Přehled změn v roce 2001
Během roku 2001 byl zákon o dani z nemovitostí dvakrát nepřímo novelizován, a to zákonem č. 239/2001, o České konsolidační agentuře, a zákonem č. 483/2001 Sb., o rozpočtovém určení daní. Tyto změny se týkají zdaňovacího období roku 2002. Dále byla vydána vyhláška Ministerstva zemědělství č. 380/2001 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních území s přiřazenými cenami zemědělských pozemků, a ke změnám týkajícím se daně z nemovitostí došlo také v zákoně o rozpočtovém určení daňových výnosů.
Zákon č. 239/2001 Sb.
Zákon č. 239/2001 Sb., o České konsolidační agentuře a o změně některých zákonů, doplnil v zákoně o dani z nemovitostí ustanovení § 4 odst. 1 a § 9 odst. 1 o písm. s), kterým osvobozuje pozemky a stavby od daně z nemovitostí, s nimiž je příslušná hospodařit Česká konsolidační agentura.
Zákon č. 483/2001 Sb.
Druhou nepřímou novelou zákona o dani z nemovitostí je zákon č. 483/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů (zákon o rozpočtovém určení daní). Tato novela dává do souladu terminologii druhů pozemků v dani z nemovitostí s katastrálním zákonem, a to tak, že nahrazuje druh pozemku “louky a pastviny” druhem pozemku “trvalým trávním porostem”.
Dále - v souvislosti s přechodem majetku na kraje - doplňuje novela v zákoně o dani z nemovitostí ustanovení § 4 odst. 1 a § 9 odst. 1 o písm. t), kterým osvobozuje pozemky a stavby ve vlastnictví kraje, jež se nacházejí v jeho územním obvodu. Tento nárok na osvobození lze uplatnit jenom v případě, že nemovitosti nejsou využívány k podnikatelské činnosti nebo pronajímány s výjimkou pronájmu obci, organizační složce státu nebo příspěvkové organizaci.
Zákon o rozpočtovém určení daní přinesl poměrně významnou změnu v tom, že zrušil ustanovení § 9 odst. 7 a odst. 9. Jejich zrušení odstranilo prokazování finančních prostředků získaných osvobozením využitých na stavební opravy, rekonstrukci a modernizaci obytných domů a stavby kulturních památek; tímto prokázáním byl podmíněn nárok na osvobození od daně ze staveb podle ustanovení § 9 odst. 1 písm. h), i) a p) zákona o dani z nemovitostí. Jak pro poplatníky, tak i pro správce daně tato pozitivní změna vyplynula zřejmě z praxe. Poplatníci (např. restituenti), kteří uplatňovali výše uvedený nárok na osvobození, vynaložili již v prvních letech finanční prostředky do údržby vrácených nemovitostí, které mnohonásobně převyšovaly finanční prostředky získané osvobozením od daně ze staveb za celý možný patnáctiletý nárok. Podle přechodného ustanovení tohoto zákona se od 1. 1. 2002 postupuje i vůči osvobozením, která byla uplatněna do 31. 12. 2001 podle § 9 odst. 7 a 8 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, pokud správce daně o nich nerozhodl do 31. 12. 2001.
Vyhláška č. 380/2001 Sb.
Do konce roku 2001 platný a pro výpočet daně z pozemků nezbytný právní předpis, který zatím každým rokem nějaké změny přinesl, vyhláška Ministerstva zemědělství č. 215/1995 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních území s přiřazenými cenami zemědělských pozemků, ve znění pozdějších předpisů, byl zrušen. Nahradila ho vyhláška Ministerstva zemědělství č. 380/2001 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních území s přiřazenými cenami zemědělských pozemků, která je pro daň z pozemků využitelná od 1. 1. 2002. Cena zemědělských pozemků se pro zdaňovací období roku 2002 změnila v několika málo katastrálních územích, avšak nová zemědělská vyhláška má zcela novou strukturu. Katastrální území jsou uspořádána abecedně v rámci celé České republiky.
Vyhláška č. 338/2001 Sb.
Dalším právním předpisem, který je nezbytný pro výpočet daně z pozemků u některých druhů pozemků, je vyhláška č. 279/1997 Sb., která je prováděcí vyhláškou k zákonu č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. I tento právní předpis byl novelizován, a to vyhláškou č. 338/2001 Sb. Ta přinesla změnu cen u lesních typů a malou změnu výpočtu ceny lesních pozemků. Způsob výpočtu základu daně (ceny) podle oceňovací vyhlášky je jeden ze dvou způsobů výpočtu základu daně u lesních pozemků. Druhý způsob výpočtu základu daně u lesních pozemků zůstal zachován. Je o mnoho jednodušší, nemusí však být vždycky výhodnější než způsob podle oceňovací vyhlášky. Oceňovací vyhláška mění i cenu pozemku u rybníků s intenzivním a průmyslovým chovem ryb, a to tak, že původně jednotnou cenu na území České republiky, tj. cenu 3 Kč za m2 pozemku, nahrazuje cenou, která vychází z ceny stavebního pozemku v daném místě. Podle ustanovení § 21 vyhlášky č. 380/2001 Sb. je cena rybníků 5 % nebo 3 % z ceny základní ceny stavebního pozemku podle ustanovení § 23 oceňovací vyhlášky (na území hl.m. Prahy je cena stavebního pozemku 2 050 Kč/m2). Výše použitého procenta je odvozena od umístění rybníku v obci. (Pro správné uplatnění nároku na osvobození od daně z pozemků u lesních pozemků je potřebný zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.)
Daňové přiznání
Nové právní předpisy platné pro daň z nemovitostí však režim podávání daňového přiznání, který upravuje ustanovení § 13a zákona o dani z nemovitostí, nemění. Podle tohoto ustanovení je poplatník povinen podat daňové přiznání příslušnému správci daně do 31. ledna zdaňovacího období, a to podle stavu k 1. 1. tohoto kalendářního roku. Daňové přiznání k dani z nemovitostí se podává na tiskopise vydaném Ministerstvem financí a počínaje zdaňovacím obdobím roku 2002, je umožněno podávat přiznání ve formě datového souboru na technickém nosiči dat (disketě formátu 1,44 MB). Protože předmětem zdanění je nemovitost, je místně příslušným správcem daně finanční úřad, v jehož územní působnosti se nemovitost nachází (§ 4 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), a tedy nesouvisí s místem sídla právnické osoby nebo bydlištěm fyzické osoby. Na rozdíl od daně z příjmů, podání daňového přiznání k dani z nemovitostí i placení daně se uskutečňuje v tom zdaňovacím období, které právě probíhá. Pokud má ke stavbě, pozemku, bytu nebo samostatnému nebytovému prostoru vlastnická nebo jiná práva více subjektů, jsou povinny podat společné daňové přiznání a daň z nemovitostí platit společně a nerozdílně.
Daňové přiznání se nepodává, pokud ho poplatník podal na danou nemovitost v některém z předchozích zdaňovacích období a nedošlo k žádné změně rozhodné pro vyměření daně nebo došlo pouze ke změně průměrné ceny zemědělské půdy, ke změně koeficientů podle ustanovení § 6 odst. 4 písm. b) nebo podle ustanovení § 11 odst. 3 písm. a) a b) a odst. 4 zákona o dani z nemovitostí. Tyto dvě změny, které jsou rozhodné pro vyměření, avšak které nezakládají povinnost podat daňové přiznání, není třeba příslušnému správci daně ani nahlásit. Přesto novou daňovou povinnost poplatník bude muset správně přepočítat a uhradit již s ohledem na změnu průměrné ceny půdy nebo změnu některého koeficientu. Při jiných změnách rozhodných pro vyměření daně, ke kterým došlo v průběhu minulého kalendářního roku, bude již muset poplatník daně z nemovitostí podat daňové přiznání (kolaudace stavby, koupě bytu aj.).
Splatnost daně
Daň z nemovitostí je splatná:
- u poplatníků provozujících zemědělskou výrobu a chov ryb ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. srpna a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období,
- u ostatních poplatníků daně ve čtyřech stejných splátkách, a to nejpozději do 31. května, do 30. června, 30. září a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období.
Nepřesáhne-li roční daň z nemovitostí částku 1 000 Kč, je pro všechny poplatníky splatná najednou, a to nejpozději do 31. května běžného zdaňovacího období. Ke stejnému datu lze daň zaplatit najednou i při vyšší částce. Je-li daňová povinnost u jednoho poplatníka daně nižší než 30 Kč, daňové přiznání je povinen podat, ale daň se v takovémto případě neplatí.