„Je příznivou zprávou, že se daří zvyšovat inkaso sankčních příspěvku. Neplatiči povinného ručení se tak čím dál více podílejí na financování závazku garančního fondu,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP a dále doplňuje: „Mnohem důležitější než výše vybraných sankčních příspěvků jsou ale vlastní dopady jejich zavedení, tedy především snižování poctu nepojištěných vozidel a tedy i nepojištěných škod.“
Kompetence uplatňovat nárok na úhradu povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu je dána České kanceláři pojistitelů zákonem č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, s účinností od 1. ledna 2009. Počínaje tímto datem jsou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu ČKP. Sazba příspěvku se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 Kč denně - u osobního vozu 50 nebo 70 Kč denně. Součástí příspěvku jsou i náklady uplatnění a vymáhání. Příspěvek však v žádném případe nenahrazuje pojištění, a pokud tedy je nepojištěným vozidlem způsobena škoda, tak ji poškozenému uhradí ČKP z garančního fondu a následně celou částku vymáhá po nepojištěné osobě.