Pojištění si člověk uzavírá pro případ, kdy v jeho životě dojde k neočekávané události, díky které dojde k poškození nebo úplnému zničení jeho majetku. Většinou si lidé pojišťují stavby, domácnosti a motorová vozidla. Pro případ poškození tohoto majetku lze uplatnit tyto pojistné smlouvy: pojištění budov, pojištění domácnosti a havarijní pojištění.
Pro hlášení škody pojišťovně budete potřebovat pojistné smlouvy – čísla pojistných smluv, kterými jste měli pojištěn zničený nebo poškozený majetek. V pojistné smlouvě musí být věci pojištěny pro riziko, kterým byly poškozeny, např. povodeň a záplava, pád stromu nebo stožáru.
Pokud se vám pojistné smlouvy nepodařilo zachránit, nezoufejte! Pojišťovny mají originály smluv uloženy a jsou schopny podle jména a rodného čísla pojistnou smlouvu dohledat.
Pokud dojde ke škodě na vašem majetku je třeba se spojit s pojišťovnou, u níž máte uzavřeno příslušné pojištění.
Jak postupovat po vzniku škody:
- Po pominutí nebezpečí postupujte tak, aby se rozsah škod nezvyšoval. Učiňte nutná opatření ke zmírnění následků (např. oprava poškozeného vodovodního potrubí, provizorní oprava střešní krytiny atd.).
- Snažte se zachránit poškozené věci.
- Pro rychlejší vyřízení zdokumentujte vzniklou škodu. Pořiďte fotografie poškozených věcí (včetně celkového pohledu na poškozenou věc). Je-li to možné, poškozené nebo zničené věci uložte za účelem prohlídky likvidátora. Pořiďte jejich seznam, případně doložte doklady o nákupu.
- Bez zbytečného odkladu oznamte pojišťovně, že škodní událost nastala.
- Vyčkejte s celkovou opravou majetku poškozeného škodní událostí nebo s odstraňováním zbytků poškozených věcí na pokyn pojišťovny.
Vždy, když je v souvislosti se škodní událostí podezření ze spáchání trestného činu nebo pokusu o něj (např. krádež, loupež, vandalismus) je třeba volat také policii.
Pojistnou událost je třeba pojišťovně nahlásit, co nejdříve po jejím vzniku. Dříve než budete pojišťovnu kontaktovat měli byste si k oznámení škody připravit následující doklady:
- číslo pojistné smlouvy (kterou je poškozená věc pojištěna)
- identifikační údaje pojištěného (jméno a příjmení / obchodní jméno, datum narození / IČO)
- datum a místo vzniku škodní události
- informace o příčině vzniku škody a rozsahu poškození
- číslo bankovního účtu pro zaslání pojistného plnění.
V současné době většina pojišťoven nabízí tři způsoby, jak pojistnou událost oznámit. Nejrychlejším a nejpohodlnějším způsobem je nahlášení škodní události pomocí on-line formuláře na stránkách pojišťovny. Zde máte možnost hned také připojit veškeré dokumenty v elektronické podobě. Na pojišťovnu se můžete samozřejmě obrátit také telefonicky. Poslední možností je vyplnit formulář o oznámení škodní události, který získáte na webových stránkách pojišťovny či přímo na její pobočce a zašlete či osobně doručíte na pojišťovnu.
Na základě ohlášení pojistné události vyšle pojišťovna likvidátora. Tento pracovník zjistí výši škody a podle toho pojišťovna vyplatí pojistné plnění jako náhradu škody. V naléhavých případech může pojišťovna přistoupit k výplatě zálohy pojistného plnění.