Stanovená silniční daň, která se pro nejtěžší soupravy blíží hranici 51 000 korun ročně, výrazně přesahuje Evropskou unií stanovenou minimální mez ve výši 515 Euro ročně (tedy přibližně 19 tisíc korun) a zařazuje ČR na 4. až 5. místo v Evropě podle výše silniční daně. Jsme tedy ve společnosti výrazně ekonomicky silnějších států, jako jsou například Anglie, Německo, Finsko a Švédsko.
Když Klausova vláda daň v této výši od 1. Ledna 1993 zavedla, rozhodla o tom, že se nebude po šest zdaňovacích období vztahovat na vozidla nejvyšší technické a ekologické úrovně, která splňují evropskou ekologickou normu. EURO 2. Platnost této výjimky skončila 31. prosince loňského roku a letos by měli silniční daň zaplatit i ti autodopravci, kteří vyn
aložili finanční prostředky na nákup nových vozů s ekologickými motory. Většinou se domnívali, že výjimka bude prodloužena. Ústecký ČETRANS například loni vydal na tyto účely více než půl miliardy korun. Podle ředitele marketingu ČETRANSU Jaroslava Průchy bude zrušení výjimky firmu stát přibližně 22 milionů korun ročně.Zejména větší dopravní firmy doufaly, že parlament výjimku z platby daně prodlouží alespoň do konce roku 2000, obzvláště po té, kdy tento návrh na jaře posvětila i vláda.
Zdroj: Profit 42/99