Po mnoha problémech, které potkaly řadu cestovních kancelářích, byl schválen zákon, který ukládá cestovním kancelářím povinnost pojistit se pro případ úpadku cestovní kanceláře. Tuto povinnost mají od 1.dubna 2001 všechny cestovní kanceláře. V současné době je v rámci poolu pojištěno zhruba 1100 cestovních kanceláří.
Po mnoha problémech tak klienti mají jistotu, protože cestovní kanceláře jsou pojištěny proti úpadku, a mohou tak v klidu odcestovat.V letošní sezóně to tak skutečně je, ale tato jistota bude trvat pravděpodobně pouze do konce roku.
Proč by mělo dojít ke změnám?
Problémem je samo pojištění, ve kterém vlastně pojišťovny odpovídají za to, že cestovní kancelář bude dobře podnikat. A o tom rozhoduje řada faktorů a to ať náhodných nebo úmyslných (na rozdíl od klasických pojištění, kde pojistná událost musí být zcela nahodilou věcí). Protože se nejedná o klasické pojištění je potřeba obstarat potřebné zajištění v zahraničí.
Aby mohli toto pojištění pojišťovny nabízet spojily se v tzv. pool, který jim umožnil nést vysoké riziko a obstarat zajištění v zahraničí. Do poolu patří a pojištění nabízí - Generali Pojišťovna, a.s. jako vedoucí pojistitel, Allianz pojišťovna, a.s., Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Česká pojišťovna, a.s.,Uniqa pojišťovna, a.s., Pojišťovna České spořitelny, a.s., IPB pojišťovna, a.s., Komerční pojišťovna, a.s. a Kooperativa pojišťovna, a.s. (kromě pojišťovny Zurich, která však dne 26.3.2002 uzavřela se společností Generali Holding Vienna AG dohodu o převzetí východoevropských a středoevropských aktivit spol. Zürich Financial Services).
Toto sdružení obdrželo v lednu roku 2001 výjimku ze zákona na ochranu hospodářské soutěže a to ve veřejném zájmu, aby se podařilo naplnit obsah zákona. Výjimku pool obdržel pouze na dva roky, neboť Úřad pro ochranu hospodářské soutěže byl přesvědčen, že se situace na trhu během 2 let tak radikálně změní, že umožní jednotlivým pojišťovnám poskytovat tento produkt samostatně. Vše se však změnilo útokem z 11. září, který ztížil obstarání potřebného zajištění.
Co to tedy bude pro cestovní kanceláře a tím i pro jejich klienty znamenat?
Zákon ukládá cestovním kancelářím zákonnou povinnost mít uzavřenu pojistnou smlouvu. Podle pojistitelů, kteří nabízejí toto pojištění, je jedinou možností jak pojištění nabídnout pool. Tomu však byla výjimka na fungování udělena jen do ledna 2003. A pravděpodobnost jejího prodloužení, o kterém pool jedná s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, vidí pojišťovny tak na 5%.
Co nastane bez existence poolu?
Při optimistické variantě budou tento produkt ochotny a schopny nabízet asi 3 pojišťovny. To by nebyl problém, ale ty si samozřejmě vyberou pouze ty nejvýznamnější cestovní kanceláře s nejlepšími ekonomickými výsledky. Maximálně by tak bylo pojištěno asi 150 - 240 cestovních kanceláří oproti současnosti, kdy jich je pojištěno více jak tisíc.
Podle pojišťoven je pravděpodobnější, že nabídka tohoto pojištění nebude na trhu vůbec existovat. Pojišťovnám se nedaří získat potřebné zajištění, jak ukazují průběžná jednání se zástupci zajistitelů.
Z výše uvedeného vyplývá, že cestovní kanceláře nebudou schopny splnit podmínku mít uzavřenu pojistnou smlouvu a budou muset přestat v podnikání v cestovním ruchu nebo si najít cestu jak zákon obejít. A cestovní kanceláře, kterým se podaří pojistnou smlouvu uzavřít, bude čekat výrazné zvýšení pojistného.
A co klienti?
Nezbývá než doufat, že k této situaci nedojde. Ten kdo to zažil, určitě potvrdí, že odletět na zaplacenou dovolenou, která skončí nemožností vrátit se domů není vůbec příjemné.