Pokud uzavíráte pojistnou smlouvu v průběhu roku, myslete na to, že musíte mít uzavřeno povinné ručení. Potom pojištění platí po dobu, po kterou si určíte. Např. od 28.5. 2001 do 27.5.2002, samozřejmě můžete pojištění uzavřít na dobu jednoho měsíce, čtvrtletí apod. Problém u pojištění během roku může nastat při zvyšování cen pojistného. Některé pojišťovny doplatek za pojištění v dalším roce zpětně požadují. Jiné pojišťovny doplatek nepožadují a další pouze u vyšších částek, pokud došlo k uzavření smlouvy na konci roku apod.
Za této situace má klient dvě možnosti, buď uplatnit žalobu na určení existence nebo neexistence pohledávky pojišťovny a tím pádem dospět k závěru, zda její postup je oprávněný nebo neoprávněný, anebo zaplatit a dožadovat se úhrady přeplatku z důvodu bezdůvodného obohacení. Třetí možností samozřejmě je výpověď smlouvy. V tomto případě bohužel až ke konci pojistného období, to znamená podle zákona šest neděl před skončením tohoto pojistného období, takže klient by musel čekat rovněž rok, až by mohl smlouvu vypovědět, i když s ní není vůbec spokojen. S tím pravděpodobně pojišťovna kalkuluje.
Každopádně je povinností pojišťovny klienta předem informovat o možném zdražení a případných nedoplatcích, ale vzhledem k tomu, že povinné ručení uzavírá kde kdo, není se čemu divit. Pojišťovny se odvolávají na Českou kancelář pojistitelů, která vyžaduje od všech pojišťoven doplatek rozdílu mezi rokem 2000 a 2001.