Vývoj českého středního školství za 11 let: Stabilita!

09.11.2009 | , Scio.cz
Studentské centrum


perex-img Zdroj: Finance.cz

„Nic zvláštního se po dobu mé služby nestalo,“ to by mohl říct ke vzdělávání na středních školách každý ze šesti ministrů školství, kteří se ve vedení tohoto úřadu od roku 1998 vystřídali. Výzkum společnosti Scio ukázal, že žáci maturitních ročníků dosahují v testech stejných výsledků jako populace maturantů před jedenácti lety.

„Je to velmi důležité zjištění a důkaz velké stability českého středního školství.“, uvedl k výsledkům šetření Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio.. Výzkum provedený společností Scio je za uplynulých 11 let jediným zdrojem informací o skutečné úrovni českého maturitního školství. To potvrzuje i zářijové vystoupení ministryně školství Miroslavy Kopicové na půdě parlamentu, kde přiznala naprostou absenci relevantních údajů. Kuriózní na této situaci je, že se tak ministerstvo školství rozhoduje o reformních změnách, aniž by vědělo, odkud a kam české školství kráčí.


Sonda maturant po 11 letech


Společnost Scio využila ve svém výzkumu testy z tzv. Sondy maturant, které se v roce 1998 zúčastnilo 80 000 žáků maturitních ročníků gymnázií, středních odborných škol, integrovaných středních škol a učilišť s maturitou. V letošním roce se do projektu zapojilo celkem 107 škol s 5 696 žáky. Zatímco v roce 1998 bylo testování povinné a náklady nesl stát, nyní bylo rozhodnutí zcela na ředitelích jednotlivých škol. Pokud chtějí školy získat přehled o výsledcích své práce a srovnání s ostatními školami, ministerstvo jim nevyhoví. Žádné výsledky o stavu vzdělávání totiž k dispozici nemá.

Sonda maturant je dosud ojedinělým šetřením, které poukazuje na rozdíly ve výsledcích maturantů z roku 1998 a 2009. Obou ročníků Sondy se zúčastnilo 88 škol, jejichž výsledky byly srovnávány. Ke srovnání výsledků se stavem před 11 lety využila společnost Scio výsledky 4 898 žáků testovaných v roce 2009. „Námi získaná data vycházejí z relevantního vzorku a výstupy z obou srovnávaných let jsou i pro nás překvapivě stabilní a vyvracejí mýtus o úpadku kvality středních škol“, uvedl Zdeněk Chadima, vedoucí výzkumného týmu.


Výsledky téměř stejné, mírné zlepšení v angličtině, mírné zhoršení v matematice


Testy byly zaměřeny na český jazyk, obecné studijní předpoklady, matematiku a dle volby žáka anglický nebo německý jazyk. Český jazyk si celkově udržel za jedenáct let na chlup stejnou úroveň. K přesunu došlo mezi jednotlivými dovednostmi uvnitř předmětu. Pro mnohé bude jistě překvapením, že žáci se mírně zlepšili v pravopisu. Z podrobnější analýzy testů, vyplývá malý posun směrem od znalostního (encyklopedického) pojetí literatury k obecnějším znalostem a k práci s textem. Zde je ovšem třeba znovu připomenout, že prakticky stejných celkových výsledků po jedenácti letech dosáhly školy pracující s výrazně větším podílem populačního ročníku, čili patrně s méně nadanými žáky.

K největším změnám došlo v případě cizího jazyka. Velmi významný je posun od němčiny k angličtině. Němčina jako hlavní jazyk výrazněji mizí ze všech typů škol a volí si ji žáci se slabšími studijními předpoklady a méně vzdělanými rodiči. Z hlediska výsledků došlo u němčiny k drobnému zlepšení a k velmi výraznému zlepšení u angličtiny. Zde může být jedním z dominantních vlivů masivní rozvoj internetu, počítačových her, cestování, dostupnost anglických materiálů atp. K prokázání skutečné míry vlivu by bylo třeba provést šetření s větším záběrem. K největšímu zlepšení došlo na gymnáziích.

U matematiky jako u jediného předmětu můžeme mluvit o zhoršení. Asi polovinu tohoto zhoršení lze ovšem přičíst nižší erudici žáků při práci s čísly, způsobenou nástupem kalkulaček a počítačů. Dalším faktorem může být zvětšený podíl populace nastupující do maturitních oborů, který nemá pro zvládání matematiky potřebné předpoklady a patrně k tomu přispívá i klesající zájem žáků o matematiku a patrně i klesající počet hodin výuky. Pro to by hovořil i fakt, že zhoršení v matematice se týká jen některých typů úloh. I v této oblasti by bylo potřeba provést podrobnější analýzu na širším vzorku.

Poslední testovanou oblastí byly tzv. obecné studijní předpoklady, kde došlo opět k mírnému zlepšení zejména v analytické části a rovněž se ukazuje, že naproti všeobecnému mínění se zlepšuje čtenářská gramotnost maturantů.


Má ministerstvo školství zájem získat objektivní data?


Ve svém závěru bere studie do úvahy i veškeré možné vedlejší vlivy působící na žáky i mimo školu a samozřejmě i demografické trendy. Dosud obecně tradovaný názor o poklesu kvality středních škol a jejich absolventů vycházel částečně z interpretace dat o podílu maturantů na celkové populaci. Zatímco v roce 1998 maturitu složilo asi 47 % z populačního ročníku, v roce 2009 se pohybujeme okolo 60 %. Na gymnáziích v roce 1998 maturovalo 13 % populačního ročníku, v roce 2009 to už bylo 19 %, což znamená nárůst o 44 % (100% = stav roku 1998). Je jasné, že výběr žáků gymnázií byl dříve výrazně přísnější a na gymnáziích celkově studovali žáci s lepšími předpoklady, vybraní podle přísnějších kritérií, než o jedenáct let později. To samé platí i pro ostatní střední školy, tam navíc došlo k tomu, že část nejschopnějších žáků, kteří by ještě v roce 1998 byli na negymnaziálních školách, se přesunula na gymnázia. Na negymnaziálních školách se podíl nejschopnějších žáků snížil a naopak přibyla nemalá část žáků se slabšími předpoklady. „K tomu abychom mohli nezvratně potvrdit stabilní trend a identifikovat větší množství vedlejších faktorů, by nám pomohl výzkum na stejném vzorku škol jako roce 1998, zadání takového šetření je však zcela v kompetenci ministerstva školství.“ doplnil Ondřej Šteffl.

„Celkově zjištění Sondy maturant po 11 letech jednoznačně vyvracejí všeobecné přesvědčení, že úroveň vzdělávání našich maturantů se zhoršuje.“, uzavírá Šteffl. Vzhledem k přiznanému stavu z hlediska informovanosti o vývoji českého školství navrhla společnost Scio ministerstvu školství zorganizovat Sondu maturant po 12 letech, tedy v roce 2010, na reprezentativním vzorku škol. Ministerstvo školství se doposud k návrhu nevyjádřilo.

Autor článku