Žádná z pojišťoven, které zatím zveřejnily cenu povinného ručení pro příští rok, nebude výrazně dražší než ostatní. Podle čeho si tedy ústav vybírat?
Rozhodovat budou reklamní akce; v nich se to hemží dárky, bonusy a slevami na různé druhy nákupů a služeb - benzinem a pneumatikami počínaje a výhodnějšími spotřebitelskými úvěry konče. "Velkou váhu ovšem bude také mít dostupnost prodejce," říká šéf asociace pojišťoven Vladimír Mráz. Ze známých nabídek má zřejmě nejrozsáhlejší podpůrnou akci největší Česká pojišťovna, která navázala na svou letní soutěž. "Chceme udržet padesátiprocentní podíl na trhu, jinak bude celá akce ztrátová," řekl ředitel ústavu Ladislav Bartoníček.
Motoristům nabídl vedle již známých pneumatik například bezplatný provoz hlasové schránky na půl roku. Z dalších lákadel je zřejmě nejzajímavější zvýhodněný spotřebitelský úvěr 15 tisíc korun od dceřiné firmy Home Credit: "Ve srovnání s běžným úvěrem by měl uspořit zhruba tisícikorunu," říká Bartoníček. Možnosti u konkurence jsou ovšem neméně lukrativní. ČSŽivnostenská nabídla čtyřicetihaléřovou dotaci na litr benzinu či nafty, slevy na různé služby a hru o Opel Corsa.
Kooperativa zase systém bonusů, který může za pět let uspořit až šedesát procent z pojistného. Zajímavé je, že se v něm neodrazí první nehoda. K tomu všemu dostanou zákazníci zdarma autoatlas. Další překvapení teprve přijdou, zbytek konkurence chce zveřejnit své záměry až v průběhu následujících dní.
Třeba Allianz se zatím pochlubila jen bezplatnými asistenčními službami, své hlavní zbraně zřejmě odhalí až na dnešní tiskové konferenci. "Také my chystáme řadu marketingových akcí, zatím je však předčasné o nich hovořit," říká Marcela Morávková z Generali. Řadu klientů ovšem možná nezlákají ani tak dárky jako pohodlí při uzavírání smlouvy s pojišťovnou. Ta musí být podepsána do konce roku, obě strany tedy mají na celou záležitost pouze zhruba dva a půl měsíce. "V prosinci lze přitom očekávat obrovský nápor, protože řada lidí bude vyčkávat," říká Vladimír Mráz. Do fronty u přepážek či na poštu však lidé nemusí, protože některé pojišťovny dokázaly v této oblasti překvapit invencí smlouvy s nimi bude možné uzavírat například u benzinových čerpadel, na poště či přes internet. "Česká pojišťovna bude k platbám využívat terminálů karet CCS," říká Bartoníček. Druhá největší Kooperativa se zase dohodla se stanicemi ÖMV.
Zdroj: MF Dnes z 19. 10. 1999