Názory na ztrátu Českých drah si protiřečí

22.10.1999 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Železnice bude muset sáhnout na mzdy nebo počty pracujících, tvrdí ministerstvo dopravy

Železnice bude muset sáhnout na mzdy nebo počty pracujících, tvrdí ministerstvo dopravy

Jednání o podnikatelském záměru podniku na příští rok již začalo. Stát požaduje poprvé vyrovnané provozní hospodaření.

Vedení Ministerstva dopravy a spojů tvrdí, že České dráhy (ČD) zkreslují skutečné výsledky hospodaření, a nesouhlasí s tím, že udržují hospodaření podniku na úrovni plánované ztráty. Za prvních devět měsíců měla tato ztráta podle předběžných výsledků ČD činit 2,937 miliardy korun. Podle vedení domácích drah je to dokonce o 35 miliónů lepší výsledek proti plánu. "Plánovaná ztráta na konci roku těsně pod hranicí čtyř miliard korun bude dodržena," předpokládají zástupci ČD.

"Plánovaná čísla vycházejí z podnikatelského záměru pro tento rok, a ten počítal s dotací do osobní dopravy ve výši 5,65 miliardy korun. V průběhu roku se však ministerstvu podařilo dotaci zvýšit až na 6,9 miliardy. O tento rozdíl je v podstatě hospodaření drah horší. Pokud t

edy jejich vedení tvrdí, že plní plán, tak neříká zcela pravdu," řekl včera HN náměstek ministra dopravy a předseda správní rady ČD Jaroslav Vrána.

"Ministerstvo nám již na začátku roku slíbilo 7,9 miliardy korun na krytí ztrát z osobní dopravy, ale tyto peníze pro nás nezískalo," sdělila mluvčí drah Zdenka Celá.

Jestliže letos skončí podnik s plánovanou provozní ztrátou převyšující dvě miliardy korun, příští rok již musí skončit s nulou. Takový je požadavek ministerstva dopravy, který začalo prosazovat v již zahájeném projednávání podnikatelského záměru ČD na příští rok. "Jiný než vyrovnaný výsledek hospodaření nejsme ochotni připustit," řekl Vrána.

Přiznal však, že to bude pro podnik velmi obtížné, protože možností spořit již nemá mnoho. Řešení se bude točit především kolem mezd. "Buď si podnik podrží 90 tisíc zaměstnanců, ale musí pracovat s mzdovými výdaji, které nyní má, nebo mzdy zvedne, ale sníží stavy pracovníků," řekl Vrána.

Podle vedení ČD je však vyrovnané hospodaření možné jedině tehdy, když dráha dostane 8,1 miliardy korun na krytí ztrát v osobní dopravě. Odvolává se přitom na slib ministra dopravy.

"Budou se muset vejít do limitu, který jim umožňuje státní rozpočet, což je 6,75 miliardy korun. Já jsem chtěl více, ale vláda rozhodla jinak," řekl HN ministr dopravy Antonín Peltrám. Podle něho nemůže stát již připustit situaci, "kdy dráha řekne, že bude zadlužena, protože věří, že to zaplatí stát".

"Co mě jako předsedu správní rady ale daleko více děsí, je razantní pokles výkonů a tržeb podniku v nákladní přepravě. A ještě více mě děsí, že až skončí recese národního hospodářství a začne zase stoupat poptávka po přepravách, nebudou dráhy konkurenceschopné," řekl Vrána.

Podle jeho názoru nebude železnice schopna v boji s konkurenční silnicí nabídnout srovnatelné ceny a kvalitu přepravy. "Obávám se, že budoucí růst přepravního trhu dráhy mine," dodal Vrána. Dráha podle něj doplatí na příliš vysoký růst cen za vlečkovou přepravu a daleko horší přizpůsobivost vůči přáním zákazníka.

Hospodářský výsledek Českých drah podle podnikatelského záměru pro rok 1999 (mld. Kč)

Provozní náklady celkem

40,482

Provozní tržby a výnosy celkem

38,169

- nákladní doprava

22,850

- osobní doprava

4,851

- státní dotace na ztrátu z osobní dopravy

5,65

- ostatní

4,568

Provozní hospodářský výsledek

-2,313

Náklady celkem

42,466

Tržby a výnosy celkem

38,487

Hospodářský výsledek celkem

-3,979

Zdroj: HN z 22. 10. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU