Klíčovým závěrem summitu je, že obchodníci a jejich dodavatelé budou hrát důležitou roli v ozdravném procesu české ekonomiky. Potřebují však při tom podporu politiků, kteří si uvědomí společenský a ekonomický význam obchodu To bude tou nejlepší zárukou, že spotřebitel dostane nejlepší výběr, cenu a kvalitu. Z diskuse na Retail Summitu 2010 vyplynuly tyto požadavky a náměty vůči vládě a politickým stranám:
1) Obchod, pokud jde o objem prodejů, neutrpěl v roce 2009 krizí tolik jako výroba. Masivní podpora prodeje v závěru roku povzbudila spotřebitelskou poptávku, avšak na úkor výnosů. To, čím prošly výrobní podniky v roce 2009 zřejmě obchodní firmy teprve čeká.
2) Účastníci summitu si uvědomují, že snižování deficitu státního rozpočtu a veřejných financí je absolutní nezbytností, doporučují však, aby vláda a politické strany braly v úvahu dopady na kupní sílu spotřebitele, která byla v minulosti tahounem české ekonomiky, a nerezignovaly na prorůstové faktory.
3) Účastníci Summitu považují za velmi kritickou situaci v oblasti financování obchodu. Ačkoliv stabilita našeho bankovního systému je dnes daleko vyšší než na počátku krize, dostupnost úvěrů a dalších finančních produktů je podstatně horší. To je kritické zejména pro menší a střední domácí firmy. Vláda by proto měla trvat na zcela transparentním jednání bank a podporovat všestranně další zvýšení konkurence na finančním trhu. Řešení je i v dalším rozvoji garančních mechanismů, jejichž prostřednictvím by vláda umožnila financování vybraných obchodních aktivit.
4) I nadále platí, že by vláda i parlament měly zlepšovat, nikoli zvyšovat stávající míru regulace obchodního trhu. Nedávná anabáze související s projednáváním zákona o významné tržní síle ukázala , že významná část politické scény nemá realistickou představu o fungování globální tržní ekonomiky a nechápe roli obchodu při jejím rozvoji. Je nezbytné, aby všechny zainteresované orgány a instituce postupovaly na základě faktů a hodnověrných analýz a vyvarovaly se populistických přístupů a vlivu nátlakových lobbystických skupin. Diskuse potvrdila zásadní význam institucionálního rámce, který nastaví účastníkům trhu rovné podmínky a šance a bude garancí předvídatelného prostředí pro podnikání.
Úlohou Svazu obchodu a cestovního ruchu je více spolupracovat s vládou, médii, tripartitou a prosadit se v procesu formování podnikatelského prostředí a přijetí obchodu jako rovnocenného odvětví pokud jde o jeho podporu ze strany vlády a evropských strukturálních fondů.
Svaz obchodu a cestovního ruchu se hlásí k úkolu zlepšit obraz obchodu v očích veřejnosti, hrát aktivní roli v prosazování podnikatelské etiky svých členů, která je základem dlouhodobých partnerských obchodních vztahů.
Diskuse na Retail Summitu 2010 shromáždila řadu cenných nápadů, jak se vypořádat s krizí. Potvrdila, že zásadní opatření musí být přijata ve firmách. Je pozitivní, že majitelé a manažeři obchodních společností vidí krizi do značné míry jako výzvu a příležitost k zefektivnění obchodu. Klíč k úspěchu je v rukou nás – majitelů, managerů a našich zaměstnanců. I když se léta relativně snadného růstu nevrátí, i v současném stagnujícím tržním prostředí existuje šance na další nárůst tržeb a zlepšování nabídkové strany trhu za předpokladu, že nebude špatnou regulací zvyšována nedůvěra mezi obchodními partnery. Jsme rádi, že mnozí řečníci vyjádřili názor, že
spolupráce maloobchodníka a dodavatele je základem k odražení se ode dna.
Retail Summit 2010 ještě zdaleka nekončí – čeká nás 12 diskusních sekcí, ve kterých máme jedinečnou příležitost dále rozpracovat shora zmíněné klíčové závěry. Přejeme Vám v této debatě hodně inspirativních nápadů, které Vám nejen umožní přežít nejtěžší období českého maloobchodu, ale dostat se ve Vašem podnikání na kvalitativně ještě vyšší úroveň. Nashledanou v lepších časech; konkrétně v únoru 2011 !