GP Kanady 2008: Kubica vítězí, double pro BMW Sauber

10.06.2008 | , AUTO.CZ
STYL/auto


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kanadská velká cena vstupuje do dějin jako závod premiérového vítězství Roberta Kubici a týmu BMW Sauber, který si navíc díky Nicku Heidfeldovi zajistil hned napoprvé double.

GP Kanady 2008 přinesla napínavou podívanou, plnou nečekaných momentů a překvapivě přesvědčivého vítězství stáje BMW Sauber. Naopak pro paběrkující Ferrari zachránil čtyři body Felipe Massa a McLaren-Mercedes díky školácké chybě Lewise Hamiltona při výjezdu z boxů odjíždí z Montrealu s prázdnou.

Před závodem

GP Kanady bývá zpravidla velmi dramatická. Loňský divoký závod pro sebe rozhodl premiérovým vítězstvím ve formuli 1 Lewis Hamilton a letos si rovněž díky vítězství v kvalifikaci vytvořil nejlepší podmínky pro obhajobu kanadského triumfu. Kvalifikaci provázely velké potíže pořadatelů s kvalitou asfaltového povrchu, který se vlivem vyšších teplot začal nečekaně rychle drolit a způsobil zejména ve vlásence obrovské starosti všem jezdcům, kteří se na nečistotách cítili jako na ledové ploše. Problémy potvrzovaly často neovladatelné monoposty právě v tomto úseku. Z předních týmů se s tímto úsekem překvapivě nejhůře vyrovnali jezdci Ferrari, kteří tak v kvalifikaci nebyli schopni odrazit útok Lewise Hamiltona ani Roberta Kubici. Pořadatelé proto ještě přes noc povrch znovu vyasfaltovali v naději, že se kvalita povrchu zlepší.

Někteří jezdci si neudrželi pozice, které jim připadli po kvalifikaci a díky trestu za úpravy na vozidle byli odsunuti o pět míst dozadu nebo museli startovat z boxů. Týkalo se to obou pilotů Scuderie Toro Rosso a Jensona Buttona na Hondě. Sébastien Bourdais po havárii v třetím volném tréninku měnil převodovku, což ho stálo pět míst, do boxové uličky se ke startu připravili Sebastian Vettel, který po havárii měnil celý monokok vozu Toro Rosso STR3, a Jenson Button po změnách setupu Hondy RA108.

Start

Start se obešel bez kolizí. Nejrychlejší trojice z kvalifikace si udržela pozice, ale za nimi skvěle odstartoval Nico Rosberg a překonal Fernanda Alonsa. Naopak poněkud zaváhali Nick Heidfeld a Mark Webber a oba přišli o jednu pozici. Pořadí po startu tak bylo následující: Lewis Hamilton, Robert Kubica, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Felipe Massa, Heikki Kovalainen, Rubens Barrichello, Nick Heidfeld, Kazuki Nakajima, Mark Webber, David Coulthard, Jarno Trulli, Timo Glock, ... Posledně jmenovaný jezdec Toyoty ztratil na startu nejvíce, když přišel o tři místa.

Lewis Hamilton hned od úvodu GP Kanady pravidelně zajížděl nejrychlejší kola a postupně si vytvářel náskok, který v pátém kole už činil přes 3 sekundy. V témže kole úřadující vicemistr ustanovil nové nejrychlejší kolo závodu časem 1:17,506 min. Nick Heidfeld se nesmířil se ztrátou pozice a po pěti kolech za Rubensem Barrichellem se mu podařilo brazilského veterána předjet, takže se vrátil na pozici, kterou si vybojoval v kvalifikaci.

Velice agresivní jízdu od počátku předváděl Nelson Piquet jr., který po nevydařeném vstupu do sezóny musí bojovat o udržení pozice v týmu Renault. Postupně předjel oba monoposty Toyoty a posunul se tak na 13. pozici. Prvním odstupujícím jezdcem se stal v 15. kole Adrian Sutil, v jehož monopostu Force India VJM001 selhala převodovka, a tak německý jezdec raději svůj vůz odstavil. Mezitím našel Kimi Räikkönen rytmus a začal kolo za kolem stahovat náskok Roberta Kubici na druhé pozici. V 16. kole se Polákův původní šestisekundový náskok ztenčil na necelou sekundu. A protože se traťovým komisařům dlouho nedařilo odstavit Sutilův monopost, vyslalo vedení závodu na trať zpomalovací vůz.

V 19. kole byla otevřena boxová ulička, což byl signál pro celé čelo závodu, aby jezdci zamířili ke svým mechanikům. Nejrychleji dotankovali Kimi Räikkönen a Robert Kubica, teprve za nimi vyjížděl od mechaniků Lewis Hamilton. Na výjezdu z pit-lane ovšem stále svítilo červené světlo, s čímž jezdec McLarenu nepočítal. Na konci boxové uličky svůj monopost neubrzdil a zezadu najel do stojícího Kimiho Räikkönena. Podobně do Hamiltona narazil Nico Rosberg. Poškození Hamiltonova McLarenu a Räikkönenova Ferrari bylo tak velké, že ani jeden z nich nemohl pokračovat v závodě, což bylo nečekané rozuzlení úvodní části závodu. O vině Lewise Hamiltona přitom nebylo pochyb. Nico Rosberg, který bez předního křídla objel kolo a znovu se vrátil k mechanikům, se zařadil na konec startovního pole.

Rodí se historická šance pro BMW Sauber

Po restartu ve 21. kole se na čele objevil Nick Heidfeld před Rubensem Barrichellem a Kazukim Nakajimou a oběma vozy Red Bullu. Ani jeden z nich ale zatím nebyl u mechaniků. Zato Felipe Massa zamířil v krátké době podruhé do boxů, čímž promarnil šanci získat maximum z nezvyklé situace. Nick Heidfeld na čele závodu těžil z toho, že měl před sebou volnou trať a zajížděl o 2 až 3 sekundy rychlejší časy než jeho týmový kolega Robert Kubica, protože polský jezdec zůstával uvězněn za Sebastianem Vettelem. Ve 25. kole bylo pořadí následující: Nick Heidfeld, Rubens Barrichello (ztráta 6 s), Kazuki Nakajima (7), Mark Webber (7), David Coulthard (8), Jarno Trulli (11), Timo Glock (12), Giancarlo Fisichella (13), Sebastian Vettel (14) a Robert Kubica (15).

Nick Heidfeld si během několika kol vytvořil takový náskok, že se po zastávce v boxech vrátil před Robertem Kubicu. Dlouho to ale netrvalo a Kubica předjel Heidfelda, což bylo pravděpodobně i taktické rozhodnutí týmu BMW Sauber. Kromě toho měl Kubica výrazně lehčí auto, protože Nick Heidfeld dotankoval tolik paliva, aby už nemusel podruhé do boxů. Nyní šlo Kubicovi o to vytvořit si minimálně 22sekundový náskok, aby i po druhém pit-stopu, který byl plánován cca na 50. kolo, zůstal před Heidfeldem.

44. kolo vystavilo konečnou pro do té doby třetího Fernanda Alonsa, který se po výjezdu z jedné z šikan opřel do zdi. Renault tak přišel o téměř jisté pódiové umístění a protože v závodě už nebyl ani Nelson Piquet jr., vrátí se francouzská stáj domů s prázdnou. O tři kola později se ve vlásence natolik přiblížil Kazuki Nakajima k Jensonu Buttonovi, že o jeho záď ulomil své přední křídlo. Při nájezdu do pit-lane mu pak odlomené křídlo vklouzlo pod přední nápravu a japonský pilot Williamsu narazil čelně do boxové zdi.

Ve 49. kole Robert Kubica podruhé zamířil k mechanikům. Ti odvedli skvělou práci a polský pilot si udržel vedení. Za ním zůstával na druhé pozici Nick Heidfeld, který už nemusel do boxů stejně jako třetí David Coulthard a čtvrtý Rubens Barrichello. Zdálo se tedy, že karty pro závěrečných 21 kol byly rozdány. Přesto to zdaleka ještě neznamenalo, že si jezdci na bodovaných pozicích nebudou měnit pozice. Hned v 50. kole nádherným manévrem vypálil Felipe Massa rybník v desáté zatáčce bojující dvojici Barrichello – Kovalainen a oba jezdce vnitřkem ostré vracečky podjel. Pak ale musel jezdec Ferrari potřetí do boxů a krátce před tím vybojovanou pozici opět ztratil.

Závěrečná kola nebyla šťastná pro Rubense Barrichella, který se z důvodu technických potíží začal propadat jezdeckým polem až před osmého Sebastiana Vettela. Tuto pozici už ale udržel až do cíle. Silný závěr předvedl ještě Felipe Massa, který se protlačil na pátou pozici mezi překvapení závodu, oba monoposty Toyoty. Cílová rovinka ovšem patřila Robertu Kubicovi, který si dojel pro historicky první vítězství kariéry a stejný úspěch zajistil také týmu BMW Sauber. Německo-švýcarská stáj si navíc pojistila premiérový double díky druhému muži v cíli, Nicku Heidfeldovi. Úspěchu se konečně dočkal také David Coulthard, který vystoupal na pódium jako třetí nejlepší jezdec GP Kanady 2008.


Konečné výsledky GP Kanady 2008

Poz. Jezdec               Vůz/Tým                       Čas
       
1.   Robert Kubica        BMW Sauber F1.08          1:36:24,447    
2.   Nick Heidfeld        BMW Sauber F1.08            +0:16,495
3.   David Coulthard      Red Bull RB4 – Renault      +0:23,352
4.   Timo Glock           Toyota TF108                +0:42,627     
5.   Felipe Massa         Ferrari F2008               +0:43,934
6.   Jarno Trulli         Toyota TF108                +0:47,775
7.   Rubens Barrichello   Honda RA108                 +0:53,597
8.   Sebastian Vettel     Toro Rosso STR3 - Ferrari   +0:54,120
9.   Heikki Kovalainen    McLaren-Mercedes MP4-23     +0:54,433
10.  Nico Rosberg         Williams FW30 - Toyota      +0:57,749      
11.  Jenson Button        Honda RA108                 +1:07,540
12.  Mark Webber          Red Bull RB4 - Renault      +1:11,229
13.  Sébastien Bourdais   Toro Rosso STR3 - Ferrari    - 1 kolo

Závod nedokončili:

14.  Giancarlo Fisichella Force India VJM001 – Ferrari – 19 kol
15.  Kazuki Nakajima      Williams FW30 - Toyota       - 24 kol
16.  Fernando Alonso      Renault R28B                 - 26 kol
17.  Nelson Piquet jr.    Renault R28B                 - 31 kol
18.  Lewis Hamilton       McLaren-Mercedes MP4-23      - 51 kol
19.  Kimi Räikkönen       Ferrari F2008                - 51 kol
20.  Adrian Sutil         Force India VJM001 – Ferrari - 57 kol

 

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto