Zájem účastníků potvrzuje i řada otázek, které se sešly ještě před zahájením panelové diskuze, a na něž členové panelu přímo reagovali.
Jednou z nejčastěji oslovovaných byla Cindi Howson, zakladatelka BIScorecard a autorka několika odborných publikací, která v Praze vystoupila vůbec poprvé. Pražská IDC Business Intelligence Roadshow byla pro její výzkum BI nástrojů, který provádí za podpory firem po celém světě, velmi cenným zdrojem informací. Zkušenosti a znalosti českých odborníků se chystá využít ve svých studiích a informuje o nich rovněž v blogu webových stránek BIScorecard.
Přestože bylo pro panelovou diskuzi připraveno téma tzv. Pervasive Business Intelligence – tedy problematika nasazení BI technologií na všech úrovních organizace –, hovořilo se především o jiných, avšak neméně zajímavých tématech na základě dotazů od účastníků konference.
Jedním z nich bylo například, jak se v oblasti BI postupuje při integraci nových dceřiných společností po jejich koupi, na co si dát v takovém případě pozor. Padla i otázka zajištění kvality dat – co konkrétně lze pro kvalitu udělat a zda je zajišťována obvykle jen v rámci zdrojových dat systému nebo je řešena následně i v datovém skladu.
Jeden z účastníků panelové diskuze, Jiří Omacht, který pracuje v Komerční bance na pozici Head of BI Architects and Metadata Management, odpovídal také na dotaz, jak řeší propagaci BI řešení uvnitř vlastní organizace - zda například pomocí intranetu a webových stránek, pravidelných porad, in-house průzkumů, prezentacemi představenstvu nebo ještě jinak.
Podle Jiřího Omachta je postavení BI velmi složité, protože uživatelé ho prakticky nemusejí používat. „Není pro ně povinné,“ vysvětlil a poradil: „Proto je vhodné si od začátku najít uživatele, kteří BI správně využijí. Ty vzdělávat a pomalu si budovat něco jako jádro pozitivního smýšlení. Tito uživatelé myšlenku BI podporují a obvykle participují na nasazení, protože cítí, že když se něco takového naučí, že jim to pomůže v jejich vlastní kariéře.“
Zajímavá a nanejvýš aktuální byla otázka o nasazení BI ve formě Software as a Service (SaaS - software jako služba). Odpovědi se ujala účastnice panelové diskuze Cindi Howson, zakladatelka internetového analytického serveru BIScorecard a autorka dvou odborných publikací o BI.
„Ve vztahu k SaaS je BI teprve na začátku,“ vysvětlila Cindi Howson a pokračovala posouzením stavu na trhu: „Počet společností, které přijímají BI jako SaaS je velmi malé. Přesto díky úspěchům v oblasti automatizace obchodních procesů na základě SaaS, které zaznamenala společnost SalesForce.com, začíná tento způsob nabývat na oblibě. A to především u malých firem nebo poměrně specializovaných oddělení velkých společností, kterým obvykle IT není schopno dodat požadované funkce v odpovídajícím čase.“
Podle Cindi Howson je například společnost Business Objects se svým CrystalReports.com průkopníkem konceptu SaaS v oblasti BI. Vedle ní se snaží prorazit i další firmy typu Lucid Era či Oco, která nabízí odvětvově zaměřená řešení. PivotLink je pak obecně zaměřen a nedávno byl spuštěn další projekt s názvem Birst.
Třetím účastníkem panelové diskuze byl Thomas Vavra ze společnosti IDC, který je ředitelem výzkumu trhů software v regionu CEMA. Odpověď na otázku o rozdílech v rozvoji BI mezi střední a východní Evropou na jedné straně a západní Evropou nebo USA na druhé straně měla několik úrovní. Tazatele nejdříve zajímalo, čím se přístup k BI liší z hlediska lidského přístupu, chování a rozhodování.
„Vzhledem k tomu, že mezi východní a a západní Evropou existují poměrně velké rozdíly ve výši ve firemních rozpočtů na BI, dalo by se usoudit, že východ Evropy zatím nepřikládá BI tak velkou důležitost. To by však byla mylná domněnka,“ upozorňuje Thomas Vavra a vysvětluje: „Firmy v regionu CEE si vždy byly vědomy příležitostí a hodnot, které BI přináší. Často ovšem chyběl právě onen rozpočet. To se v současné době mění a to, co společnosti v oblasti BI chtěly už dávno udělat, se právě teď dává do pohybu.“ Současně dodává, že situace může být pro dodavatele nyní složitější, protože firmy už mají ujasněné nároky a představy ohledně toho, co lze, kdy a jak.
Další podotázka se týkala rozdílů ve výši rozpočtůe, u které T. Vavra připomenul, že rozdíly skutečně existují, a že v regionu CEE finance stále ještě proudí především do základních podnikových aplikací. Co se týče rozdílů v procesu implementace nebo ve způsobu využití řešení BI, T. Vavra neshledává žádné zásadní rozdíly: „Pokud implementaci provádí zkušený dodavatel, probíhá stejně jako jinde ve světě. Ohledně způsobu použití BI existují spíše rozdíly mezi obory než mezi zeměmi. Telekomunikační operátor ve Švédsku bude mít určitě podobné nároky na BI jako operátor v Polsku,“ uzavírá Vavra.
Roadshow pořádala společnost IDC ve spolupráci s partnery: QlikTech, IBM, Oracle a Infor.