Nákup na splátky, jak se leasingovému způsobu financování lidově říká, je trendem posledních let. Shodně se na tom podílejí domácnosti i podnikatelské subjekty, pro které je tato možnost vítaným pomocníkem při nákupu automobilů, strojů, technologií a v ne
poslední řadě také nemovitostí. Z ankety několika největších subjektů, které se na leasing movitého i nemovitého majetku specializují, vyplývá, že i přes ekonomické potíže a recesi v naší zemi je právě tato oblast dlouhodobě rostoucím odvětvím našeho hospodářství. Podívejme se proto blíže, jak vypadá náš trh leasingu v porovnání s trhy dalších evropských zemí.Hlavním odlišným znakem je stáří těchto trhů. Zatímco v ČR se konkurenční leasingové prostředí v klasickém pojetí finančního leasingu objevilo teprve před 7 - 8 lety, v zahraničí jsou tyto trhy několikanásobně "starší". To však neznamená, že by byly stejně zastaralé jako tomu bylo u s
plátkového prodeje za totality.Český leasingový t
rh se rozvíjel velmi rychle a zvlášť markantní to bylo a je v oblasti movitého majetku, především pak dopravní techniky. Indexy ročního nárůstu objemu leasingu činily až do roku 1998 více než 10 %. Od roku 1991 do roku 1998 vzrostl objem leasovaných předmětů desetkrát. Pro porovnání: v roce 1991 byla tato hodnota 6,5 mld. Kč a v roce 1998 již 68 mld. Kč.Při pohledu na čísla ze zahraničí je naše republika v tomto ohledu ještě leasingovým trpaslíkem.
Tak jako ČR může jen stěží konkurovat většině zemí EU co do počtu obyvatel, tak ještě více zaostává nižší kupní silou občanů a právnických osob.Zdroj: Aspekt léto, podzim 1999