Zrušit dálniční známky pro osobní automobily hodlá ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám. Ministr rovněž zamýšlí zrušit klasické dálniční známky u nákladních vozů a nahradit je čipovými kartami. Peltrám počítá s tím, že nový systém bude platit již od roku 2001. Ministr zdůvodňuje jím navržené změny především tím, že nechce, aby si řidiči osobních automobilů museli kupovat dálniční známky, protože jejich vozy nezatěžují povrchy dálnic ani zdaleka t
akovým způsobem, jak je tomu u těžké nákladní dopravy. Podle Peltráma stačí, když budou řidiči přispívat na opravy silničních komunikací formou spotřební daně z pohonných hmot.U nákladních automobilů by dálniční známky byly podle něj nahrazeny čipovými kartami, které by měly ve své paměti obsahovat i technické údaje o vozu, o zaplacení silniční daně, povinného ručení a další podobné údaje. Zavedením karet a zvýšením spotřební daně se podle Peltráma v příštích letech nevyhneme. Ministr počítá s tím, že díky
existenci karet odpadne problém nedůslednosti silničních kontrol a státnímu rozpočtu i fondu dopravy to vynese víc než nynější systém. Řidiči se tak rovněž nebudou muset obávat situace, které jsou mnohdy vystaveni, totiž že jim někdo ukradne známku spolu s předním sklem, na kterém byla vylepena.O silničních poplatcích se bude jednat
Zcela nezávisle na Peltrámově návrhu bude o silničních poplatcích jednat tento týden vláda, ta ale s jejich zrušením nepočítá. Vláda hodlá zavést novelou zákona krátkodobé poplatky za používání dálnic a rychlostních silnic. Kabinet rovněž hodlá prosadit jejich bezplatné používání ozbrojenými silami jiných států, především vojsk Severoatlantické aliance. Vláda chce kromě ročních poplatků zavést i měsíční, desetidenní a u vozidel nad 12 tun i poplatky jednodenní. Za kalendářní rok by tak podle navrhované novely majitel motorového vozidla do celkové hmotnosti do 3,5 tuny platil 1200 korun. V návrhu novely zákona o pozemních komunikacích je také rozšířen počet subjektů osvobozených od placení poplatku. To se týká zejména vozidel ozbrojených sil jiných států a vozového parku správce silnic a dálnic. Všechny změny by měly nabýt účinnosti 1. ledna příštího roku.
Zdroj: LN z 18. 10. 1999