních pokladničních poukázek a obligací. Jak vybírat penzijní fond Pokud se
rozhodnete začít se spořením na penzi prostřednictvím důchodového připojištění, zbývá
vybrat vhodný penzijní fond. Nejprve je dobré informovat se o tom, do kterého fondu
případně přispívá váš zaměstnavatel. Některé podniky v České republice totiž nejenže
svým zaměstnancům na penzijní připojištění přispívají, ale dokonce penzijní fondy
provozují. Příkladem může být plzeňská Škoda. Pokud váš zaměstnavatel nepřispívá nebo
naopak přispívá bez omezení na určitý penzijní fond, můžete po-stoupit k dalším kritériím.
Tím nejvýznamnějším by měla být informační otevřenost fondu. Jednoznačně je třeba se
vyvarovat fondu, který nekomunikuje se svými klienty, případně se v komunikaci omezuje
na minimum. Dalším kritériem může být velikost fondu. Přesto, že některé malé
zaměstnanecké fondy dosahují velmi dobrých výnosů, obecným pravidlem je: čím větší
fond, tím větší šance na nadprůměrný výnos. Důvodem jsou zcela logicky úspory z
rozsahu. Náklady na režii fondu se s větším počtem klientů jednoduše mohou rozdělit na
více menších částí. Co přinese novela V současné době již prochází parlamentem novela
zákona číslo 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem. Hlavním
důvodem této novelizace je snaha změnit legislativu tak, aby již nebylo možno používat
penzijního připojištění ke krátkodobému spoření. Toho má být dosaženo především
prodloužením minimální doby spoření, která je nutná pro začátek vyplácení penze. Ta má
být zvýšena z jednoho roku na pět let. Zvýšen má být rovněž minimální věk pro vyplácení
starobní penze, a to z dnešních padesáti na padesát pět let. Novelou by měla být rovněž
zvýšena motivace občanů ke vstupu do systému penzijního připojištění, a to formou
nárůstu, i když nijak zásadního, státního příspěvku. Ten má být zvýšen o 25 % po celou
dobu spoření, což v absolutním vyjádření znamená nejvýše 30 Kč měsíčněu
měsíčníúložkyvětšínež 500 Kč. Dosud bylo toto zvýšení účastníkům přiznáváno pouze
během prvních dvou let připojištění. Otázkou stále zůstává, zda se podaří v parlamentu
prosadit rovněž daňové úlevy jak pro klienty penzijních fondů, tak pro jejich
zaměstnavatele, kteří jim na penzijní připojištění přispívají. V ideálním případě by bylo
možné odečíst si od daňového základu až 12 000 Kč ročně, což by mohlo k penzijnímu
pojištění přilákat rovněž vyšší příjmové skupiny.
Zdroj: LN 31.3. 1999