V nedávném čase proběhla polemika v denním tisku o výše zmíněném zákoně jako takovém , ale též o souvislostech s finančním pronájmem , prostřednictvím nějž je realizován nikoliv nevýznamný podíl na odbytu movitých věcí na spotřebitelském trhu.
Otázka zní zda se vztahuje tento zákon , který nabude účinnosti 1.1.2002 na finanční pronájem či ne. Zákon se nepochybně vztahuje na spotřebitelský úvěr , splátkový prodej , zatímco se nevztahuje na operativní leasing. Přesto však finanční pronájem je v ČR nejfrekventovanější a důvodová zpráva uvádí , že leasing je zákonu podřízen .Samotný zákon pak uvádí v demonstrativním výčtu obchodním zákoníkem upravený smluvní typ - smlouvu o koupi najaté věci . Tento smluvní typ se v praxi vyskytuje zřídka a je institutem od leasingu odlišným . Smlouva o finančním pronájmu je jak již bylo uvedeno smlouvou nepojmenovanou. Smlouva o koupi najaté věci u níž převod do vlastnictví nájemce je způsoben v důsledku jednostranného úkonu nájemce . se též jinak chová daňově.
Patrně jde o stav nedostatečné znalosti leasingu jako institutu , který pozitivně právní úprava nezná a na druhé straně nepochybně též úsilí celkem správné a logické o ochranu zájmů spotřebitele , což jest ostatně požadavkem EU a základním účelem inkriminovaného zákona.
Argumentace proti působnosti zákona na leasing je logicky založena na tom , že definiční znaky " spotřebitelského úvěru : tj. budˇ poskytnutí peněžních prostředků nebo "odloženou platbu " leasing nevykazuje a tímto výčtem jsou možnosti zákona vyčerpány.Leasingový příjemce je příjemcem leasingových služeb nikoliv peněžních prostředků . Poskytnutí peněžních prostředků nebo odloženou platbu nelze s leasingem spojovat . Nutno vzít v úvahu též skutečnost , že leasing je vztahem třístranným do nějž je zapojen vedle poskytovatele leasingové služby též dodavatel předmětu leasingu a konečně příjemce leasingové služby . Tedy dodávku věci a poskytnutí leasingové služby provádí různé subjekty .
Pravděpodobně základem argumentace o podřazení leasingu zákonu , je ustanovení § 1 odst. 2 písm b) a to výkladem opaku - tedy zákon by považoval za takovouto smlouvu tu ,která zaručuje převod vlastnického práva nebo práva obsahově obdobného vlastnickému právu . Avšak zákon hovoří o nájemní smlouvě . Tedy nájemní smlouva , která po určité době nezaručuje převod vlastnického práva je z působnosti zákona vyňata a ta která to zaručuje je podřazena zákonu . Tato ustanovení jsou však vnitřně rozporná , neboť odporují definicí spotřebitelského úvěru . Navíc leasing nájemní smlouvou ani není, což není v dosavadní praxi nikterak zpochybňováno .
Údajně též LEASEUROPE zastává stanovisko o neaplikovatelnosti příslušné evropské direktivy ( odpovídající našemu zákonu) na leasing což je odůvodněno odlišnou koncepcí leasingu a spotřebitelského úvěru , které není možno subsumovat pod jednu normu.
Podstatnou argumentací ve prospěch neaplikovatelnosti zákona na leasing je, jak již bylo uvedeno ,skutečnost , že leasing jest vztahem třístranným a nevzniká tudíž přímý závazkový vztah mezi spotřebitelem a dodavatelem předmětu leasingu , což resultuje v neaplikovatelnost - § 7 , který stanoví , že uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru nesmí být oslabena pozice spotřebitele vůči dodavateli.
Další nepochybně kontroverzní ustanovení je § 11 dle nějž má spotřebitel právo na předčasné splácení spotřebitelského úvěru . V případě že by toto oprávnění bylo doprovázeno též nárokem na převod do vlastnictví ( je celkem ve shodě se smlouvou o koupi najaté věci) , došlo by k narušení zvýhodněného daňového režimu , který by ovšem postihl primérně sféru pronajímatele , tedy subjekt , který tuto konverzi nezpůsobil. Je otázkou kdo by nesl dodatečné náklady vzniklé touto konverzí.
Nutno snad uvažovat i s tím , že časový okamžik předčasného splacení leasingu nebude totožný s převodem věci do vlastnictví příjemce ( spotřebitele) , ale že je smluvně upraven odlišně . Potom je možno polemizovat s tím , jakou " výhodu " může mít spotřebitel , který své závazky splnil předčasně oproti smlouvě a nemá zaručenu jistotu nabytí věci do vlastnictví poté co své závazky vůči poskytovateli zcela splnil.
Přímo na definici finančního pronájmu , tak jak se utvářela via facti míří § 9 c) , v kterém je uvedeno , že spotřebitel má právo na náhradu škody po poskytovateli v případě , že uplatnil u dodavatele nárok na řádné plnění nebo náhradu škody , avšak jeho oprávněný požadavek nebyl uspokojen. Zde je založena solidární odpovědnost dodavatele a poskytovatele . To je ovšem v rozporu se skutečností , že příjemce je tím subjektem , který volí jak předmět leasingu tak i dodavatele a v důsledku toho má býti odpověden za případné defekty , plynoucí z této jeho volby. V tomto právu nemá být nájemce nijak omezován. Tato konstrukce je natolik typická pro leasing , že je součástí definice leasingu. ( finančního pronájmu ) Samostatnou kapitolou je problematika vzorce pro výpočet nákladů na spotřebitelský úvěr. Není zcela zřejmé jak interpretovat výši půjčky , výši úvěru atd. U leasingu se běžně operuje s pojmy . pořizovací či vstupní cena , financovaná hodnota . Určité problémy vznikají též v oblasti doprovodných služeb , jejichž růst je i pro finanční pronájem v posledních létech charakteristický , zejména ve sféře pojištění předmětu leasingu.
Obecně je třeba uznat nutnost ochrany spotřebitele i při vztazích vznikajících při poskytování leasingových služeb . Zejména jde o možnost objektivního srovnání nákladů na leasingovou operaci mezi různými leasingovými společnostmi . Podle mého názoru jde též o zakotvení povinnosti spravedlivého vypořádání mezi stranami smlouvy při předčasném ukončení smluvního vztahu což předmětný zákon stanoví . Nelze však akceptovat právní normu , o jejíž potřebnosti lze sotva pochybovat , když tato norma takříkajíc staví na hlavu dosavadní léty prověřené pojetí finančního pronájmu , s jeho elementárními pojmovými znaky, pojetí , které již má oporu v judikatuře.
Pouze na okraj ( a to se týká poskytování spotřebitelských úvěrů , splátkového prodeje , či finančního pronájmu) lze konstatovat, že zmíněný zákon sice vytváří na straně jedné stav , kdy spotřebitel bude relativně dostatečně chráněn ( dle mého názoru by tomu mělo být především ve sféře dodávek zboží a tedy odpovědnosti dodavatele a to i přes existenci institutu spotřebitelských smluv , nově upravených v obč. zákoníku) , ale neposkytuje dostatečnou kompenzaci za obecně známý stav v plnění závazků ze strany části spotřebitelů , či přímo řečeno osob , které závazky neplní. Naopak v novele trestního zákona v § 89 odst. 11 je zvýšeny hranice škod , rozhodných pro kvalifikaci trestné činnosti . To znamená relativně výrazné negativní dopady ve sféře spotřebitelských úvěrů , poskytovaných účelově na předměty nižších hodnot.