Pojišťovny pouze na základě škodních průběhů u jednotlivých kategorií upravují sazby povinného ručení. Se změnou a rozšířením jednotlivých kategorií můžeme počítat nejdříve v horizontu dvou - tří let.
"Abychom změnili systém kategorizace v povinném ručení, potřebujeme minimálně 5 let spolehlivých dat. Systémy z ciziny nelze jednoduše převzít, ale slouží nám jako inspirace a poučení. Lokální podmínky v každé zemi jsou totiž natolik odlišné, že musíme pracovat s českou skutečností. Do té doby, než budeme mít k dispozici dostatek dat, preferujeme udržet systém stabilní" řekl Jiří Charypar, místopředseda představenstva Allianz pojišťovny.
Systém kategorizace i sazeb u povinného ručení je snad na celém světě oblastí, která se mění nejčastěji. Pojišťovny musejí flexibilně reagovat na škodní průběh u různých kategorií vozidel, případně řidičů. "Preferujeme stabilní systém, kdy k přehodnocení povinného ručení dochází co nejméně, maximálně jednou do roka. Nejenom abychom zaručili stabilitu pro klienty, ale také kvůli nárokům každé změny na administrativu", doplňuje Charypar .
Výraznou změnou oproti loňskému roku je zavedení malusů. Řidič, který způsobí dopravní nehodu (pojistnou událost), tedy nejenže nedostane pro další období bonus, ale zároveň obdrží malus. To znamená, že v dalším období se mu podstatně zvýší sazba povinného ručení.
Za každý rok bezeškodného průběhu pojištění získává klient Allianz bonus - slevu 5%, celková výše slevy může postupně dosáhnout až 50 %. "Převážná většina našich klientů bude moci v příštím roce čerpat bonus ve výši 15 %. Klientovi samozřejmě přiznáme bonus také v případě, že měl pojištění dosud sjednáno u jiné pojišťovny. Musí nám pouze doložit potvrzení o délce trvání a škodném průběhu dřívějšího povinného ručení", říká Jiří Charypar
Podstatně se mění sazby v kategoriích, kde jsou nejhorší škodní průběhy. V ostatních kategoriích se sazby mění minimálně či zůstávají na úrovni z předchozího roku. Například pro řidiče motocyklů zůstává povinné ručení na stejné úrovni jako v loňském roce, sazby se zvýší pouze u motocyklů nad 500 ccm, a to o pouhých 180 Kč. Také povinné ručení pro obytné automobily a autobusy zůstává stejné a pouhých 5 % se zvýší sazby pro dodávkové a nákladové automobily.
Jinak to bohužel vypadá u tahačů, trolejbusů a traktorů, kde povinné ručení podraží podstatně. Jedná se o kategorie vozidel, kde jsou škodní průběhy velmi vysoké.
U osobních automobilů se sazby povinného ručení příliš nezvýší, u nejpočetněji zastoupených kategorií v průměru pouze o 11 %, u vozů s objemem motoru nad 2 500 ccm Allianz sazby nezvýší vůbec. Kategorie, kde škodní průběh nutí pojišťovnu podražit povinné ručení u osobních automobilů jsou vozidla s nejmenším objemem motoru, tj. trabanty, staré škodovky, wartburgy apod. Tyto starší vozy způsobují na silnicích, i vzhledem ke svému stáří, velké množství škod.
V porovnání s předchozím rokem se změny sazeb týkají méně řidičů a navýšení je podstatně nižší. Například u běžných osobních automobilů se před rokem sazby zvedli o 17 %, tento rok pouze o 11 %.
Zdroj: Allianz