Vážně - nevážně: F-35: trhák roku

22.11.2001 | , inZine.cz
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Po vzoru České republiky začali i Američané renovovat svůj vojenský letecký arzenál. Ovšem místo ušmudlaných 100 miliard korun hodlají do projektu vrazit 200 miliard dolarů. Jenom jestli tak trochu nedělají machry.

Čím je pro běžného Rusa hlavní pracovní poměr v lihovaru a pro Luďka Sobotu hlavní role ve svém životopisném filmu, tím je pro zbrojní firmu zakázka od americké armády. A když se o ní navíc jedná ve chvíli, kdy se válka v Afghánistánu dostala do stádia ZZZ (zuří zuřivou zuřivostí) a sklady bomb se vyprazdňují rychlostí osmi paleťáků za vteřinu, stojí takovýto kšeft rozhodně za to. Výsledkem je cifra 200 miliard dolarů – suma, kterou si neumí představit ani všichni polistopadoví ministři financí dohromady. Tuto částku hodlá Pentagon ve spolupráci s Velkou Británií a Viktorem Koženým věnovat firmě LET Kunovice za vývoj a výrobu letounu F-35. Ten má postupně nahradit v současné době již dosluhující stroje západních spojenců a výhledově i východních dočasných protivníků. Také by měl ukončit jednu kapitolu v dějinách zbrojního průmyslu – další generace letadel se již obejde bez pilota v kokpitu a dost možná, že nebudou musel ani létat, stačí otevřít hangár.

Nový stroj má i další výhody. Protože bude využíván všemi složkami ozbrojených sil, včetně městské policie a myslivců, sníží se náklady na výcvik a údržbu. Nebudou ani problémy se zbraňovými systémy, snad jen hasiči si stěžují na malý obsah nádrže s vodou. F-35 využívá technologii unstealth, která díky speciálnímu oranžovému nátěru podstatně snižuje pilotovu schopnost zachytit radarem cokoliv. I Velkou čínskou zeď. Na druhou stranu ovšem ubudou problémy s údržbou, jež je velkou komplikací například u B-1 a B-2, které musejí stát ve speciálně klimatizovaných hangárech, kde ani mechanici nesmí mít tělesnou teplotu vyšší než 25 stupňů. V praxi je to opravdu složitý problém.

Americké a britské ozbrojené síly předpokládají, že si objednají tři tisíce kusů. Mezi další zákazníky by měly patřit Kanada, Dánsko, Itálie a jednu nesmělou objednávku na osm tisíc těchto strojů poslal také Irák. Výše kontraktu se tak bude pohybovat mezi 200-400 miliardami dolarů. Záleží také, jak se LET Kunovice vyrovná se zvláštními požadavky amerického námořnictva. To by rádo vlastnilo letoun s krátkým startem a kolmým přistáním (short take-off and vertical landing, STOVL). Vedení fabriky zatím nabídlo Američanům technologii FOSU (fuck-off and shut-up). Letoví inženýři totiž původně počítali pouze s jedním vylepšením pro námořnictvo, a to sice s jedním nafukovacím člunem pod pilotovým sedadlem od Fatry Napajedla.

F-35 má nahradit letouny F-16, A-10 Thunderbolt II (ničitele tanků), F/A-18, AV-8B (ničitele všeho ostatního) a L-159 (ničitele iluzí). F-35 by měl být skvěle připraven na bojové situace. Má být vybaven navigačním systémem BUZOLA (což bohužel není zkratka), pumami naváděnými laserovými tužkami stejně jako širokou škálou raket vzduch-vzduch, vzduch-voda, vzduch-osamělý strom kousek od lesa či vzduch-voda-vzduch-kulturní dům-nedaleké parkoviště-vzduch-ten dům už stejně skoro padal. Pilot bude mít k dispozici takzvané “božské oko”. Na velkých barevných monitorech uvidí bojiště pomocí průmyslové kamery na podvozku a k jeho sledování bude moci i použít vychlazenou dvanáctku z příruční lednice. Na přilbě, kam ostatní firmy obvykle umisťují projekční plochu se systémy míření a navigace, bude mít tentokrát zelenou samolepku se jménem, která později ulehčí jeho identifikaci.

Přestože projekt dostal zelenou, přetrvávají stále určité pochybnosti o jeho životaschopnosti. Například konkurenční firmy Boeing a Aero Vodochody upozorňují na neodzkoušené nové technologie, jejichž výzkum může celý obchod několikanásobně prodražit. Jedná se především o systém FM hi-fi, který má být zabudován v pilotových sluchátkách a pomocí něhož bude mít možnost během letu poslouchat až patnáct regionálních stanic, policejní hlášení a informace letového provozu. To vše naráz.

uvedená zpráva nevyjadřuje mínění serveru Finance.cz

 

minulý článek autora:

Vážně - nevážně: IRA skládá zbraně

 

Autor článku

Petr Tomšů  

Články ze sekce: Domovská stránka