Cílem je vypsat nová výběrová řízení na regionální železniční dopravu v krajích, které daly loni v prosinci na deset i více let zakázku přímo Českým drahám (ČD). Ve stížnosti zároveň požaduje zrušit smlouvy krajů s ČD. Analýza, která má přes 1000 stran, popisuje, jak se kraje zachovaly, srovnává konkurenční nabídky a kritizuje nepřiměřenou výši krajských dotací pro ČD. Řekl majitel firmy Radim Jančura.
Licencovaný železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency chtěl loni předložit nabídku čtyřem krajům, které se chystaly vyhlásit výběrové řízení. Tendr na tři tratě nakonec vypsal jen kraj Plzeňský kraj, ale za čtyři dny jej zrušil a zakázku dal na deset let ČD. RegioJet přitom údajně deklaroval kraji roční úsporu 45 až 50 milionů korun oproti nabídce ČD. Na jihu Moravy se RegioJet ucházel o elektrické trati, kde by byla podle firmy roční úspora 180 milionů korun.
Podle plzeňské hejtmanky Milady Emmerové (ČSSD) bylo rozhodnutí kraje podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s právem ČR i EU. ČD tak budou zajišťovat kompletní dopravní obslužnost v Plzeňském kraji po deset let. "V podepsaném dodatku ke smlouvě jsou stanoveny jak podmínky ke zlepšení kvality vozového parku, tak ustanovení, kterými si kraj vyhrazuje právo v průběhu desetiletého přechodného období vyhlašovat na jednotlivé tratě výběrová řízení," dodala.