V dnešním bohatém světě je však všeho přehršel. Můžeme mít všechno, jde jen o to jak rychle. Věci snadno pořiditelné ztrácejí pak stejně rychle jak byly nabyty svou atraktivitu a bývají odloženy. Konzumujeme a spotřebováváme čím dál tím víc a rychleji. Některé z nás už to ale pomalu přestává bavit. Hledáme věci kvalitní, které vydrží. Které jsou z dobrých materiálů, dobře vymyšleny, dobře vyrobeny. Které kromě vynikající funkce nabízí i skvělý vzhled.
Takové požadavky naplňují výrobky – kola, dánské firmy VIVA. Firma, která si dovolí zaměstnat designéra v dnešní době, kdy se všechno vyrábí v Číně, to jistě myslí velmi vážně a nejde jim o velké objemy průměrného zboží. 20 let zkušeností na trhu bicyklů dává tušit, že jejich dětské krůčky jsou dávno za nimi. Designér Henrik Nørby k návrhům přistupuje s prostým mottem: duše kola vychází z funkce a designu. Není to jen o kvalitních dílech, život městskému kolu dá až jeho vzhled. Jím navržená kola jsou ve vlastní továrně montována a testována ve vlastních laboratořích. Přestože se jedná o téměř zakázkovou výrobu, všechny modely jsou schváleny pro provoz v rámci celé EU. Značka Viva jako jedna z prvních obnovila klasickou technologii kardanu. Pro převod síly se kardan používá dodnes, ovšem pouze u aut a v některých případech u motocyklů. Na kolech se naposledy používal na začátku minulého století.
Kardan Kardan nebo také kardanův hřídel se pro přenos síly používal jako alternativa k řetězu hlavně na začátku minulého století. Má několik výhod – systém přenosu síly se nemůže zamotat, prasknout, což se může a někdy stává řetězu. Pohyb při šlapání je měkčí a konzistentnější. Jezdec se neušpiní od naolejovaného řetězu. Nemůže se ani o řetěz zranit. Další nespornou výhodou je bezúdržbový provoz vzhledem k tomu, že je síla přenášená hřídelí skryté ve vnější ochranné trubce.
Výkon je rovnoměrný. Účinnost kardanova hřídelu je 94% oproti 75 – 97% u řetězu, kde velmi záleží na jeho stavu. Zajímavý aspekt je také světlá výška, díky absenci přehazovačky, která spodní řetěz stahuje velmi nízko, můžete snadno překonávat i poměrně vysoké překážky.
Kola Viva ale nejsou jenom o kardanu. Jsou také o válečkových brzdách, balónových pláštích a určitě také o nábových převodovkách. Balónové pláště jsou posledním trendem v městských
kolech. Silné 50 - 60 mm pneumatiky pocházejí z období 30. let dvacátého století. Balóny jsou nesmírně pohodlné, tlumí nerovnosti povrchu oproti normálním pneumatikám o 25%. Pro srovnání: Plně odpružený MTB tlumí nerovnosti zhruba o 33%. Velkého valivého odporu se nemusíte obávat. Pneumatiky Schwalbe Fat Frank se hustí na 2 – 4 Bar a při tomto tlaku je valivý odpor dokonce příznivější než u běžných pneumatik. Výhodou je také lehčí kolo bez
mechanických odpružení. Nábová převodovka je výjimečná v tom, že je celé ústrojí skryto
ve středu zadního kola. Nemůže na něj déšť ani prach, spolehlivě přehazovat bude vždy. Oproti přehazovačce můžete přehazovat o libovolný počet stupňů, nikdy vám nespadne řetěz a přehazuje se bez šlapání! Když náhle na nejtěžší stupeň zastavíte před překážkou, můžete bez problémů navolit stupeň nejlehčí! Rozsah běžné 7-mi stupňové převodovky je srovnatelný s 21 převody horského kola a to bez starostí s věčným seřizování přehazovačky a přesmykače. Válečková brzda je také skryta, brzda tedy funguje úplně stejně za sucha i za vlhka. Nemusíte měnit gumové špalky brzd, nemusíte brzdu seřizovat. Její životnost je tak mnohonásobně delší.
A tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Už víte, po čem muži touží? ;-)
www.citybikes.cz