Fernando Alonso si přesvědčivým způsobem dojel v japonské Fudži pro druhé vítězství v řadě. Druhým místem oživil šance na titul Robert Kubica, třetí skončil Kimi Räikkönen. Lewis Hamilton i Felipe Massa v závodu chybovali a byli penalizováni.
Grand Prix Japonska slibovala zajímavou podívanou, již druhým rokem se jelo na okruhu Toyoty ve Fudži. Na rozdíl od loňského roku se jelo na suchu a jednou ze zajímavostí okruhu je momentálně nejdelší rovinka v kalendáři F1 měřící 1400 metrů. Jedním z důležitých faktorů bylo i přes suchou trať počasí, na rozdíl od včerejška se totiž poměrně razantně ochladilo s teplotou vzduchu pouhých 15 °C. Podle zkušeností z předchozích závodů to mělo hrát do karet McLarenu, Ferrari mělo v podobných podmínkách problém pneumatiky dostatečně zahřát. To vše ale byly teorie, odpověď mělo dát až 67 kol závodu. V případě první desítky na startu se dala předpokládat strategie dvou zastávek, u dalších vozů byla naopak velká šance jediné zastávky.
Hlavní pozornost se pochopitelně soustředila na hlavní kandidáty na titul, Lewis Hamilton si v kvalifikaci vyjel pole position. Felipe Massa mohl žehrat na smůlu, o pár setin se v závěru kvalifikace propadnul z třetího na páté místo. Hamilton však příliš klidný být nemohl, vedle sebe měl v první řadě druhé Ferrari s Kimi Räikkönenem. Ve druhé řadě byli Heikki Kovalainen a překvapivý vítěz ze Singapuru Fernando Alonso. Již zmíněného Massu ve třetí řadě doplnil Robert Kubica. Další řada patřila Toyotám Jarna Trulliho a Timo Glocka, rovněž následující řadu zabraly vozy jediného týmu v tomto případě šlo o Toro Rosso se Sebastianem Vettelem a Sebastienem Bourdaisem. Většina jezdců zvolila pro start tvrdší z nabízených směsí, jednou z mála výjimek byl Felipe Massa. Nutno říci, že identifikace pneumatik byla tentokráte trochu složitější. Bridgestone se totiž rozhodl podpořit zelenou kampaň FIA tím, že drážky pneu obarvil na zeleno, o to hůře se ale rozlišoval jediný bílý pruh měkčí směsi.
Start závodu měl nejlepší Kimi Räikkönen, jenže Hamilton s Kovalainenem ho probrzděním v první zatáčce vyhnali na vnějšek mimo trať a v nastalém zmatku se začaly dít další věci. McLareny se také neposkládaly do úvodní pasáže ideálně, takže v čele byl Kubica následovaný Alonsem, Kovalainenem, Trullim, Massou, Hamiltonem a Räikkönenem. Za nimi pak došlo k nehodě Coultharda, jehož hodně očesaný vůz skončil po kolizi s Nakajimou u bariéry první zatáčky.
Hamilton ještě v prvním kole zaútočil na Massu, který lehce probrzdil šikanu a na jejím výjezdu došlo ke kolizi, po které zůstal Hamilton napříč tratě. Rozjel se až jako poslední a okamžitě zajel do boxů k dotankování. Inkriminovaná kolize nepochybně bude na dlouhé dny nejenom tématem mnoha diskusí, ale jejich souboj se dostal i do pozornosti komisařů, kteří ho vyšetřovali. Zajímavé bylo, že do výčtu sledovaných vozů byl zahrnut i Räikkönen, takže se zdálo, že se separátně vyšetřuje start a první zatáčka a potom inkriminovaný souboj v šikaně. Nutno říci, že oba kandidáti na titul udělali laciné chyby, Hamilton zapomněl na počty a kalkulovanou jízdu ze Singapuru a mohutně probrzdil v útoku na Räikkönena, který ho přímo neohrožuje. Podobně horkou hlavu pak ukázal Massa, když se snažil dohrát již prohraný souboj s Hamiltonem. Dalším jezdcem v boxech byl ještě předtím Nakajima měnící přední křídlo, krátce nato byl neplánovaně v boxech Glock, který jenom dotankoval. O kolo později byl ale v boxech znovu a jeho vůz zamířil rovnou do garáže.
Po šesti kolech bylo pořadí Kubica, Alonso, Kovalainen, Trulli, Räikkönen, Bourdais, Massa, Piquet a Vettel. Hamilton byl až 17. O změnu pořadí se postaral Räikkönen, který čistě vybrzdil Trulliho a posunul se na čtvrté místo. Smůlu měl Adrian Sutil, kterému na cílové rovince explodovala pravá zadní pneumatika. Na čele závodu jezdili v těsném závěsu Kubica s Alonsem, Kovalainen malinko ztrácel a nejrychlejší byl Räikkönen. Ten za chvíli dýchal na záda svému krajanovi v McLarenu. Kovalainen následně zrychlil a pro změnu se dotáhnul těsně za Alonsa, první čtyři jezdce dělilo po 16 kolech pouhé čtyři sekundy.
Regulérních prvních zastávek se nedočkal Kovalainen, jehož vůz, konkrétně motor, vypověděl poslušnost. Jako první byli v boxech Kubica s Räikkönenem. Mezitím vynesli komisaři svůj verdikt ohledně divokého úvodního kola, Hamilton dostal penalizace za vytlačení Räikkönena v první zatáčce, stejný trest pak dostal i Massa za způsobení kolize s Hamiltonem. Alonso stál o kolo později, do čela se tak dostal Trulli. Důležité ale bylo, až Alonso se na trať vrátil před Kubicou. Hamilton si odpykal svou penalizaci hned vzápětí, Massa nejprve absolvoval regulérní zastávku, pak si odpykal trest. Po 21. kole zmizel do boxů i Trulli a v čele závodu se krátce po Monze podruhé objevil vůz Toro Rosso, tentokráte v něm ale seděl Bourdais. Po odpykání penalizací jel Massa 13, Hamilton byl s odstupem 12 sekund o příčku a ním.
Vettel zajel do boxů ze třetího místa po 23. kole, na trať se vrátil bok po boku s Nickem Heidfeldem a souboj dvou Němců v první zatáčce vyzněl pro mladšího vítěze z Monzy. Bourdais byl v boxech o dvě kola později, do čela se tak posunul Piquet, který mohl jet eventuálně na jedinou zastávku v boxech. Brazilec zajel do boxů po 28. kole, což bylo na hranici mezi jednou a dvěma zastávkami. Vzhledem k rychlosti zastávky a opětovném nasazení tvrdší směsi bylo jasné, že pojede do boxů ještě jednou. Massa si po několika kolech poradil s Buttonem a před sebou měl více než desetisekundový odstup na Barrichella.
Do čela závodu se vrátil Alonso, který měl k dobru skoro osm sekund na Kubicu, o další čtyři sekundy zpět byl Räikkönen a to už se závod pomalu lámal do druhé poloviny. Čtvrtý jel Webber, toho ještě čekala zastávka, za ním byli Trulli, Piquet, Bourdais, Vettel. Alonso byl i nejrychlejším mužem na trati, každým kolem najížděl přes půl sekundy na své pronásledovatele. Zajímavé bylo, že ani Massa či Hamilton nebyli rychlejší než Alonso, ačkoliv oba měli před sebou volnou trať. Webber vydržel na trati 34 kol do své první zastávky, kromě benzínu dostal měkčí pneumatiky a na trať se vrátil před Barrichellem na 10. místě. S blížícím se 40. kolem postupně zajeli k jediné zastávce Barrichello s Buttonem, nejdéle vydrželi na trati Heidfeld s Rosbergem. Heidfeld stál po 40. kole, ve stejnou chvíli byl u mechaniků také Hamilton. Po 42. kole zajel do boxů konečně i Rosberg, nicméně tentokrát se zdálo, že strategie jediné zastávky nebude u většiny jezdců příliš úspěšná.
Jen o kolo později byl podruhé v boxech Alonso, který měl najeto přes 13 sekund na druhého Kubicu. Polský jezdec se pochopitelně dostal na chvíli do vedení, Alonso se vrátil šestý za Bourdaisem. S blížící se druhou zastávkou se probudil Räikkönen, zajel nejrychlejší kolo závodu a začal podstatně ukusovat z Kubicova pětisekundového náskoku. Po 46. kole zajel k mechanikům Kubica a Räikkönen tak měl reálnou šanci pokusit se najet dostatek času pro posun před něj. Fin měl jen dvě kola na to, aby si najel dost na Kubicu a na trať se vrátil těsně za ním. Nové nejrychlejší kolo závodu zajel Massa, který se rval o osmé místo.
Do čela se tak znovu na chvíli dostal Trulli, na kterého mohutně tlačil Piquet. Jejich souboj ukončila Trulliho zastávka, v boxech byl také Bourdais. Piquet tak měl ideální podmínky, aby předstihnul Trulliho. Bourdais po návratu z boxů svedl souboj s Massou, který skončil smykem Brazilce. Jejich kolizi komisaři budou zkoumat po skončení závodu. K mechanikům zajel Vettel, zastávky tak už čekaly jen Piqueta a Massu. Piquet se po své rychlé zastávce vrátil na trať před Trullim. Posledním jezdcem v boxech byl Massa, který tím klesnul z osmého na 10. místo.
Kubica měl mezitím plné zrcátka Räikkönenova Ferrari, Fin však byl trpělivý a nehnal se do útoku při první příležitosti. Oba jezdci pak předváděli nádherný souboj na hraně dlouhý několik zatáček, Kubica dokázal držet svou pozici. Alonso v čele měl náskok 12s a jen mimořádná smůla ho mohla připravit o vítězství. Vzájemný souboj Kubicy s Räikkönenem oba jezdce brzdil a zezadu se k nim blížil ještě čtvrtý Piquet. Nejrychlejším jezdcem na trati byl Massa, který 10 kol na smazání ztráty 10 sekund na osmé místo. Brazilec si bleskově poradil s Heidfeldem a měl sedm sekund na Webber, do konce chybělo sedm kol. Papírově to neměl být problém, protože Webber jel na jedinou zastávku a jeho měkčí pneumatiky už byly hodně sjeté a byl o dvě sekundy na kolo pomalejší.
Na čele se mezitím stabilizovala situace, o náskoku Alonsa nebylo pochyb, Räikkönen nechal Kubicu být a také Piquet neměl po drobné chybě šanci útočit. Pátý jel osamocený Trulli, s odstupy následovalo duo Toro Rosso Bourdais a Webber. Australan se sice snažil bránit svou pozici, ale Massa se nenechal odradit a šel do těsné skulinky na cílové rovince mezi zdí a Webberem. Žádný další souboj o body se už neměl konat, protože odstupy byly příliš velké.
Jestliže Alonsovo vítězství v Singapuru bylo překvapivé, ještě překvapivější je dnešní následující triumf v řadě. A nutno říci, že zasloužený, Alonso byl jedním z nejrychlejších jezdců na trati, neudělal jedinou chybu. Kubica udržel druhé místo a díky problémům Hamiltona s Massou udělal ze dvojboje o titul rázem trojboj, byť je v něm stále outsiderem. Třetí místo Räikkönena je pro Ferrari určitě trochu zklamáním, na druhou stranu šest bodů pomohlo Ferrari získat převahu nad McLarenem v poháru konstruktérů, kde vede o šest bodů. Massa díky bodu za osmé místo snížil ztrátu na Hamiltona na šest bodů. To vše za předpokladu, že se výsledky nebudou měnit, protože komisaři budou ještě řešit kolizi Bourdaise s Massou.
Výsledky Grand Prix Japonska
1. Fernando ALONSO Renault B 1h30:21,892
2. Robert KUBICA BMW Sauber B +5,283
3. Kimi RAIKKONEN Ferrari B +6,400
4. Nelson PIQUET Renault B +20,570
5. Jarno TRULLI Toyota B +23,767
6. Sebastien BOURDAIS Toro Rosso-Ferrari B +34,085
7. Sebastian VETTEL Toro Rosso-Ferrari B +39,207
8. Felipe MASSA Ferrari B +46,158
9. Mark WEBBER Red Bull-Renault B +50,811
10. Nick HEIDFELD BMW Sauber B +54,120
11. Nico ROSBERG Williams-Toyota B +1:02,096
12. Lewis HAMILTON McLaren-Mercedes B +1:18,900
13. Rubens BARRICHELLO Honda B +1 kolo
14. Jenson BUTTON Honda B +1 kolo
15. Kazuki NAKAJIMA Williams-Toyota B +1 kolo