Povinné ručení má být za rok opět dražší

16.10.2000 | ,
Ručení


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kdo si myslel, že konkurenční boj zlevní povinné ručení, hluboce se mýlil. Citelné zdražení tohoto pojištění čeká motoristy nejen pro rok 2001 ale i v dalších letech. Závazky z povinného ručení, které...

Kdo si myslel, že konkurenční boj zlevní povinné ručení, hluboce se mýlil. Citelné zdražení tohoto pojištění čeká motoristy nejen pro rok 2001 ale i v dalších letech. Závazky z povinného ručení, které zbyly po České pojišťovně, totiž značně přesahují původně uváděnou sumu 2,6 miliardy korun. Nutnost tvorby rezerv na staré závazky ve výši 2,6 miliardy korun se přitom již výrazně podepsala na zvýšení pojistných sazeb v příštím roce. To by mělo podle předpokladů České kanceláře pojistitelů (ČKP) vzrůst v průměru o třicet procent. ČKP sdružuje dvanáct pojišťoven, které nabízejí povinné ručení. Pojišťovny nejsou solidní, tvrdí dopravci Jen pár dnů po zveřejnění minimálních sazeb se začínají objevovat výhrady vůči zahrnutí starých závazků do výpočtu částek, které musí řidiči za povinné ručení zaplatit. "To není solidní jednání. O sekyře České pojišťovny se muselo vědět už dřív," uvedl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix. Autodopravci však nejsou sami, komu se počínání pojišťoven nelíbí. Zvýšením pojistných částek se totiž bude nyní zabývat i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle mluvčího úřadu Josefa Machů mohly pojišťovny porušit volnou soutěž tím, že uzavřely zakázané dohody. "Celá záležitost je samozřejmě dosud neuzavřená," sdělil mluvčí ČTK. Kromě ÚOHS bude celou záležitost zkoumat i ministerstvo financí (MF). "Zvýšení minimálních sazeb se bude analyzovat, jestli není přehnané," sdělil LN tiskový mluvčí ministerstva Libor Vacek. Ministerstvo však nemá žádné schvalovací pravomoci. "Kontrolujeme jen dodržování zákona," dodává Vacek. Jen v případě jeho porušení totiž může MF zasáhnout. Kolik po nás budou chtít? Skutečná výše "starého deficitu", který zůstal po zákonném pojištění, se podle dvou na sobě nezávislých zdrojů z oblasti pojišťovnictví pohybuje ve výši 3,5 miliardy korun. Vybrané pojistné z povinného ručení, které v minulosti poskytovala Česká pojišťovna, totiž nebude stačit na úhradu škod, které vznikly v minulých letech. Výši pojistného určovalo ministerstvo financí a v současnosti se ukazuje, že jeho úroveň byla příliš nízká. "Shodli jsme se s ministerstvem financí, že výše deficitu se bude ještě zkoumat," přiznal předseda správní rady ČKP a šéf druhé největší tuzemské pojišťovny Kooperativa Vladimír Mráz, poté, co ČKP oznámila minimální sazby povinného ručení. Při schodku 3,5 miliardy korun budou pojišťovny proto muset vytvořit ještě další rezervy na krytí starých "dluhů" ve výši 900 milionů korun. To jim samozřejmě zhorší hospodářské výsledky. Pojišťovací domy však rozhodně nechtějí na povinném ručení prodělávat. Zvláště s ohledem na to, že dluhy z minulých let nezavinily. Schodek se proto zřejmě znovu odrazí ve výši sazeb povinného ručení. Nejen v roce 2001, ale i v roce následujícím, tak budou muset motoristé zaplatit za povinné ručení výrazně více než letos. Další příčinou zvýšení sazeb má být i tvorba zvláštních rezerv na škody, které vznikly, ale nebyly dosud pojišťovně nahlášeny. Jedná se například o dopravní nehody v zahraničí, jejichž nahlášení, vyřízení a úhrada škod vzniklých při nehodě trvá poměrně dlouho. Výši těchto rezerv proto musí odhadovat pojistní matematici. Po ukončení regulací pojistného ze zákona v roce 2003 se podle odborníků mají platby motoristů za toto pojištění ještě zvýšit. "I po zvýšení patří sazby povinného ručení v ČR k nejnižším v celé střední Evropě," tvrdí Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. LN z 16. 10. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Ručení