Antimonopolní úřad (ÚOHS) se s největší pravděpodobností začne zabývat zadáváním veřejných zakázek na stavby dálnic v ČR. Přijal podnět, podle něhož systém zadávání neodpovídá zákonu a způsobuje zhruba třetinové předražení ceny stavby dálnic ve srovnání s okolními zeměmi. Na nadprůměrnou cenu výstavby infrastruktury nedávno upozornila i bývalá Národní ekonomická rada vlády (NERV).
"Můžeme zatím pouze potvrdit informaci, že jsme uvedený podnět obdrželi," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa bez bližších podrobností. V praxi to obvykle znamená, že se začne zabývat a zkoumat i jeho obsah.
Zadavatelem zakázek je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bývá často terčem kritiky, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková v reakci uvedla, že firma případné šetření ze strany antimonopolního úřadu jen vítá. "Zakázky zadáváme zcela v souladu se zákonem a transparentně a je jen dobře, pokud to ÚOHS prověří," uvedla.
Průměrná cena kilometru dálnice je v ČR podle dostupných informací zhruba 300 milionů korun, v rovinaté krajině je to ještě o 100 milionů méně. Naopak v kopcovitém terénu, kde je nutné stavět tunely a mosty, to může být i více než miliarda.
Možných vysvětlení dražší výstavby infrastruktury v Česku je podle NERV několik. Patří mezi ně nízká intenzita soutěže mezi stavebními firmami, možná korupce, měkké rozpočtové omezení na straně investora (státu) nebo intenzivní ovlivňování ze strany dodavatelů, kteří preferují neúčelně nákladná řešení. Dalším možným vysvětlením je podle rady nátlak účastníků řízení, aby při výstavbě bylo pamatováno na jejich zájmy.